[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۷۷۹
  • دوره جدید

دانش‌آموز مسئولت‌پذیر، روزنامه شیراز نوین

به طور کلی مسئولیت پذیری یعنی توانایی پذیرش و به عهده گرفتن کاری که از کسی خواسته شده است، البته مسئولیت با وظیفه تفاوت دارد. وظیفه کاری است که یک نفر به دیگری محول می‌کند و باید حتماً انجام بگیرد. اما وقتی از کسی خواسته می شود مسئولیتی را بپذیرد، باید برای او کاملاً مشخص شود موضوع درخواست چه است.مسئولیت در لغت به معنای موظف بودن و یا متعهد بودن به انجام امری است. وظیفه به آن چیزی اطلاق می شود که شرعاً یا عرفاً بر عهده کسی باشد. پس بهتر است والدین برای اینکه از همان ابتدا فرزندشان با مسئولیت های مربوط به خود آشنا شوند، وظایفی درباره کارهای خانه را نیز به او بدهند تا علاوه بر مسئولیت پذیری شخصی و خانوادگی، مسئولیت پذیری اجتماعی را نیز بیاموزند و در مقابل دیگران احساس مسئولیت داشته باشند. برای آشنایی فرزندانتان با مسئولیت بهتر است از کارهای کوچک شروع کنید و وظایفی را واگذار کنید که مناسب سن آنها باشد، اگر وظیفه ای که به او می دهید برای سنش مشکل باشد، ناامید و دلزده خواهد شد. دقت داشته باشید کلید کار در «سادگی» است، فرزندان عادت دارند به محدوده کوچکی توجه کنند. بنابراین انجام کارهایی را به او بسپارید که در یک محدوده کوچک باشد تا او را خسته نکند، مثلاً از جمع آوری اتاق و وسایل شخصی مربوط به خودش شروع کنید و به او آموزش بدهید که وسایلش از جمله دفتر، کتاب، کیف و... را در جای خودشان بگذارد و وسایلی مانند جامدادی و کفشش را خودش تمیز کند. دانش آموز را به طور دقیق از انتظاراتی که از او دارید و اینکه چه کارهایی را باید انجام دهد آگاه سازید و به او نشان دهید چگونه این کارها را انجام دهد.
در اوایل سال تحصیلی برای درست کردن برنامه درسی که فردا باید به مدرسه ببرند به او کمک کنید و بعد از گذشت زمانی، مسئولیت انجام این کار را به عهده خود دانش آموز بگذارید. این امر باعث بالا بردن دقت او می شود. در انجام بعضی از کارها (مرتب کردن لباس ها، لوازم التحریر، کیف، اسباب بازی، کفش، بستن دکمه لباس و... به او کمک کنید.) مثلاً برای تمیز کردن کفش مدرسه‌اش ابتدا یک بار با او همکاری کنید تا کاملاً متوجه روش انجام کار بشود تا برای دفعات دیگر خودش به تنهایی این کار را انجام دهد و دیگر کارهای او را اصلاح نکنید: تصحیح کردن، ناخودآگاه این پیام را به او منتقل می کند که تلاشش به اندازه کافی خوب نبوده است. بنابراین به جای توجه به مقدار کاری که انجام داده است، به تلاشش توجه کنید و از سرزنش کردن او نیز بپرهیزید. 
یکی دیگر از کارهای ساده ای که خوب است به او آموزش بدهید، بستن دکمه های لباسش است تا از این به بعد بتواند به راحتی آنها را ببندد. به فرزند خود آموزش دهید که بعد از مدرسه بهتر است ابتدا تکالیفش را انجام دهد، سپس برای بازی یا هر کار دیگری وقت بگذارد. بهتر است همیشه جملات مثبت برای راهنمایی او به کار ببرید؛ زیرا جملات منفی در ذهن دانش آموزان اثر خوبی به جا نمی گذارد.
دانش آموزانی که از ابتدا با مفهوم مسئولیت آشنا می شوند و مسئولیتی را قبول می كنند، كارهای خود را به موقع و با تمام تلاش انجام می دهند و در هر صورتی كه در كار خود اشتباه كنند با تمام سعی خود، در اصلاح آن می كوشند. 
نتیجه مسئولیت پذیری 
- دانش آموزان مسئولیت پذیر در مواجهه با مشكلات دچار سر در گمی نمی شوند. 
- این دانش آموزان به خاطر انعطاف پذیر بودن، تغییرات زندگی را پذیرفته و مشكلات را با صبر و حوصله و با استفاده از راهنمایی ها از سر راه خود بر می دارند. 
- دانش آموزان مسئولیت پذیر با اطرافیان و محیط سازگاری بیشتری دارند؛ چون با كسب این مهارت به استقلال رسیده اند و از نصیحت دیگران ناراحت نمی شوند و حتی روی آنها تمرکز کرده و نکات مهم و آموزنده را از آن فرا می گیرند.
سهراب کوهی، سرایدار دبستان رودکی، ناحیه یک شیراز

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی