[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۸۵۳
  • دوره جدید

دخل و خرج، پاشنه آشیل سینمای کودک، روزنامه شیراز نوین

سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در حالی پنجشنبه ۱۵تیرماه در اصفهان به پایان راه رسید که به باور کارشناسان هنوز بزرگ‌ترین مسئله پیش روی آن کمبود و نبود سالن‌های ویژه نمایش فیلم کودک است؛ مشکلی که شاید با ورود برخی نهادهای مسئول ازجمله کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای همیشه حل شود. شاید باور نکنید، هنوز هم كه هنوز است، خیلی‌ها دهه 60 را موفق‌ترین دوره تولید و اكران فیلم‌های كودك و نوجوان می‌دانند.
نبود بودجه مناسب، نداشتن برنامه‌ریزی دقیق برای تولید و از همه مهم‌تر معضل پخش و اكران از مشكلاتی است كه فیلمسازان همچنان بر زبان می‌رانند. در این میان، راه‌اندازی شورای سیاستگذاری و راهبردی سینمای كودك و نوجوان از حدود 2سال پیش هم نتوانسته برای سینمای كودك نقطه امیدی باشد.
به قول یک عضو هیئت انتخاب جشنواره امسال «وقتی برای تولید فیلم بیش از 500میلیون تومان هزینه می‌شود اما تنها 30میلیون درآمد دارد، چطور می‌توان به فكر ساختن فیلم كودك بود؟ هیچ فكر و اندیشه‌ای پشت سینمای كودك نیست.
اگر شورای راهبردی در مضیقه است، قطعاً بهترین راه این است كه مانند دهه 60 عمل و بهترین‌ها را برای تولید انتخاب كند. در آن دوران گزینش فیلمنامه‌ها و كارگردانان كارشناسانه بود. امروز 2موضوع گریبانگیر شوراست؛ اول بودجه و دوم تحت فشار بودن از سوی مدعیان سینمای كودك.»
هم‌اكنون مهم‌ترین مشكل سینمای كودك فیلمنامه و تولید نیست، مسئله مهم پخش و اكران است. مدت‌هاست می‌خواهند یك گروه برای سینمای كودك درنظر بگیرند اما همه‌‌چیز در حد حرف باقی مانده و عملیاتی نمی‌شود. سینماها دولتی هستند و دغدغه بازگشت سرمایه ندارند. كاش اكران سینمای كودك هم جدی گرفته شود. امسال در مجموع 18فیلم متقاضی حضور در جشنواره كودك و نوجوان بودند كه از میان آنها 6فیلم پرمخاطب هستند اما همین فیلم‌ها قرار است بعد از جشنواره كجا اكران شوند؟ مشخص نیست. اگر همین 6فیلم خوب هم نادیده گرفته شوند، به‌طور حتم سال آینده به تعداد انگشتان یك دست هم فیلم كودك نخواهیم داشت.»
مخاطبان اصلی سینمای كودك و نوجوان در مدارس هستند و كودك به همان اندازه كه به ریاضی و علوم نیاز دارد، به سینما هم نیازمند است. به این ترتیب اكران آثار كودك وضعیتی بهتر پیدا خواهد كرد. اگر فیلم‌ها اكران شوند، چرخه سینمای كودك دوباره شكل می‌گیرد و وقتی فیلمساز ببیند می‌توان در سینمای كودك فیلم ساخت، طبیعتاً آن را جدی‌تر می‌گیرد.
علیرضا رضاداد، دبیر جشنواره فیلم‌های كودك و نوجوان از مدتی پیش موضوع اختصاص سالن‌های كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان را به نمایش فیلم‌های كودك با همكاری وزارت ارشاد مطرح كرده است. علیرضا حاجیان‌زاده، مدیرعامل كانون در این‌باره به طرحی تازه اشاره می‌كند و می‌گوید:
«حدود 70سینمای كودك و نوجوان در مراكز بزرگ كانون، طراحی، تجهیز و راه‌اندازی شده و از آبان‌ماه سال گذشته اكران فیلم‌ها را در نوبت‌های صبح و عصر در دستور كار قرار داده‌اند. براساس تفاهم‌نامه‌های مرتبط، وزارت آموزش و پرورش هم می‌تواند در این طرح سهیم و همكار شود.»

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی