[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

۴ واقعیت حیرت‌آور در مورد هوش فراوان نهنگ‌های قاتل ، روزنامه شیراز نوین

به گزارش زومیت، نهنگ‌های قاتل با داشتن گویش‌های محلی و یادگیری از همدیگر و توانایی تقلید صدای حیوانات دیگر، از حیوانات باهوش زمین هستند.  درون و اطراف تنگه‌ جبل‌الطارق که اسپانیا را از مراکش جدا می‌کند، نهنگ‌های قاتل یا اورکاها رفتارهای عجیب و تهاجمی از خود نشان می‌دهند. از ژوئیه‌ ۲۰۲۰، انسان‌ها صدها مورد را ثبت کرده‌اند که این پستانداران دریایی غول‌پیکر(با نام علمی Orcinus orca) به قایق‌ها ضربه زده‌اند و قبل از اینکه به راه خود ادامه دهند، قطعاتی از قایق‌ها را شکسته‌اند.
به ‌نوشته‌ ساینس‌آلرت، بیشتر قایق‌ها، قایق‌های بادبانی هستند و سکان‌ها بیشتر آسیب دیده‌اند. در نمونه‌ای عجیب، گروهی از اورکاها پس از شکستن سکان قایق بادبانی تا بندر آن را دنبال کردند؛ این رفتار عجیب است. در گذشته، هیچ حمله‌ مرگ‌بار اورکاها به انسان‌ها در حیات‌وحش ثبت نشده است. در واقع، حمله‌ اورکاها به انسان‌ها بسیار نادر بوده است؛ احتمال دارد هنوز هم همان‌طور باشد و شاید منبع سرگرمی یا خشم اورکاها قایق‌ها باشند، نه ملوان‌ها.
وقتی از مردم بخواهید حیوان باهوشی را نام ببرند، بسیاری از آن‌ها فوراً به شامپانزه‌ها یا دلفین بینی‌بطری فکر می‌کنند، اما اورکاها ممکن است از این حیوانات باهوش‌تر باشند.
 اورکاها گویش‌های محلی دارند
حیوانات به روش‌های مختلفی با هم ارتباط برقرار می‌کنند، اما در اعماق سرد اقیانوس صدا یکی از ابزارهای حیاتی‌ در جعبه‌ابزار ارتباطی آب‌بازسانان است. سرعت حرکت صدا در آب بسیار بیشتر از هواست و می‌تواند مسافت طولانی‌تری را طی کند. اورکاها در آب‌های سراسر جهان پراکنده‌اند و گروه‌های هر منطقه‌ گویش‌های خاص خود را ایجاد کرده‌اند. دانشمندانی که روی صداهای مختلف و گروه‌های مختلف نهنگ‌های قاتل مطالعه می‌کنند، تفاوت‌های ناحیه‌ای را بین آنها پیدا کرده‌اند.
این تفاوت‌ها را می‌توان به وراثت نسبت داد، زیرا مادر روش حرف ‌زدن خود را به فرزندانش منتقل می‌کند. با این‌حال، پژوهش‌ها نشان داده است که گویش مشترک پیش‌بینی‌کننده‌ مطمئنی از ارتباط ژنتیکی نیست. در عوض، به ‌نظر می‌رسد این امر تا حدی محصول فرهنگ منطقه‌ای باشد.
اورکاها رفتارهای فرهنگی پرورش می‌دهند
نهنگ‌های قاتل می‌توانند از یکدیگر یاد بگیرند. در تابستان ۱۹۸۷، پس از اینکه اورکای ماده‌ای در منطقه‌ی پاگت‌ساوند شروع به حمل ماهی سالمون مُرده روی سرش کرد، این رفتار برای مدت کوتاهی مُد شد.
چند هفته بعد، اورکاها در دو گروه دیگر همین کار را تکرار کردند. آنها به‌مدت پنج یا شش هفته پوشیدن کلاه سالمون را ادامه دادند. سپس دست از این کار برداشتند و در تابستان آینده فقط چند نمونه از این رفتار ظاهر شد.
یادگیری اجتماعی اورکاها نقش جدی‌تری نیز در زندگی آنها ایفا می‌کند. به‌جز گویش‌های منطقه‌ای، بهترین ترفندها و نکات شکار نیز وجود دارند که از منطقه‌ای به منطقه دیگر متفاوت است؛ زیرا اورکاها در هر منطقه طعمه‌های متفاوتی را شکار می‌کنند؛ آنها در سواحل آفریقای‌ جنوبی کوسه‌ها را شکار می‌کنند و بدن آنها را با دقت زیادی می‌شکافند تا به جگر خوش‌مزه و مغذی و سرشار از روغن آنها دست پیدا کنند.
کوسه‌های سفید به طعمه‌های لذیدی برای اورکاها تبدیل شده‌اند؛ برخی از دانشمندان حتی فکر می‌کنند که فرهنگ اورکاها درکنار ژنتیک آنها عامل مهمی در تکاملشان بوده است. همه‌ اورکاها از یک گونه هستند، اما اورکاهای هر منطقه شکل و الگوی متمایزی دارند.
برخی بر این ‌باورند که تفاوت‌های فرهنگی به ‌شکل رفتارهای اکتسابی در حال ایجاد جدایی تولیدمثلی به ‌حدی است که موجب گونه‌زایی شود.
اورکاها برای مادربزرگ خود ارزش قائل هستند
اورکاها منزوی نیستند و به ‌صورت اجتماعی شکار کرده و از تاکتیک‌هایی استفاده می‌کنند که نیازمند مشارکت چندین عضو است. ساختارهای اجتماعی آنها‌ پیچیده است، اما معمولاً ماده‌ها گروه‌ها را رهبری می‌کنند.
به ‌نظر می‌رسد این سبک رفتار بقای آنها‌ را افزایش می‌دهد. اورکاها یکی از معدود گونه‌های زمین هستند که یائسگی را تجربه می‌کنند و پس ‌از ‌آن دیگر نمی‌توانند تولیدمثل کنند.
اورکاهای مادربزرگ می‌توانند انرژی خود را صرف حمایت از ایجاد گروهی بزرگتر کنند؛ آنها اغلب بهترین مناطق شکار را می‌شناسند و می‌توانند خانواده‌ خود را در دوران سخت هدایت کنند. پژوهش‌ها نشان می‌دهند در پی مرگ اورکای؛ ماده‌ای که رهبری گروه را برعهده دارد، نرخ مرگ‌ومیر اورکاهای جوان گروه افزایش پیدا می‌کند.
فرضیه‌ مادربزرگ می‌تواند این مزیت‌ها را توضیح دهد؛ بر این‌ اساس، یائسگی نسلی از اعضای خانواده عاقل‌تر را ایجاد می‌کند که بهتر می‌توانند به رفاه کلی گروهشان کمک کنند.
 اورکاها می‌توانند به دیگر «زبان‌ها» صحبت کنند
چند سال پیش، اورکایی به نام ویکی با گفتن کلمات انسانی خبرساز شد. دانشمندی به او یاد داد که صداهایی شبیه کلمات انسانی مانند «هِلو» و «بای بای» را تولید کند.
نشانه‌ای مبنی‌ بر این امر وجود نداشت که ویکی معنای واژه‌ها را متوجه می‌شود، اما این واقعیت که او توانست این صداها را ایجاد کند، بسیار شگفت‌انگیز بود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی