[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

سرای فیل؛ محله‌ای در قلب شیراز، روزنامه شیراز نوین

احیای سبک‌های سنتی خوراکی‌ها در بافت‌های تاریخی شیراز امکان‌پذیر است. سرای فیل که در دل بافت تاریخی شیراز قرار دارد، فرصتی برای معرفی هرچه بیشتر ظرفیت‌های کهن شهر شیراز از جمله فالوده شیرازی و تاریخچه کهن شهر است.
محله، محیط جداگانه ای است که به دلیل مشخصات کالبدی متفاوت و خصوصیات اجتماعی سکنه متمایز شناخته می‌شود. مکان‌هایی با پیشینه تاریخی، دلیل هویت بخشی و ارتقای ادراک محیط می‌شود؛ در نتیجه به منظور ادراک محیط شهری می‌توان پایداری اجتماعی را به عنوان مؤلفه اصلی در محله‌های تاریخی شیراز در نظر گرفت.
بافت تاریخی شیراز در گذشته مأمن و محل سکونت و کسب و کار طایفه‌های مختلفی بوده است که نام همان طایفه بر روی محله‌ها گذاشته می‌شد و محله «فیلی‌ها» در شیراز هم که در بافت تاریخی قرار دارد یکی از همین اماکن است؛ طایفه ای که کاروان‌سرایی هم به نام آنها در بازار تاریخی شیراز وجود دارد که هنوز هم رونق دارد.
در محله درب شاهزاده، موازی بازار ترکش‌دوزها بازاری به نام «بازار شمشیرگرها» قرار دارد که سرایی به نام «کاروان‌سرای فیل» در آن واقع شده است؛ این کاروان‌سرا در زمان‌های قدیم، محل خرید و فروش فرش بود و به نوعی مرکز فروش عمده فرش به شمار می‌رفت؛ یک ورودی در ضلع جنوبی سرای فیل وجود دارد که به بازار شمشیرگرها معروف بود و در حال حاضر به فرش‌فروشان راه دارد.
سرای فیل در واقع بنای کریم‌خانی است که یک جاذبه گردشگری هم به شمار می‌رود و حتی برای شهروندان شهر خودمان هم علاوه بر گردشگران داخلی و خارجی یک جاذبه خاص به شمار می‌رود.
سرای فیل در سال ۱۱۸۰ هجری قمری به دستور کریم خان زند ساخته می‌شود که این بنا دارای چهار ایوان است و هر ضلعش ۷ حجره و در هر زاویه، چهار حجره دیگر ساخته شده است.
یک حوض قدیمی در وسط حیاط سرای فیل وجود دارد و سردر قدیمی کاروان‌سرا هم، طاق‌نمای آجری ساده‌ای به اجرا درآمده که با یک راهرو به حیاط منتهی می‌شود.
کاروان‌سراها به طور عمده در پیشرفت و ارتباط بین شهرها و کشورهای مختلف نقش مؤثری داشتند و محلی برای استراحت و اقامت تجار بودند و همچنین به بازار تجارت رونق می‌دادند.
سرای فیل در قلب تجاری شهر شیراز یعنی بازار وکیل قرار دارد و در نزدیکی بازارهای اصلی و بناهای تاریخی متعدد قرار دارد و یک گذر ویژه و خاص برای گردشگران به شمار می‌رود.
سرای فیل ۳۲ حجره دارد که دور تا دور حیاط قرار گرفته اند؛ این نوع طراحی برای راحتی در حمل و نقل و بارانداز کالاها بسیار مناسب بود.
مکانی مناسب برای فالوده شیرازی به سبک سنتی
در تورهای گردشگری که در بافت تاریخی شیراز اجرا می‌شود، علاوه بر گردشگران، مردم شهر و دیار خودمان هم اشتیاق حضور دارند و به نوعی با بافت تاریخی شهر در این تورها مأنوس می‌شوند؛ تورهایی که در این بافت کهن اجرا می‌شود در سرای فیل و بازارهای قدیمی شیراز نیز به گشت و گذار می‌پردازند و فرصتی مانند خوردن یک فالوده شیرازی که شهرت جهانی دارد آن هم به روش سنتی و کهن خود برای شرکت کنندگان در تورهای بافت تاریخی شیراز فراهم می‌شود؛ یک گاری کوچک که فالوده را به سبک و سیاق قدیمی به دست مشتری می‌دهد.
خب در تمام بافت‌های تاریخی جهان، خوراکی‌های خاص همان منطقه عرضه می‌شود که به نوعی شناسنامه تاریخی آن دیار به شمار می‌رود و حتی گردشگران، چشیدن طعم آن خوراکی را یک جاذبه در سفر خود می‌دانند؛ فالوده شیرازی هم که به ثبت ملی رسیده دارای شهرت فراوانی است و طعمش برای بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی بی نظیر است.
استفاده از بافت تاریخی برای معرفی یک دسر خنک و خوشمزه و مقوی مانند فالوده شیرازی یک فرصت بی نظیر در اجرای تورهای گردشگری است؛ زیرا موجب می‌شود تا میراث‌های ناملموس و کهن ما توسط گردشگران خارجی هم که سفیرانی هستند که با بازگشت به شهر و دیار خود آن میراث را به همشهریان خود معرفی می‌کنند، بیشتر و بیشتر معرفی شده و جهانی شوند و برندی باشد تا اجازه ندهد یک اثر ناملموس اگرچه یک خوراک خاص باشد به دست فراموشی سپرده شود و همچنین می‌تواند در اشتغال گردشگری شهر کهن و دیرینه ما مؤثر واقع شود.
این یک ظرفیت بی‌نظیر است که باید با حمایت مؤثر مورد توسعه قرار بگیرد و سبک سنتی تهیه فالوده شیرازی به صورتی تقویت شود که در بازارهای تاریخی، گردشگران بتوانند تهیه آن را از نزدیک ببینند و این سبک خاص فراموش نشود و زنده بماند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی