[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

بازسازی چهره زن ۳۸۰۰ساله، روزنامه شیراز نوین

متخصصان موفق شده‌اند با بررسی اسکلت یک زن عصر برنز متعلق به ۳۸۰۰ سال پیش، چهره احتمالی او را بازسازی کنند.
به گزارش ایسنا به نقل از لایوساینس، محققان تصویر سه‌بعدی از چهره احتمالی یک زن عصر برنز ساکن اسکاتلند را بازآفرینی کرده‌اند. در سال ۱۹۸۷ میلادی، کارگران اسکاتلندی به طور اتفاقی در جریان ساخت‌وساز جاده، گور یک زن عصر برنز را کشف کردند. درون مقبره سنگی این زن، اسکلت او به همراه چند شیء از جمله یک ظرف سفالی، یک تکه استخوان گاو و تکه‌های کوچک سنگ چخماق کشف شد. بدون در نظر گرفتن اطلاعاتی که از تحقیقات کارشناسان انسان‌شناسی مشخص شده بود، جزئیات زیادی درباره این زن که با نام «آوا» شناخته می‌شود، پیش‌تر آشکار نشده بود. با این حال بر اساس نتایج مطالعاتی که بیست‌ودوم ژوئن منتشر شده است، این زن در زمان مرگ ۱۸ تا ۲۲ ساله بوده و با توجه به اندازه‌ استخوان‌های به‌جامانده از او، می‌توان تشخیص داد که قد او حدوداً یک متر و ۷۱ سانتی‌متر بوده است.
با در نظر گرفتن اشیایی که در گور این زن کشف شده است، احتمال می‌رود که به فرهنگ «پیاله ناقوسی» یا «بل بیکر» تعلق داشته باشد. این تمدن که در این دوره از تاریخ در اروپا رایج بود، بیشتر برای استفاده از نوع خاصی از ظروف نوشیدنی شناخته می‌شود.
اکنون، تصویر جدیدی که توسط کارشناسان بازسازی شده است، چهره احتمالی این زن مرموز را آشکار کرده است.
متخصصان برای ساخت تصویر سه بعدی چهره این زن، ‌از سی‌تی‌ اسکن‌های جمجمه ۳۸۰۰ساله «آوا» استفاده کردند.
مطالعاتی که در سال ۲۰۱۶ درباره «آوا» صورت گرفت، نشان داد که او پوست روشن، موی طلایی و چشم‌های آبی داشت، اما مطالعاتی که سال ۲۰۱۸ انجام شد، نتیجه‌گیری متفاوتی داشت و با بررسی DNA او آشکار کرد که این زن به احتمال زیاد چشم‌های قهوه‌ای، موهای سیاه و پوستی تیره‌تر از اسکاتلندی‌های امروزی داشته است.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی