[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

ترمیم زیرساخت‌ها در حوزه کالاهای اساسی، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
اصرار بر حفظ کیفیت نان، تأمین کالاهای استراتژیک در سطح استان، اهمیت پرداختن به چالش‌های مبحث مردمی‌سازی یارانه‌ها در حوزه نان، پرداخت مطالبات کشاورزان، بی‌نیازی از واردات گندم و تأمین نیازهای استان‌های هم‌جوار و مهم‌تر از همه ذکر این موضوع که هیچ‌گونه محدودیتی برای نانوایان اعمال نشده، از مهم‌ترین مواردی بود که مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان فارس در نشست خبری با اصحاب رسانه به آنها اشاره کرد.
مهدی جمالی در سی و چهارمین سلسله‌نشست‌های مدیران پاسخ‌گو که به همت استانداری فارس برگزار شد، با بیان اینکه وظیفه تأمین کالای اساسی به ویژه گندم بر عهده این اداره کل است، افزود: فارس استانی مطرح و مهم در حوزه کالاهای استراتژیک است و به دلیل بارندگی‌های خوب و تلاش‌های مجموعه‌های متولی، بیش از ۸۴0هزار تُن گندم از کشاورزان خریداری و تإمین شده که رشد چشمگیر و مطلوبی را نسبت به سنوات پیشین نشان می‌دهد. وی از پرداخت هفت‌هزار و 200میلیارد تومان برای مطالبات کشاورزان خبر داد و افزود: به دلیل عدم تعیین ابلاغ نرخ نهایی گندم، هنوز مبالغی از حساب کشاورزان پرداخت نشده که در دستور کار قرار دارد و اگر این نرخ ابلاغ شود، مبلغ مابه‌التفاوت محاسبه و پرداختی انجام خواهد شد. او با ارائه آمار و ارقامی در این زمینه افزود: در حوزه تولید گندم به رشد مطلوبی رسیده‌ایم و این در حالی است که در حوزه برداشت گندم در شهرستان‌‌های جنوبی و مرکزی استان رو به اتمام است و به زودی وارد شمال استان می‌شویم.
این مقام مسئول با اعلام این خبر نویدبخش که رقم تولید گندم در استان فارس به یک‌میلیون تن خواهد رسید، اظهار داشت: تأمین کالاهای اساسی به ویژه گندم جزو وظایف سازمان غله است و در این حوزه از تمامی منابع و ظرفیت‌های موجود بهره می‌گیریم.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان فارس در همین رابطه اظهار داشت: در سال زراعی جاری با توجه به میزان بارش‌های اخیر نیاز به واردات گندم نداریم و این در شرایطی بود که سال گذشته 150هزار تن کسری گندم از مبادی بنادر وارد فارس شد.
جمالی، بازسازی مراکز خرید و تحویل گندم را جزو برنامه و سیاست‌های سازمان غله عنوان کرد و در عین حال با تأکید بر تولید آرد باکیفیت، یادآور شد که بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، گندم از نقاط مختلف استان، برداشت و برای ترکیب و تولید آرد باکیفیت به کارخانجات تحویل داده می‌شود.او در بخش دیگری از سخنانش به موضوع برنج به عنوان یکی از کالاهای استراتژیک اشاره کرد و افزود: سال گذشته در حوزه کالای اساسی حدود ۳۵هزار تُن برنج وارد استان شد و ۲۰هزار تن در سطح استان توزیع گردید و در سال جاری هم همین رویه را در پیش خواهیم گرفت. این مقام مسئول پیرامون وضعیت نان در رابطه با سهمیه‌بندی آرد نانوایان و کیفیت نان گفت: هرچقدر وزن چانه خمیر نان بیشتر باشد، نان باکیفیت‌تر خواهد بود و هرچقدر کمتر باشد، کیفیت نان افت خواهد کرد. در حوزه آرد هم برنامه‌ریزی مدون و منسجمی انجام شده تا گندم را از نقاط مختلف استان برای ترکیب کردن و مخلوط کردن گندم‌ها به منظور تولید آرد باکیفیت‌تر تحویل دهیم. او با اشاره به برخی سیاست‌های تعریف شده در حوزه نان، گفت: ماده اولیه نقش مهمی در تولید ماده نهایی ایفا می‌کند؛ لذا سعی می‌کنیم در فصل برداشت و خرید گندم، اقدامات قابل‌توجهی در بحث انتقال به منظور تولید آرد باکیفیت‌تر را در دستور کار قرار دهیم.
این مدیر پاسخ‌گو به این نکته نیز اشاره کرد که برای خرید آرد از ۱۷ کارخانه تولیدکننده آرد در استان، هیچ‌گونه محدودیتی برای نانوایان اعمال نشده است و اختیار نسبی برای این واحدها وجود دارد. وی بیان داشت: دولت سال گذشته در رابطه با بحث مردمی‌سازی یارانه، برنامه‌هایی در پیش گرفت تا به‌جای اصلاح قیمت نان بتواند با نظارت‌های لازم چرخه تولید و توزیع گندم، آرد و نان را کامل کند. وزارت اقتصاد و دارایی مکلف شد طرحی را ارائه دهد که پس از ارائه طرح از سوی این وزارتخانه، نصب پوزهای هوشمند در واحدهای نانوایی از خرداد سال گذشته در استان فارس آغاز شد و این کار تا اسفندماه ۱۴۰۱ ادامه یافت.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان فارس یادآور شد: از اسفند ماه سال گذشته نیز گام سوم طرح به منظور شناورسازی سهمیه آرد واحدهای نانوایی و مناسب‌سازی عملکرد واحدهای نانوایی با سهمیه آردشان آغاز شد؛ البته این طرح نوپا هم مانند سایر طرح‌ها تا رسیدن به دوره بلوغ با اشکالات فنی روبه‌رو بود که استان فارس اولین استانی بود که درخواست اصلاح این اشکالات را مطرح کرد و بدون شک هر طرح ملی برای منطبق‌شدن با واقعیات جامعه به گذشت زمان نیاز دارد.
جمالی تصریح کرد: خطاهای ۱۲گانه‌ای تعریف شده که اگر نانوا این خطاها را انجام دهد و تراکنش نامتعارفی ایجاد شود، سهمیه او کاهش خواهد یافت و ساعات کار نانوا هم ممکن است کاهش یابد؛ البته بخش عمده‌ای از سهمیه آرد واحدهای نانوایی در اکثر شهرستان‌ها به صورت صددرصد سهمیه برگشت داده شد.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی فارس عنوان کرد: مبلغ قیمت آرد برای واحدهای نانوایی پنج درصد قیمت تمام شده است؛ یعنی ۹۵ درصد قیمت آرد به صورت یارانه پرداخت می‌شود. در حال حاضر اقدامات اصلاحی فنی صورت گرفته است و در بخش آخر قرار شد مابه‌التفاوت سهمیه که از محل عملکرد واحد نانوایی کاهش می‌یابد، بر اساس قاعده ۵۰ درصد در اختیار نانوایی‌ها قرار بگیرد. جمالی با بیان اینکه فارس، تهران و قم، بیشترین مصرف‌کننده نان سنگک هستند، افزود: در این خصوص بایستی با اصلاح قیمت مصرفی، نان اقتصادی‌تر ارائه شود تا نانوا نسبت به پخت این نوع نان باکیفیت، راغب شود. او با اشاره به فعالیت 900 نانوایی در سطح شهرستان شیراز تأکید کرد که از این میزان، 63 درصد از واحدها نان لواش، ۱۸ درصد سنگک، 7 درصد نان حجیم و فانتزی، 5 درصد نان تافتون و 4 درصد نان بربری پخت می‌کنند که به دلیل چانه‌گیری سبک، نان باکیفیت کمتری پخت می‌شود. 
وی در خصوص پایین بودن دستمزد کارگران نانوایی‌ها اضافه کرد: سه سال است دستمزد کارگران افزایش نداشته و کارگران که زحمات بسیاری در این صنف می‌کشند، نیاز به افزایش دستمزد با همسان‌سازی قیمت دارند.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی فارس در خصوص امکان افزایش یافتن قیمت نان بیان کرد: تولید پایدار هزینه دارد؛ سه سال است تغییری در قیمت نان صورت نگرفته است، اما با این حال ما در این حوزه تابع تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری دولت هستیم و قرار است همسان‌سازی‌هایی صورت بگیرد تا پایین بودن دستمزد کارگران جبران شود. مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان فارس همچنین در خصوص توزیع شکر و گاهاً کمبود آن در بازار توضیح داد: در این خصوص تابع سیاست‌گذاری‌های تنظیم بازار کشور هستیم و تنها وظیفه ما ذخیره استراتژیک توزیع این محصول در قالب انعقاد قرارداد با کارخانه‌های تولیدکننده قند و شکر است که در نهایت بر اساس دستور و ‌مجوز ستاد تنظیم بازار، شکر به بازار وارد می‌شود و ما نیز این اختیار را نداریم که در رأس استان، شکر را وارد بازار کنیم.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی فارس با اشاره به اینکه زیرساخت‌ها از جمله انبارهای کالاهای اساسی استان در حال بازسازی هستند، گفت: انبار کالاهای اساسی به ویژه انبار برنج و شکر با سرعت و با اعتباراتی که جذب شده، در حال بازسازی هستند و ۲ انبار بزرگ هم تعمیر شده‌اند.
جمالی افزود: این انبارها قرار است به شکل مدرن و بازسازی شده تا پایان مردادماه تحویل گرفته شوند؛ تصمیم داریم این روند را ادامه دهیم و مراکز خرید و تحویل گندم را هم با برنامه‌ریزی دقیق و با تجهیزات بیشتر و کامل‌تر بازسازی و تعمیر کنیم تا بتوانیم از این طریق آسایش خاطر را برای کشاورزان در فصل خرید گندم فراهم کنیم‌ و پروسه تحویل گندم را سریع‌تر انجام دهیم. مدیرکل غله و خدمات بازرگانی فارس در رابطه با سهمیه آرد عشایر گفت: در گذشته خرید و توزیع آرد در کشور دارای مشکلات زیادی بود و متقاضیان از جمله عشایر امکان خرید آرد مورد نیاز خود را از طریق بسترهای مناسب نداشتند و به همین دلیل وجود سامانه‌های سراسری و استانی به منظور ثبت سفارش و خرید آرد بسیار احساس می‌شد که بدین منظور سامانه‌های مختلفی جهت مدیریت و کنترل سهمیه آرد مصرفی داوطلبان ایجاد شده است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی