[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

کنه‌ها با استفاده از الکتریسیته ساکن می‌جهند!، روزنامه شیراز نوین

پژوهشگران دریافته‌اند که کنه‌ها از الکتریسیته ساکن برای پرش روی میزبان‌های دور استفاده می‌کنند.
به گزارش ایسنا و به‌نقل از آی‌ای، اگر تاکنون فکر می‌کردید کنه‌ها ناخوشایند هستند، یک مطالعه جدید قطعاً اوضاع را بدتر می‌کند. پژوهشگران دانشگاه «بریستول» کشف کرده‌اند که کنه‌ها می‌توانند توسط الکتریسیته ساکنی که میزبان آنها به طور طبیعی انباشته می‌کند، از طریق شکاف‌های هوایی چندین برابر بیشتر از طول بدن‌شان بجهند.
این کار به آنها اجازه می‌دهد تا به میزبان‌هایی که خارج از دسترس پاهای کوچک آنها هستند، برسند و تماس برقرار کنند؛ این ویژگی همچنین بیماری‌ها را به دورتر از آنچه قبلاً تصور می‌شد، می‌برد.
سم انگلند نویسنده ارشد این مطالعه از دانشکده علوم زیستی دانشگاه بریستول توضیح داد: ما می‌دانستیم که بسیاری از حیوانات از جمله انسان‌ها می‌توانند بارهای الکترواستاتیکی قابل‌توجهی را جمع کنند. ما این را زمانی می‌بینیم که پس از پرش روی ترامپولین دچار شوک می‌شویم یا مثلاً هنگام مالیدن بادکنک روی موهایمان می‌بینیم که دچار برق گرفتگی خفیف می‌شویم.
وی افزود: این بار الکترواستاتیکی برای حیوانات در طبیعت نیز زمانی اتفاق می‌افتد که به اجسام موجود در محیط خود مانند چمن، شن و ماسه یا حیوانات دیگر ساییده شوند. این بارها به طرز شگفت‌انگیزی زیاد هستند و می‌توانند معادل صدها یا هزاران ولت باشند، یعنی بیشتر از آنچه در پریز برق خانه خود دارید! نکته مهم این است که بارهای ساکن بر روی بارهای ساکن دیگر، بسته به مثبت یا منفی بودن آنها، جاذبه یا دافعه اعمال می‌کنند.
وی افزود: ما می‌خواستیم بدانیم آیا بارهای ساکنی که در پستانداران، پرندگان و خزندگان به طور طبیعی انباشته می‌شوند، می‌تواند به اندازه‌ای زیاد باشد که کنه‌های انگلی با استفاده از آن به هوا بلند شوند و توانایی خود را در یافتن یک میزبان جدید برای بهبود تغذیه خود افزایش دهند؟
دانشمندان در آزمایش‌های خود شاهد بودند که کنه‌ها به راحتی از طریق هوا در شکاف‌های هوایی چند میلی‌متری یا چند سانتی‌متری کشیده می‌شوند.
انگلند گفت: ابتدا ما از اندازه‌گیری‌های قبلی بار معمولی حمل شده توسط حیوانات برای پیش‌بینی ریاضی قدرت میدان الکتریکی ایجاد شده بین یک حیوان حامل بار و علف‌هایی که می‌خواهند روی آنها بنشینند و منتظر بمانند تا میزبان‌ها از آنجا عبور کنند، استفاده کردیم.
وی ادامه داد: سپس ما کنه‌ها را با یک شکاف هوا در بین آنها زیر یک الکترود قرار دادیم و بار الکترود را افزایش دادیم تا کنه‌ها به سمت الکترود جذب شوند. با انجام این کار ما توانستیم حداقل قدرت میدان الکتریکی را که در آن کنه‌ها وجود دارد، تعیین کنیم. این حداقل میدان الکتریکی در مرتبه بزرگی پیش‌بینی‌شده توسط محاسبات ریاضی میدان الکتریکی بین یک حیوان حامل بار و علف بود، بنابراین این احتمال وجود دارد که کنه‌ها در طبیعت توسط الکتریسیته ساکن به سمت میزبان خود جذب شوند.
گروه پژوهشی اکنون امیدوار است که این کشف بتواند منجر به فناوری‌های جدیدی مانند اسپری‌های ضد الکتریسیته ساکن شود که بتواند نیش کنه را در انسان، حیوانات خانگی و حیوانات مزرعه به حداقل برساند.
انگلند در پایان تصریح کرد: اکنون کشف کرده‌ایم که کنه‌ها می‌توانند از طریق الکتریسیته ساکنی که سایر حیوانات به طور طبیعی ایجاد می‌کنند، چندین برابر بزرگتر از اندازه خود در شکاف‌های هوایی به هوا بلند و جابه‌جا شوند. این امر باعث می‌شود تا حیواناتی را که می‌خواهند به آنها بچسبند و از آنها تغذیه کنند، پیدا کنند. تا به حال ما نمی‌دانستیم که یک حیوان می‌تواند از الکتریسیته ساکن استفاده کند و این مرز تصور انسان را باز می‌کند که چگونه بسیاری از نیروهای نامرئی مانند همین الکتریسیته ساکن می‌توانند به حیوانات و گیاهان کمک کنند تا زندگی خود را ادامه دهند.
این یافته‌ها در مجله Current Biology منتشر شده است.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی