[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

طرز تهیه دمپخت سیر، روزنامه شیراز نوین

دمپخت سیر، یک غذای خوشمزه و ساده شیرازی است. این غذا بسیار زیباست و در عین حال خیلی سریع آماده می‌شود. به طور کلی دمپخت‌های ایرانی را با برنج اعلای ایرانی یا برنج نیم دانه ایرانی درست می‌کنند. از آنجایی که دمپخت سیر را با سیر تازه درست می‌کنند؛ دمپخت سیر در فصل هایی که سیر تازه در دسترس است، پخته می‌شود. ما در این مقاله به آموزش دمپخت سیر شیرازی می‌پردازیم. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه دمپخت سیر در ادامه با ما همراه باشید.

 مواد لازم برای 4 نفر
عدس: ۱ پیمانه
برنج: ۲ پیمانه
هویج: ۱ عدد
تره، جعفری و شوید: ۲۰۰ گرم
سیر تازه: به میزان دلخواه
نمک: به میزان لازم
فلفل: به میزان لازم
زرچوبه: به میزان لازم

 طرز تهیه
 مرحله اول
برای تهیه دمپخت سیر خوش‌مزه و مخصوص به روش اصیل شیرازی ابتدا باید برنج را پاک کرده و خوب بشویید. برنج را نسبت به نوع آن چند ساعتی در آب و کمی نمک بخیسانید. البته بهتر است عدس را نیز یک ساعتی بخیسانید.
 مرحله دوم
هویج‌ها را شسته و پوست بگیرید و در دو قابلمه کوچک آب بریزید. هویج را بر روی تخته برش به شکل نگینی خرد کنید، حالا هویج را در یکی از قابلمه‌ها ریخته و بگذارید تا کمی نرم شود؛ البته می‌توانید آن را بخارپز نیز بکنید.
 مرحله سوم
در قابلمه دیگر عدس را ریخته و بگذارید تا بپزد و آب آن کشیده شود. یادتان باشد که اگر عدس بیش از اندازه بپزد، له می‌شود. برنجی را که از قبل خیسانده‌اید به همره ۲ پیمانه آب و همین‌طور سبزی‌های خردشده بپزید.
 مرحله چهارم
برای خوشرنگ شدن پلو می‌توانید در صورت تمایل به آن کمی زردچوبه اضافه کنید. وقتی که کمی از آب برنج کشیده شد؛ عدس پخته‌شده، هویج و همین‌طور سیرهای خردشده را به آن اضافه و با هم ترکیب می‌کنیم.
 مرحله پنجم
ابتدا برنج را با مواد به خوبی مخلوط کرده تا یک‌دست شوند، سپس روی آن دمکنی می‌گذاریم تا بپزد. 
پیشنهاد ما به شما این است که دمپخت سیر شیرازی را به همراه ترشی لیته یا سالاد شیرازی سرو کنید.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی