[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۸۵۲
  • دوره جدید

«بلوم» و یادگیری، روزنامه شیراز نوین

در اواسط دهه 1950 بنیامین بلوم برای یادگیری، سه حوزه «اندیشیدن» (شناختی)، «نگرش» (عاطفی)، «فعالیت‌های بدنی» (روانی‌حرکتی) را در نظر گرفت و در کتاب خود منتشر نمود. هریک از این طبقات دارای سلسله مراتبی در زمینه یادگیری است و هریک از سطوح بالاتر یادگیری به نحوه اجرای سطوح ماقبل خود وابسته می‌باشد. بدین ترتیب با ادامه این روش دانش آموزان در یادگیری موفق خواهند شد. اگر معلمی تصمیم دارد که از روش یادگیری طبقه بندی بلوم استفاده کند، باید از افعال طراحی شده برای هر سطح، استفاده نموده و موضوعات درسی را که در آن سطح خاص از یادگیرنده انتظار دستیابی به آن می‌رود، عنوان کند. هم چنین اگر معلمی دانش آموزان خود و سطح استعداد آن‌ها و روش‌های یادگیری را به خوبی بشناسد، می‌تواند موضوعاتی را انتخاب کند که هریک از اعضای کلاس قادر به درک آن باشند. اگر معلم به جای اینکه انتقال دهنده علم و دانش باشد به عنوان یک تسهیل کننده عمل نماید، می‌تواند با استفاده از این طرح، این کار سخت را انجام دهد. هم چنین شما به عنوان یک معلم باید به خاطر داشته باشید که نمی‌توانید تمام این طبقات را در مورد یک درس بیان کنید. از دیدگاه عملی، باید عناوینی را برای آموزش انتخاب کنید و بین دروس تقسیم نموده، برای هر درس موضوع مربوطه را یادداشت و برنامه آموزشی خود را طراحی نمایید. اگر متوجه شدید که یک یا چند طبقه را فراموش کرده اید، باید مجدداً در این مورد بیاندیشید و دروس مربوطه را تکرار نمایید.
 

• جمیله فخرایی؛ دبیر ادبیات متوسطه اول به بین؛ ناحیه یک شیراز
 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی