[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۸۷۳
  • دوره جدید

تعلیم و تربیت و جامعه، روزنامه شیراز نوین

مدرسه یک موسسه اجتماعی است. هر قدر جامعه پیچیده تر شود مدرسه نیز از لحاظ سازمان، برنامه، روش کار و هدف پیچیدگی خاصی پیدا خواهد کرد. ادامه حیات جمعی یا به عبارت دیگر انتقال میراث فرهنگی یک جامعه و گسترش و پیشرفت آن تا حدود زیادی از طریق مدرسه صورت می‌گیرد. اگر جامعه ای بخواهد میراث فرهنگی خود را حفظ کند، تنها مؤسسه‌ای که در آن جامعه به طور منظم از عهده انجام این کار بر می‌آید مدرسه است. مدرسه از طریق برنامه و روش تعلیم می‌تواند آنچه را که از گذشته رسیده به شاگردان منتقل کند و آن‌ها را در فهم میراث فرهنگی یاری نماید. تحولات زندگی جمعی و پیدایش احتیاجات و مشکلات تازه تجدیدنظر در میراث تمدنی را ایجاب می‌کند علاوه بر این حیات جمعی وقتی ادامه پیدا می‌کند که فرهنگ گسترش یابد و آن چه را که برای برخورد به شرایط تازه مورد نیاز است به وجود آورد. بدون تردید مدرسه یا موسسات تربیتی به طور کلی در ارزیابی و پیشرفت میراث فرهنگی نقش بسزا دارند. با این که مدرسه یک موسسه اجتماعی است و خواه ناخواه تحت تأثیر زندگی جمعی و آنچه در آن جریان دارد قرار می‌گیرد مع ذالک اولیاء مدرسه ضمن تهیه برنامه، انتخاب مداد و به کار بردن روش‌های معین تعلیماتی می‌توانند این واحد اجتماعی را به صورتی خاص در آورند. به عبارت دیگر مدرسه جامعه ای را که در آن تشکیل شده به شاگردان معرفی می‌کند و وحدتی را که لازمه ادامه حیات جمعی است در شاگردان به وجود می‌آورد. 
منبع: اصول فلسفه تعلیم و تربیت، دکتر علی شریعتمداری، نشر امیرکبیر، تهران، 1371

 

• افسانه هاشمی ششده؛ مربی پرورشی شاغل در آموزشگاه زهرای مرضیه (س) ناحیه یک شیراز 
 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی