[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

دارو وابسته به خارج است، روزنامه شیراز نوین


رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با توجه به افزایش مصرف بالای سرم در کشور، میزان تولید داخلی سرم به ۱۶میلیون عدد در ماه رسیده و قرار است بیشتر شود.
حیدر محمدی افزود: علاوه بر میزان تولیدات داخلی، ماهانه ۶میلیون سرم نیز به کشور وارد می‌شود. با توجه به اینکه در فصل تابستان و گرمای هوا نیاز مردم به استفاده از سرم افزایش می‌یابد، واردات نیز بیشتر می‌شود.
به گزارش ایرنا، وی اظهار داشت: همچنین یک کارخانه جدید سرم‌سازی در تبریز راه‌اندازی شده که به‌زودی تولیدات خود را در این زمینه آغاز می‌کند. با توجه به افزایش تولید و واردات، هنوز به یک ذخیره پایدار سرم در کشور نرسیده‌ایم و علت آن تغییر الگوی مصرف زیاد میان مردم است.
محمدی درمورد کمبودهای دارویی، گفت: در چند ماه داروهای پیوندی و فاکتور خونی دچار کمبود بود، به علت اینکه تولیدکننده فاکتور هشت و نوترکیب در مواد اولیه مشکل داشت و اکنون وارد کردیم و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
وی تأکید کرد: درمورد کمبود داروهای پیوندی نیز مشکل ارزی برای ماده اولیه وجود داشت که اکنون این مشکل مرتفع و به اندازه سه ماه آینده تولید شده و هفته آینده نیز توزیع آن آغاز می‌شود. رئیس سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: درمورد سایر اقلام دارویی نیز اگر 3 تا ۶ ماه ذخیره دارویی نباشد، کمبود محسوب شده و این هشداری برای صنایع داروسازی است که تولیدات خود را افزایش داده یا واردات انجام دهند. به گفته محمدی، در سال جاری با توجه به حذف ارز ترجیحی در حوزه دارو، میزان صادرات دارو رشد قابل‌توجهی خواهد داشت که نیاز به پیگیری‌های مستمر صنایع، همکاری وزارت امور خارجه و دفاتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور دارد تا بازارها برای داروهای ایرانی، ایجاد و تقویت شود.
وی اظهار داشت: صادرات سالانه ۲میلیارد یورویی دارو در لایحه برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی شده و امیدواریم که با همکاری صنایع داروسازی، به این هدف برسیم.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی