[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

هم‌افزایی دستگاه‌ها، زمینه‌ساز مقابله با بیماری‌های غیرواگیر، روزنامه شیراز نوین

دکتر ایمانیه ۸۰درصد بیماری‌ها را در حوزه بیماری‌های غیرواگیر معرفی کرد و گفت: بستر مقابله با بیماری‌های غیرواگیر از طریق هم‌افزایی دانشگاه‌های علوم پزشکی با دستگاه‌های اجرایی میسر می‌شود. وی افزود: سازوکار و نقش پزشک خانواده در تأمین سلامت کارکنان بررسی و شیوه انجام آن به‌روزرسانی شود؛ نقش سه‌طرفه پزشک، کارمند و سازمان مشخص و به‌صورت جدی ایفا شود. به‌تدریج باید به سمتی حرکت کنیم تا با پرسنلی که نسبت به تکمیل پرونده سلامت خود اهتمام ندارند، به شیوه‌های ارشادی عمل شود.
به گزارش اداره‌کل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل استانداری فارس، دکتر محمدهادی ایمانیه در جلسه کارگروه اجتماعی، سلامت زنان و خانواده که در سالن شهید قاضی استانداری فارس با حضور مسئولان دستگاه‌های استانی برگزار شد، بر ضرورت اهمیت به‌روزرسانی اطلاعات مرتبط با این زمینه تأکید کرد و ۸۰ درصد بیماری‌ها را مربوط به بیماری‌های غیرواگیر دانست و گفت: دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز با همه سازمان‌های استانی تفاهم‌نامه منعقد و زمینه اقدامات لازم برای مقابله با بیماری‌های غیرواگیر را فراهم نماید.
استاندار فارس خواستار تعیین نقش پزشک خانواده در سلامت کارمندان شد و افزود: سازوکار و نقش پزشک خانواده در تأمین سلامت کارکنان بررسی و شیوه انجام آن به‌روزرسانی شود؛ نقش سه‌طرفه پزشک، کارمند و سازمان مشخص و به صورت جدی ایفا شود. به تدریج باید به سمتی حرکت کنیم تا با پرسنلی که نسبت به تکمیل پرونده سلامت خود اهتمام ندارند، به شیوه‌های ارشادی عمل شود. وی بر جایگاه و نقش مشاوران سلامت تأکید کرد و اظهار داشت: مدیران کل دستگاه‌ها، همانند گذشته می‌توانند از متخصصان سلامت به عنوان مشاور در سازمان خود استفاده کنند؛ جلسات منظم و ماهیانه با ریاست معاون بهداشت دانشگاه و حضور مشاوران سلامت سازمان‌ها تشکیل و زمینه‌های افزایش سلامت پرسنل سازمان‌ها بررسی و راهکارهای علمی و عملیاتی ارائه شود.
دکتر ایمانیه، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فارس را مأمور بررسیِ همکاری یا عدم همکاری دستگاه‌ها در ارتباط با تأمین سلامت کرد و اذعان داشت: با توجه به زیرساخت‌های استان در حوزه سلامت از جمله خانه‌های بهداشت، پایگاه بهداشت، مراکز جامع سلامت و... به شرط استفاده صحیح می‌توانیم افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای را شناسایی کنیم. وی بر ضرورت بررسی بیماری زمینه‌ای افراد تأکید کرد و عمده‌ترین علت سکته‌ها را این قبیل بیماری‌ها عنوان کرد و افزود: فشارخون، چاقی، دیابت، استعمال دخانیات، استرس، رژیم غذایی نامناسب و کم‌تحرکی هرکدام راه درمان و شیوه‌های پیشگیری دارند که می‌بایست نقش هر سازمان و دستگاه در آن مشخص و ایفا شود. تقدیر از دستگاه‌های همیار سلامت در قالب برگزاری جشنواره و ایجاد نرم‌افزار به‌منظور رصد هوشمند فعالیت‌های مرتبط با تأمین سلامت در دستگاه‌های اجرایی از دیگر دستورهای این جلسه بود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی