[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۴
  • دوره جدید

۸ گام برای اشتیاق کودکان به خوردن صبحانه ، روزنامه شیراز نوین

«زهره فیروزی»، کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز
در میان سه وعده غذایی، صبحانه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ با توجه به این موضوع که مهم‌ترین زمان یادگیری کودکانی که به مدرسه می‌روند در ساعات ابتدایی صبح است، باید به وعده صبحانه آنان توجه ویژه‌ای شود تا صبحانه کامل و مغذی داشته باشند.
خوردن یک صبحانه کامل و سالم در گام نخست، احتمال افزایش وزن را کاهش می‌دهد و در ادامه، افزایش تمرکز را به همراه دارد.
خوردن صبحانه برای همه افراد، به ویژه کودکان بسیار مهم و ضروری است؛ به ویژه کودکانی که در سنین رشد هستند.
افرادی که صبحانه نمی‌خورند، بعد از گذشت چند ساعت و در میانه روز احساس ضعف و خستگی مفرط را تجربه می‌کنند؛ بنابراین توصیه می‌شود هیچ‌گاه وعده صبحانه را از برنامه غذایی خود و کودکتان حذف نکنید.  
کودکانی که به مدرسه می‌روند برای داشتن تمرکز کافی برای توجه به درس و یادگیری باید وعده صبحانه را در برنامه غذایی خود داشته باشند. بسیاری از کودکان میل به خوردن صبحانه ندارند؛ حذف صبحانه در طولانی‌مدت بر عملکرد مغز تأثیر می‌گذارد و باعث اختلال در عملکرد می‌شود. این موضوع باید در مدارس هم آموزش داده شود و به کودکان آموزش دهند که خوردن یا نخوردن صبحانه چه پیامدهایی دارد. کودکانی که از صبحانه خوردن فرار می‌کنند، واکنش نامطلوب بیشتری نسبت به محیط اطراف دارند و پرخاشگر می‌شوند، این کودکان برای نرفتن به مدرسه تلاش بیشتری می‌کنند و میل به توجه به درس و حاضر بودن در کلاس درس در آنها کاهش می‌یابد.
برای اینکه میل کودک خود را به این وعده غذایی افزایش دهیم، رعایت نکات زیر می‌تواند کارآمد باشد:
1. تنوع را در تهیه صبحانه کودکان فراموش نکنید: برای این کار می‌توان از ظرف‌های رنگی استفاده کرد؛ آماده کردن صبحانه‌های ساده باعث می‌شود میل کودک به خوردن صبحانه کاهش یابد؛ بنابراین سعی کنیم به این وعده غذایی رنگ و لعاب و ظاهری جذاب بدهیم تا کودک تشویق به خوردن صبحانه شود.
2. کودک را در خوردن صبحانه آزاد بگذاریم: انتظار نداشته باشیم کودک با میل ما به سمت غذا کشیده شود و هر زمان مایل بودیم سر میز صبحانه حاضر شود، بنابراین توصیه می‌شود به کودک فرصت دهیم بعد از بیدار شدن از خواب، زمانی که دوست داشت صبحانه بخورد.  
3. سالم بودن مواد غذایی: به سالم بودن مواد غذایی مورد استفاده در صبحانه، توجه داشته باشیم.
4. استفاده از غذاهای سرد: برخی از کودکان دوست دارند صبحانه گرم بخورند، برای این گروه از کودکان می‌توان مواردی نظیر ساندویچ‌های گرم، عدسی یا شیربرنج تهیه کرد.
5. صبحانه به شکل ساندویچ: برخی از کودکان از نشستن سر میز خودداری می‌کنند و لقمه گرفتن را دوست ندارند، می‌توان برای این گروه از کودکان ساندویچ آماده در بشقاب تدارک دید.
6. توجه به سلیقه کودکان: برخی از کودکان دوست دارند شیر با غلات در صبحانه بخورند. سلیقه و علایق کودکان با هم متفاوت است، بنابراین انتظار نداشته باشیم که کودکمان نان و پنیر یا کره و مربا بخورد. در تهیه صبحانه به این نکته توجه داشته باشیم که تمام گروه‌های غذایی را شامل شود.
7. غیر تکرای بودن صبحانه: سعی کنیم از آماده کردن صبحانه تکراری و یکنواخت برای کودک خود پرهیز کنیم، زیرا این اتفاق باعث کور شدن میل کودک به خوردن صبحانه می شود؛ از غذاهای جدید در تهیه این وعده غذایی استفاده کنیم.
8. آماده کردن صبحانه از قبل: اغلب افراد شاغل به دلیل مشغله‌ای که دارند فرصت کافی برای تهیه صبحانه با ظاهری زیبا که کودک را به خود جذب کند، ندارند. بنابراین می‌توان صبحانه کودک را از شب قبل در ظرف غذایی که با خود به مهد یا مدرسه می‌برد، آماده کرد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی