[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۴
  • دوره جدید

حفظ محیط‌زیست دغدغه‌ اصلی پتروشیمی شیراز، روزنامه شیراز نوین

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شیراز با اشاره به نکوداشت و حفظ و حراست از محیط‌زیست گفت: محیط‌زیست یک موهبت الهی است که حفظ و نگهداری آن یک اولویت جدی است.
مهندس حیدرنیا در ادامه افزود: سالیان متمادی سرمایه‌گذاری‌ها و فعالیت زیست‌محیطی شرکت پتروشیمی شیراز را مورد رصد و پایش قرار داده‌ایم و به این باور رسیدیم که این شرکت در حوزه محیط‌زیست کاملاً مسئولیت‌پذیر است و چه بسا تمامی پروژه‌های محیط‌زیستی این شرکت با فرایندی که خواهد داشت، الگویی موفق برای سایر صنایع کشور و چه بسا جهان خواهد بود.
وی تأکید کرد: حفظ محیط‌زیست از دغدغه‌های این شرکت است و کاهش تولید پساب، بازیافت و مدیریت بر صنایع فرایندی و غیرفرایندی به‌صورت جدی در دستور کار همکاران من در شرکت پتروشیمی شیراز است.
مهندس حیدرنیا خاطرنشان کرد: نه به آلودگی پلاستیکی در حال حاضر یک انتخاب نیست؛ بلکه تعهدی الزام‌آور به زندگی و به‌خصوص نسل‌های آینده است.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی شیراز با اشاره به فعالیت بیش از 50 سال این شرکت در عرصه اقتصادی عنوان داشت: تلاش کرده‌ایم فعالیت‌هایمان منطبق با صیانت از محیط‌زیست باشد و در این زمینه نگاه ویژه‌ای داشته باشیم. چه بسا این نگرش موجب شد تا پس از اجرای داوطلبانه مطرح سازوکار توسعه پاک (cdm) و ثبت آن در دبیرخانه پروتکل کیوتو و گواهی کاهش کربن از سازمان ملل متحد به‌عنوان اولین کار‌خانه پتروشیمی در زمینه کاهش گازهای گلخانه‌ای در کشور باشیم.
مهندس حیدرنیا اضافه کرد: دریافت استاندارد بین‌المللی سیستم مدیریت زیست‌محیطی ایزو 14001 و ارتقای آن به آخرین مدل از ویرایش (2015) از دیگر فعالیت‌های داوطلبانه این شرکت است که همسو با این اقدامات و در راستای افزایش رضایتمندی جوامع اطراف و کاهش آلودگی، این شرکت مبادرت به احداث و نگهداری 155 هکتار فضای سبز در اراضی تحت‌تملک خود کرده است که این مقدار بیش از 10 برابر استانداردها و الزام‌های قانونی است.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی شیراز در ادامه به موفقیت و تلاش این شرکت در عرصه حفظ و حراست از محیط‌زیست اشاره و تأکید کرد: این شرکت با تلاش بی‌بدیل خود تاکنون موفق به دریافت انواع جوایز از بخش‌های مختلف محیط‌زیست و مدیریت سبز ایران و سمپوزیوم توسعه در داخل و خارج از کشور شده است.
وی خاطرنشان کرد: افزون ‌بر این، با تکیه به دانش کارکنان خود تا حد ممکن بهره‌وری از آب مصرفی در سیستم افزایش داده شده و با استفاده از پروژه‌هایی مانند تصفیه پساب حاصل از دورریز واحد به میزان ۶۰ مترمکعب در روز، اقدام به کاهش پساب تولیدی و در نتیجه آب برداشتی از ذخایر منطقه کرده است که در ادامه به‌منظور مدیریت آب و پساب تولیدی، بیش از ۱۲ واحد از واحدهای قدیمی از سرویس خارج شد و این موضوع به کاهش بیش از ۱۰۰۰ مترمکعب پساب در روز منجر شده است. در این زمینه، واحدهای گاز، آمونیاک، اوره، اسید نیتریک، نیترات آمونیوم، NPK، سودا اش (کربنات سدیم سبک و سنگین و جوش شیرین) منطقه یک و کلرآلکالی و پرکلرین در منطقه 3 نیز از مدار خارج 
شدند.
مدیرعامل پتروشیمی شیراز اضافه کرد: در زمینه مدیریت پسماند نیز اعمال مدیریت بر ضایعات فرایندی و غیرفرایندی حاصله و تحت کنترل قراردادن یا کاربرد مجدد این ضایعات همواره در دستور کار شرکت بوده است. در این ارتباط یک مورد لندفیل برای تخلیه پسماندها و جلوگیری از تخلیه پسماند به محیط‌زیست در اراضی شرکت پتروشیمی شیراز با هدف دفع اصولی پسماندهای صنعتی احداث شده است. همچنین با راه‌اندازی و بهبود سیستم اتوماسیون اداری، مصرف کاغذ در سطح شرکت و به تبع آن ضایعات بخش اداری به‌شدت کاهش یافته است.   
وی افزود: از نتایج انجام این طرح می‌توان به تحقق ۳۷درصد تعهدات صنایع پتروشیمی کل کشور در راستای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ میلادی اشاره کرد (برمبنای تعهدات کشور جمهوری اسلامی ایران در اجلاس سالیانه COP2015 پاریس).
 ثبت بین‌المللی طرح مکانیسم توسعه پاک (CDM) در دبیرخانه پروتکل کیوتو
مهندس حیدرنیا تصریح کرد: دریافت گواهی‌نامه مکانیسم توسعه پاک در سال ۱۳۹۶ در راستای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای مطابق تعهدات جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان اولین پتروشیمی در کشور دریافت تندیس زرین در سطح وزارت نفت در حوزه محیط‌زیست و مسئولیت‌های اجتماعی دریافت گواهی‌نامه کاهش انتشار گاز گلخانه‌ای بیش از ۷۸۰هزار تن از سازمان ملل برای اولین دوره ۱۸ماهه پایش تجهیز خروجی برج‌های دانه‌بندی واحدهای محصولات اوره و نیترات آمونیم منطقه دو به سیستم پایش دائم آلاینده‌های زیست‌محیطی تجهیز خروجی برج واحد اسیدنیتریک و سه برج HRSG به سیستم پایش دائم آلاینده‌های زیست‌محیطی   شرکت پتروشیمی شیراز پس از ارزیابی توسط ارگان‌های نظارتی و نیز ارزیابی توسط ممیزین داخلی و خارجی به کسب گواهی‌های متعدد نائل آمده است که برخی از این موارد به شرح زیر است:
در حوزه حفاظت از محیط‌زیست
- دریافت گواهی‌نامه صنعت پاک سال 1377 به دلیل توسعه فضای سبز بیش از استاندارد ملی از
سازمان محیط‌زیست
- دریافت گواهی‌نامه صنعت سبز سال 1378 به دلیل توسعه و اقدامات زیست‌محیطی از سازمان
محیط‌زیست
- دریافت گواهی‌نامه استاندارد مدیریت زیست‌محیطی ایزو - 14001 ویرایش 1996 در سال
1380
- دریافت گواهی‌نامه صنعت برگزیده سبز سال 1380 به دلیل اقدامات گسترده زیست‌محیطی و
توسعه فضای سبز از سازمان محیط‌زیست
- دریافت گواهی‌نامه ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست (HSE) و استقرار این سیستم در مجتمع
در سال 1384
- دریافت لوح تعهد سبز سطح سه از جشنواره مدیریت سبز ایران در سال 1386
- دریافت لوح و تندیس بلورین از جشنواره اقتصاد سبز در سال‌های 1383 و 1384 و 1387
- دریافت تندیس طلایی دومین سمپوزیوم ایران توسعه‌یافته 1387
- اخذ تندیس بلورین جشنواره تعالی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سال 1393
- ارتقای استاندارد بین‌المللی سیستم مدیریت زیست‌محیطی ایزو- 14001 به ویرایش 2004
در سال 1394
- دریافت لوح تقدیر از وزارت صنعت، معدن و تجارت استان در سال 1394
- دریافت گواهی جایزه بین‌المللی (National Award) از «Energy Globe» در سال 1396
- ارتقای استاندارد بین‌المللی سیستم مدیریت زیست‌محیطی ایزو- 14001به ویرایش 2015
در سال 1398
- کسب تندیس و لوح تقدیر شرکت پتروشیمی شیراز در سومین جشنواره حمایت از تولید
ملی (حاتم) در سال - 1400 پروژه CDM
- تهیه خط مشی زیست‌محیطی مجتمع پتروشیمی شیراز در سال 1402 

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی