[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

راه‌حلی ساده برای جلوگیری از کوچک شدن مغز ، روزنامه شیراز نوین

یافته‌های جدید دانشمندان آکادمی مغز و اعصاب آمریکا نشان دادند، بزرگسالانی که ارتباط اجتماعی کمتری با دیگران برقرار می‌کنند، ممکن است بیشتر از سایر افراد، در معرض خطر کوچک شدن مغز قرار داشته باشند.
به گزارش بهداشت نیوز، یافته‌های جدید دانشمندان آکادمی مغز و اعصاب آمریکا نشان دادند بزرگسالانی که ارتباط اجتماعی کمتری با دیگران برقرار می‌کنند، ممکن است بیشتر از سایر افراد، در معرض خطر کوچک شدن مغز قرار داشته باشند.
کوچک شدن مغز یا آتروفی مغز، وضعیتی است که در آن سلول‌های مغزی به نام نورون‌ها و اتصالات میان آنها از بین می‌روند. به طور طبیعی با افزایش سن، تعداد نورون‌های مغز کاهش می‌یابند؛ آتروفی می‌تواند ناشی از سکته مغزی یا اختلالاتی مثل آلزایمر باشد که در آنها مغز به شدت آسیب می‌بیند.
محققان دریافتند انزوای اجتماعی یک مشکل رو به رشد در میان افراد مسن به شمار می‌رود. نتایج مطالعه ما نشان داده‌اند که کمک به این افراد برای شروع و حفظ ارتباط خود با دیگران، ممکن است در جلوگیری از آتروفی مغز و ایجاد زوال عقل، مؤثر باشد.
برای این مطالعه، پژوهشگران، اسکن مغزی MRI، 8 هزار نفر با میانگین سنی 73 سال که هیچ‌یک از آنها مبتلا به زوال عقل نبودند را مورد بررسی قرار دادند.
براساس نتایج به دست‌آمده، حجم کلی مغز افرادی که کمترین ارتباط اجتماعی را با بقیه داشتند، به طور قابل‌توجهی کمتر از افرادی بود که بیشترین تماس اجتماعی را داشتند. یافته‌ها همچنین نشان داد اندازه مغز این افراد در نواحی از مغز مانند هیپوکامپ و آمیگدال که نقش کلیدی در حافظه ایفا می‌کنند، کوچک‌تر است.
این تیم تحقیقاتی دریافت که علائم افسردگی، تا حدی رابطه مشاهده‌شده بین انزوای اجتماعی و حجم مغز را توضیح می‌دهد.
پژوهشگران اظهار داشتند هرچند این مطالعه مشخص نمی‌کند که انزوای اجتماعی دقیقاً باعث آتروفی مغز می‌شود یا خیر، نتایج برخی مطالعات نشان داده‌‌اند که شرکت کردن افراد مسن در فعالیت‌های اجتماعی با جلوگیری از آتروفی مغز و در نتیجه بهبود مهارت‌‌های تفکر و حافظه مرتبط است.
یافته‌های تحقیقاتی در مجله Neurology منتشر شده‌اند.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی