[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس خبر داد: اعتبار مرمت بازار وکیل شیراز ابلاغ شد، روزنامه شیراز نوین

مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل‌ونقل و ترافیک استانداری فارس گفت: اعتبار ۱۰۰میلیارد تومانی مرمت بازار وکیل، بازار حاجی و سراهای جانبی آنها که از محل مسئولیت‌های اجتماعی وزارت نفت و با پیگیری‌های استاندار تخصص یافته، 
ابلاغ شد.
امیرحسین جمشیدی شنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: ۵۰میلیارد تومان از این اعتبار در سال ۱۴۰۲ و ۵۰میلیارد تومان دیگر نیز در سال ۱۴۰۳ جذب خواهد شد.
وی ادامه داد: تخصیص و جذب این میزان اعتبار برای مرمت این بناهای تاریخی در طول عمر مرمتی هیچ‌یک از بناهای تاریخی فارس سابقه نداشته است.
مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل‌ونقل و ترافیک استانداری فارس اظهار کرد: این اعتبار صرف مرمت و بازسازی سقف بازار وکیل، مسقف‌کردن بازار حاجی و همچنین کف‌سازی و مرمت بدنه سراهای جانبی این بازارها خواهد شد و دستگاه اجرایی آن نیز اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است.
جمشیدی گفت: تلاش می‌شود که عملیات مرمت این بناها بدون تعطیلی آنها و به شکل مرحله به مرحله انجام شود.
وی افزود: این کار علاوه بر کمک به حفظ این آثار و بناهای تاریخی ارزشمند، در جذب گردشگر نیز تأثیر مثبت 
خواهد داشت.
مجموعه بازار وکیل یکی از مشهورترین بازارهای سنتی و تاریخی ایران است. ساخت بنای این بازار از سال ۱۱۳۷ خورشیدی آغاز شد و تا سال ۱۱۵۶ توسعه و تکمیل آن به طول انجامید.
این اثر در تاریخ ۱۷ تیر ۱۳۵۱ با شماره ثبت ۹۲۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.
بازار حاجی نیز یکی از مکان‌های دیدنی شیراز و از قدیمی‌ترین بازارهای شهر است که قدمت آن حدود یک‌هزار سال تخمین زده می‌شود.
این بازار در شمال‌شرقی مسجد جامع شیراز قرار گرفته و به دستور قوام‌الدین حسن ساخته شد.
بازار حاجی از جبهه شمالی مسجد شروع می‌شود و در همان جهت گسترش پیدا می‌کند. در این بازار می‌توان کالاهای متنوعی مانند لباس‌های محلی و سنتی، ترمه و محصولات خشکبار را خریداری کرد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی