[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

وکلا سنگربانان بی‌سنگر هستند، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
همایش «بایسته‌های حمایت از وکلای در معرض خطر؛ دفاع از وکیل و نهاد وکالت، چالش‌ها و ظرفیت‌ها» به همت کانون وکلای دادگستری استان‌های فارس و کهگیلویه و بویراحمد با هدف بیان مخاطرات جسمی، روحی و روانی وکلا برگزار شد. در همین ارتباط، رئیس کانون وکلای فارس و کهگیلویه و بویراحمد گفت: معرفی حقوق یک وکیل برگرفته از قانون اساسی است و ضرورت حمایت از شهروندان و حقوق آنها ایجاب می‌کند بسترهای حمایتی از کانون وکلا به‌صورت ویژه مورد بررسی قرار گیرد. دکتر بهنام اکبری با بیان اینکه وکلا سنگربانان دفاع بی‌سنگر هستند، این همایش را یکی از ضروریات عرصه وکالت و وکیل دادگستری عنوان و خاطرنشان کرد: هدایت افکار عمومی و همراهی با این نهاد به خصوص در بحث وکلای در معرض خطر ایجاب می‌کند که این جایگاه به استحضار عموم رسانده شود.
وی ادامه داد: بحث مربوط به وکالت در فصل سوم قانون اساسی ذیل حقوق ملت آورده شده و این نشان می‌دهد بانیان این قانون، با دوراندیشی و حساسیت به موضوعی پرداخته‌اند که حائز اهمیت است. رئیس کانون وکلای فارس و کهگیلویه و بویراحمد با طرح این سؤال که کار وکیل دفاع در جهت حقوق شهروندی و آزادی‌های اساسی است، چرا باید در این راستا مورد تعرض قرار بگیرد، تصریح کرد: طبیعتاً در پرونده‌هایی که جنبه‌های مختلفی به خصوص در امور کیفری، جرائم سیاسی و امنیتی دارند، وظیفه وکیل است که در این پرونده‌ها دفاع کند و ممکن است خوشایند کسانی هم قرار نگیرد و از سوی اشخاص حقوقی و حقیقی تهدید شود. 
وی ادامه داد: قانون باید در اینجا مدافع حقوق وکیل و نهاد وکالت باشد. در ادامه، کورش استوار سنگری، دبیر علمی همایش بایسته‌های حمایت از وکلای در معرض خطر در تشریح فلسفه برگزاری این همایش گفت: در کشور ما وکلا در معرض مخاطرات گوناگونی مانند حمله، جرح، احضار، بازداشت و مانند اینها قرار می‌گیرند که باید این آسیب‌ها شناسایی شده و مورد توجه قرار بگیرند و نهایتاً راه‌حلی برای آنها ارائه شود. وی با بیان اینکه وکلا به‌عنوان بخشی از جامعه که خدمات عمومی ارائه می‌کنند و در معرض خطر هستند، نیازمند حمایت‌های خاص حقوقی هستند، اظهار داشت: منظور ما این نیست که اگر وکیلی به دلایل شخصی دچار مخاطراتی شد مورد حمایت قرار گیرد؛ بلکه منظور این است که اگر وکیلی به دلیل انجام وظایف حرفه‌ای خود با چالش‌ها و مخاطراتی مواجه شد، قانون از او حمایت کند. در ادامه این همایش دکتر جعفر کوشا، رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران «اسکودا» طی سخنانی با اشاره به لزوم حمایت از وکلا برای ایفای صحیح مسئولیت خود، گفت: واقعیت این است که وکلا از ستون‌های اصلی در تحقق حاکمیت قانون و دفاع از حقوق و آزادی‌های بنیادین ملت هستند. به گفته وی، وکلای بسیاری در مسیر فعالیت‌های حرفه‌ای یا اجتماعی خود با چالش سلب امنیت و آزادی مواجه می‌شوند؛ لذا برای اینکه آنها بتوانند این مسئولیت سترگ را به‌درستی ایفا کنند، باید از تأمینات حمایتی کافی برخوردار باشند. بر اساس این گزارش، شایان ذکر است برگزاری سه پنل تخصصی با حضور میهمان داخلی و خارجی از طریق ویدئوکنفرانس نیز از دیگر برنامه‌های این همایش بود که در جریان آن متتخصصان امر دیدگاه‌های خود را در خصوص موضوع حمایت از وکلای در معرض خطر مطرح کردند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی