[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۳
  • دوره جدید

خسارت خشک‌سالی جبران شود، روزنامه شیراز نوین

 سیده رقیه یحیوی- گروه خبر:
رئیس اتاق بازرگانی استان فارس با اشاره به بحران کم‌آبی و خشک‌سالی بر ضرورت جبران خسارت وارده به استان فارس ناشی از تأمین گندم سنواتی کشور گفت: حتی در تخصیص بودجه‌های استان این موضوع مورد توجه قانونگذار و دولت قرار نگرفته است. 
محمدصادق حمیدیان رئیس اتاق بازرگانی فارس در هم‌اندیشی کشاورزان پیشرو استان فارس که با رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی به دعوت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس برگزار شد، به طرح مسائل کلان بخش کشاورزی استان، چالش‌ها، نیازهای آتی و انتظارات بخش خصوصی از دستگاه قانونگذاری در کشور، پرداخت.
حمیدیان با اشاره به بحران کم‌آبی و خشک‌سالی بر ضرورت جبران خسارت وارده به استان فارس ناشی از تأمین گندم سنواتی کشور تأکید کرد که حتی در تخصیص بودجه‌های استان این موضوع موردتوجه قانونگذار و دولت قرار 
نگرفته است.
همچنین رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر به‌دنبال توسعه بخش کشاورزی و هموارتر شدن فضا و مسیر برای تحقق این مهم و افزایش کیفیت محصولات کشاورزی هستیم، باید به سمت به‌روزرسانی قوانین قدیمی و کهنه این بخش حرکت کنیم.
محمدجواد عسکری در جلسه هم‌اندیشی فعالان بخش کشاورزی استان که در اتاق بازرگانی فارس برگزار شد، افزود: بخش کشاورزی بزرگ‌ترین بخش خصوصی کشور است که حدود ۳۰ درصد اشتغال کشور مربوط به این بخش است و سه برابر صنعت نیز بازدهی دارد.
وی ادامه داد: امروزه اگر کشورها در جهت امنیت غذایی بابرنامه پیش نرود، آسیب می‌بیند و لذا ما نیز باید در این زمینه با اهتمام ویژه نسبت به بخش کشاورزی بابرنامه حرکت کنیم.
او اظهار داشت: در همین راستا توجه به صادرات محصولات کشاورزی با در نظر گرفتن اعتبار خوبی برای بخش کارگو در دستور کار قرار گرفته و همچنین در بحث تخصیص یارانه به سوخت هواپیما برای صادرات محصولات کشاورزی این استان را پایلوت قرار داده‌ایم.
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: اینکه استان فارس با این حجم از توانمندی و زیرساخت‌های بخش کشاورزی فاقد پایانه صادرات محصولات کشاورزی است، اتفاق خوشایندی نیست و لذا ایجاد این پایانه به عنوان یک نیاز و ضرورت باید با جدیت دنبال شود.
عسکری افزود: در زمینه کمک به توسعه زیرساخت‌های گلخانه‌ای در استان نیز اعلام آمادگی می‌کنیم و در همین راستا اعتبارات خوبی در بودجه ۱۴۰۲ به دلیل بحث بحران آب در نظر گرفته شده است و از سوی دیگر با توجه به جمعیت ۵۰۰میلیون نفری کشورهای پیرامونی کشورمان که به محصولات کشاورزی ما علاقه‌مند هستند، بنا شد که فارس در بحث گلخانه نیز پایلوت کشور شود.
وی گفت: در بحث آبخیزداری نیز در بودجه ۱۴۰۱ اعلام کردیم که هرآنچه درآمد سازمان جنگل‌هاست، به طور کامل در اختیار طرح‌های آبخیزداری قرار گیرد و همچنین این امکان فراهم شد که اگر بخش خصوصی هم بخواهد طرح آبخیزداری ایجاد کند، بتواند، اما این کار باید در قالب قانون و قاعده انجام شود تا آسیب وارد نشود.
عسکری با بیان اینکه در بحث طرح‌های آبخیزداری باید استانی عمل شود، گفت: به استاندار فارس پیشنهاد دادیم که یکی از مصوبات سفر دوم رئیس‌جمهور به این استان پایلوت شدن بحث آبخیزداری فارس باشد و در همین راستا نیازمندی‌ها در زمینه آبخیزداری احصا شود و اگر نتیجه گرفتیم، به سایر استان‌های کشور نیز تعمیم دهیم تا بتوانیم مشکلات این بخش را حل کنیم.
در این جلسه فعالان بخش خصوصی استان فارس به بیان دیدگاه‌ها و مشکلات خود در مواردی از جمله کمبود آب و خشک‌سالی، تغییر الگوی کشت در استان، عدم توازن در توزیع کود، عدم پرداخت خرید تضمینی توسط دولت، پایین بودن غرامت بیمه کشاورزان و تغییرات اقلیم و تأثیر آن روی کشت برخی 
محصولات پرداختند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی