[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

اولویت فرهنگی در مدیریت پسماند، روزنامه شیراز نوین

شهردار شیراز گفت: مسائل زیست‌محیطی همواره دغدغه ما بوده و تمام تلاشمان را انجام خواهیم داد تا ضمن استفاده از دانش متخصصان، بتوانیم جدیدترین فناوری‌های روز دنیا را در شیراز راه‌اندازی کنیم.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری شیراز، محمدحسن اسدی در جلسه شورای سازمان مدیریت پسماند شهرداری بیان کرد: امروز این سازمان از جایگاه مناسبی در کشور برخوردار است و همواره به‌عنوان یک الگو در کشور مطرح می‌شود.
شهردار گفت: این کلان‌شهر باید با کشورهای پیشرو در مدیریت پسماند مقایسه شود و با استفاده از تمام ظرفیت‌های علمی و عملی در این راستا گام برداریم تا شهری درخور شهروندان شریف شیرازی داشته باشیم.
او در ادامه افزود: ناهنجاری‌های مدیریت پسماند در دنیا مجازات سنگینی دارد و باید با استفاده از ظرفیت‌های قانونی و البته آموزش و فرهنگ‌سازی متناسب جامعه را به سمتی سوق دهیم تا مدیریت پسماندها در مبدأ و توسط تولیدکنندگان صورت پذیرد و بی‌تردید این مشارکت می‌تواند گام‌های بلندی برای حفظ محیط‌زیست، منابع و سرمایه‌ها و همچنین کاهش هزینه‌های خدمات شهری باشد.
اسدی با اشاره به‌ ضرورت ایجاد انگیزه برای مشارکت‌کنندگان در طرح مدیریت پسماند در مبدأ، اظهار کرد: جشنواره‌ها و برنامه‌های فرهنگی و اهدای جوایز ارزنده به شهروندان می‌تواند سبب شود تا یک ارتباط دوسویه و پایدار بین شهروندان و شهرداری در زمینه مدیریت پسماندها در مبدأ شکل بگیرد و این مهم باید در دستور کار سازمان مدیریت پسماند قرار گیرد.
شهردار شیراز همچنین ضمن اشاره به برنامه‌های تفکیک در مبدأ گفت: باید تلاش شود تا دست سودجویان از تفکیک از مبدأ جدا شود و سازمان مدیریت پسماند ضمن تقویت روش‌های جمع‌آوری پسماند خشک، هرچه سریع‌تر برنامه‌های جمع‌آوری هوشمند مواد قابل بازیافت را دنبال کند و قسمت‌هایی از این پروژه در سال جاری راه‌اندازی شود.
او در ادامه به ایجاد روش‌های علمی ارزیابی پیمانکاران خدمات شهری نیز اشاره و بیان کرد: اتخاذ سیاست‌های تشویق و تنبیه در خصوص عملکرد پیمانکاران می‌تواند ضمن بهبود عملکرد در این حوزه، سبب شود تا ارتباط و تعامل شهروندان با شهرداری نیز افزایش یابد.
شهردار شیراز در خصوص اجرای پروژه‌های نوین و کارآمد نیز گفت: مسائل زیست‌محیطی همواره دغدغه ما بوده و است و تمام تلاشمان را انجام خواهیم داد تا ضمن استفاده از دانش متخصصان، بتوانیم جدیدترین فناوری‌های روز دنیا را در شیراز راه‌اندازی کنیم.
اسدی ضمن بررسی روند پیشرفت‌های فیزیکی پروژه‌های زیست‌محیطی مدیریت پسماند اظهار امیدواری کرد: بخش عمده‌ای از این پروژه‌ها در هفته دولت افتتاح و همچنین در این زمینه پروژه‌های متناسب جدید برای مردم شریف شیراز و با هدف حفظ محیط‌زیست کلنگ‌زنی شود.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز نیز با قدردانی از تلاش‌های صورت‌گرفته در سازمان مدیریت پسماند اظهار کرد: جایگاه ممتاز شیراز در مدیریت پسماند بسیار ارزنده است، ولی ما اعتقاد داریم شیراز را باید با شیراز مقایسه کرد و در همین راستا جلسات متعددی در گروه خدمات شهری در راستای بهبود و رفع موانع با توجه به برخی چالش‌های مدیریت پسماند در شیراز صورت گرفته که خوشبختانه با تخصص علمی موجود پیشرفت‌های خوبی نیز حاصل ‌شده است و نمی‌گذاریم نظرات غیرتخصصی سرعت این پیشرفت‌ها را کاهش دهد.
مسعود زارعی بیان کرد: تعارض و فعالیت‌های غیررسمی برخی گروه‌ها را از دغدغه‌های مدیریت پسماند می‌دانیم و در گروه‌های تخصصی سعی کرده‌ایم در وهله نخست با تعامل این تعارضات را حل کنیم و همواره سازمان مدیریت پسماند را در مواضع و موارد قانونی و حقوقی حمایت کرده‌ایم.
او با اشاره به ‌ضرورت استفاده از تجارب فرهنگی کشورهای پیشرفته و همچنین تجارب ارزنده پیمانکاران موفق خاطرنشان کرد: تقویت حوزه‌های آموزش و فرهنگ‌سازی نیز از دغدغه‌های ما بوده و اعتقاد داریم همراهی شهروندان یکی از مهم‌ترین ابزارهای مدیریت شهری است و این مهم مسیرهای پیشرفت سازمان را سریع‌تر و هموارتر می‌کند.
عضو و ناظر شورای اسلامی شهر شیراز در سازمان مدیریت پسماند نیز گفت: هم شهروندان شیراز و هم میهمانان و گردشگران از عملکرد شهرداری در حوزه مدیریت پسماند رضایت دارند و این باعث افتخار است که همواره از این کلان‌شهر به‌عنوان یکی از تمیزترین کلان‌شهرهای ایران یاد می‌شود و باید با تلاش و پشتکار روزافزون به‌گونه‌ای عمل کنیم که این افتخار حفظ شود.
محمدرضا هاجری با اشاره به برنامه‌های جدید در سازمان مدیریت پسماند ادامه داد: امروزه یکی از اقلامی که متأسفانه وارد سطل‌های پسماند خانگی می‌شود، داروهای بدون استفاده در منازل است و این موضوع علاوه بر اینکه می‌تواند خطرات زیست‌محیطی داشته باشد، می‌تواند باعث هدررفت این اقلام باارزش شود.
رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز نیز به ارائه گزارش در خصوص دستورات جلسه پرداخت و با اشاره به تدوین برنامه عملیاتی تفکیک از مبدأ عنوان کرد: با حمایت‌های صورت‌گرفته در شورای اسلامی شهر و همچنین شهردار شیراز تمام اقدامات لازم برای اجرایی‌کردن طرح جمع‌آوری هوشمند صورت گرفته و پیش‌بینی می‌کنیم در نیمه دوم امسال از این طرح رونمایی کنیم.
روح‌الله خوشبخت همچنین از اجرایی‌شدن حداقل یک پروژه زیست‌محیطی بزرگ و نوین در شیراز خبر داد و اظهار امیدواری کرد که با حمایت‌های استاندار و شهردار شیراز در آینده نزدیک بتوانیم برای نخستین‌بار بار در ایران خبر کلنگ‌زنی احداث این پروژه یا پروژه‌ها را اطلاع‌رسانی کنیم.
او از تدوین برنامه‌های فرهنگی طبق طرح تفصیلی شیراز و همچنین برپایی جشنواره‌ای بزرگ در شیراز خبر داد و گفت: طرح‌ها و پیشنهاد‌هایی در این خصوص تهیه ‌شده که بعد از تصویب بلافاصله این جشنواره را برگزار می‌کنیم و در یک فرصت شش‌ماهه و بر اساس امتیازات به‌دست‌آمده توسط شهروندان و به‌خصوص بانوان و دانش‌آموزان و برحسب میزان فعالیت‌ها و مشارکت آنان در حوزه مدیریت پسماند به شهروندان به ‌قید قرعه جوایز ارزنده‌ای تقدیم می‌شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی