[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

قسمت سوم: نخستین حضور پرویز دهداری روی نیمکت ، روزنامه شیراز نوین

قسمت سوم: نخستین حضور پرویز دهداری روی نیمکت 
پس از حذف دردناک و تحقیرآمیز تیم ملی فوتبال ایران از مسابقات فوتبال بازی‌های آسیایی 1970 بانکوک تایلند با مربیگری ایگور نتو، مربی اهل شوروری سابق، فوتبال ملی در سکوتی مرگبار فرو رفت و مردم علاقه‌مند به فوتبال و تیم ملی در انتظار سال جدید بودند تا شاید مدیران دست به اقدامی زده و شکست بانکوک جبران شود.
با آغاز سال 1350 شمسی، همگان منتظر برنامه‌های فدراسیون فوتبال برای تیم ملی بودند، چراکه در اوایل تیرماه  این سال قرار بود تورنمنتی با نام جام کورش کبیر در  تهران برگزار شود. اما مطابق رسم معمول و ناخوشایندی که حاکم بر فوتبال کشور بود، فدراسیون فوتبال تا یک هفته مانده به آغاز این مسابقات، هیچ کاری برای تشکیل تیم ملی انجام نداده بود. حتی تکلیف  ایگور نتو، مربی شکست‌خورده  روسی تیم ملی هم نامشخص بود.
با تمام این آشفتگی‌ها، رئیس فدراسیون دست به اقدامی زد که در آن شرایط بغرنج، بهترین تصمیم ممکن بود؛ مُکری به سراغ پرویز دهداری رفت و از وی خواست هدایت تیم ملی در جام کورش کبیر را بپذیرد.
دهداری، مرد خوشنام فوتبال ایران که محبوبیت فراوانی بین اهالی فوتبال داشت و در آن برهه هدایت تیم گارد تهران بر عهده‌اش بود، به طور موقت هدایت تیم منتخب را بر عهده گرفت. وی پس از انتصاب محمد رنجبر به‌عنوان مربی تیم ملی با دعوت از بازیکنان مد نظر خود در فاصله پنج روز به آغاز تورنمنت کورش کبیر، تمرینات تیم را در ورزشگاه امجدیه تهران آغاز کرد. 
مسابقات جام کورش کبیر با شرکت هشت تیم در دو گروه چهار تیمی برگزار می‌شد که در گروه یک تیم‌های منتخب تهران به‌عنوان تیم ملی اصلی، تیم ملی ب،  ترکیه، تیم المپیک هلند و تیم المپیک چکسلواکی حضور داشتند و در گروه دوم تیم ملی مراکش، الزمالک مصر، ارگز رومانی و المپیک اطریش با یکدیگر هم‌گروه شدند.
بدین ترتیب مسابقات جام کورش کبیر با حضور این هشت تیم آغاز شد و تیم منتخب تهران در اولین بازی خود، روز جمعه 4 تیر 1350 در ورزشگاه امجدیه و در برابر بیش از سی هزار تماشاگر به مصاف تیم ملی آماتورهای هلند رفت. در این دیدار پرویز دهداری این نفرات را به میدان فرستاد: ناصر حجازی، منصور پورحیدری، جعفرکاشانی، پرویز قلیچ خانی(کاپیتان)، رضا وطن‌خواه، علی پروین(از نیمه دوم علی جباری)، اصغر ادیبی، فریدون معینی، صفر ایرانپاک، همایون بهزادی، علی‌رضا خورشیدی.
بازی اول تیم منتخب در حالی آغاز شد که همگان انتظار یک حریف قدر را می‌کشیدند، اما تیم هلندی چیزی خاصی برای عرضه نداشت و ایران به راحتی و با سه گل همایون بهزادی، صفر ایرانپاک و علی جباری توانست به برتری دست یابد.
ایران در بازی دوم باید به مصاف تیم منتخب ترکیه می‌رفت.
ادامه دارد

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی