[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۸۵۳
  • دوره جدید

دیدگاه، روزنامه شیراز نوین

تغذیه، سلامتی، ورزش 

شیرازنوین- محمد شفيعي

رئیس کانون مربیان فوتبال فارس

تغذیه و ورزش هر دو بخش‌های مهمی از کاهش وزن و تناسب اندام هستند.
اما خیلی‌ها هستند که فقط به یک مورد برای کاهش وزن اکتفا می‌کنند؛ یا ورزش یا تغذیه.
اما برای کاهش وزن کدام یک از این دو بیشتر اهمیت دارد؟ 
آیا می‌توان فقط با انجام یک مورد از این دو گزینه به هدف برسید؟
من برای کاهش وزن فقط ورزش می‌کنم…
ورزش فواید زیادی برای سلامتی دارد و یکی از روش‌های مصرف انرژی در بدن است. گذشته از اینکه در حین ورزش بدن انرژی مصرف می‌کند، حتی بعد از آن نیز یعنی در حالت استراحت، موجب بالاتر رفتن میزان مصرف انرژی فرد فعال (در زمان استراحت) می‌شود.
همچنین انجام فعالیت بدنی احتمال افزایش وزن را کاهش می‌دهد و ورزش کردن روشی کارآمد در حفظ وزن بدن بعد از درمان صحیح چاقی است.
آیا برای کاهش وزن ورزش کردن کافی است؟!
حتماً شما هم اشخاصی را دیده‌اید که با چه اشتیاقی به ورزش روی می‌آورند برای کاهش وزن اما بعد از مدتی به خاطر اینکه از نظر ظاهری به خواسته‌شان نرسیده‌اند، ورزش را رها می‌کنند.
اگر بدون تغییر در رژیم غذایی تان شروع به ورزش کنید، بهبود قابل توجهی در سلامتی‌تان مشاهده خواهید کرد، اما کاهش وزن چشمگیری نخواهید داشت.
بسیاری مردم همین رویه را انجام می‌دهند و فکر می‌کنند با ورزش کردن می‌توانند لاغر شوند در حالی که اینطور نیست؛ چرا که اثر ورزش بر عادات غذایی و تأثیر آن بر بدن شخص برتری ندارد.
من فقط با تغذیه لاغر می‌شوم…
عادات غذایی نسبت به هر فاکتور دیگری در زمینه فیتنس، تأثیرات بسیار عمیق‌تر و شدیدتری بر ساختار بدن و اهدافی که برای تناسب اندام دارید، می‌گذارند.
در واقع تغذیه کلید تنظیم عملکرد بدن است.
وقتی تغذیه درست نباشد، عضلات رشد نمی‌کنند، وقتی تغذیه سالم نباشد، با ساعت‌ها ورزش هم نمی‌توانید از شر چربی‌های بدنتان خلاص شوید.
تغذیه اگر ناسالم باشد به مرور حتی باعث اختلال در عملکرد هورمون‌های بدن می‌شود و می‌تواند عواقب منفی به دنبال داشته باشد که هیچگونه فعالیت ورزشی نمی‌تواند مانع آن شود. «حتی ساعت‌ها دویدن روی تردمیل!!‌»
پس نقش تغذیه بسیار حیاتی و مهم است.
 بهترین استراتژی در این میان چیست؟
هرچند که انتخاب روش‌های کاهش چربی به فاکتور‌های مختلفی بستگی دارد، اما بهترین پاسخ این است که برای کاهش چربی بدن باید ۷۵درصد به رژیم غذایی و ۲۵درصد به ورزش کردن اهمیت داد. 
البته در برخی منابع نسبت ۸۰ به ۲۰ نیز مطرح شده است اما در مجموع هدف اهمیت بیشتر به تغذیه است.
وقتی ترکیبی از ورزش و تغذیه سالم وجود داشته باشد، در ایجاد تغییرات مثبت در بدنتان موفق خواهید بود.
شما همان چیزی هستید که می‌خورید
اگر شما می‌خواهید فیزیک و ظاهر خوب و متناسبی داشته باشید، باید ۸۰درصد از تمرکزتان را معطوف تغذیه درست نمایید. 
پس درست است که می‌گویند «شما همان چیزی هستید که می‌خورید.»
فواید ورزش در کاهش وزن چیست
۱- هستند کسانی که پس از کاهش وزن، از شل شدن پوست و بد فُرم شدن بدنشان شکایت دارند!
ورزش روشی است که می‌تواند تا حد زیادی از این اتفاق جلوگیری کند.
یعنی شما می‌توانید در کنار کاهش چربی، تناسب اندام را نیز به دست آورید.
۲- مورد بعدی نقش ورزش در کنترل و تثبیت وزن بدن شما بعد از کاهش وزن است.
۳- گذشته از این هر چقدر نسبت عضله به چربی در بدن بیشتر شود، شانس تناسب اندام نیز بالاتر می‌رود، چرا که عضلات باعث افزایش متابولیسم بدن می‌شوند و این افزایش، کالری مصرفی بدن را کاهش می‌دهد.
۴- ترکیب فعالیت بدنی همراه با رژیم متناسب، می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت را کاهش دهد.
آماده ورزشی؟
توصیه ما این است که برای کاهش چربی بدن، فعالیت ورزشی ترکیبی از تمرینات مقاومتی و هوازی باشد. تمرینات مقاومتی می‌تواند تمرین بدنسازی با وزنه باشد یا بدون وزنه، یا حتی فعالیت‌های مشابه. سعی کنید ۳جلسه در هفته تمرین بدنسازی انجام دهید و ۲جلسه را نیز به تمرینات هوازی یا اینتروال اختصاص دهید.
کلام آخر: در حالی که رژیم غذایی و ورزش هر دو برای کاهش وزن مهم هستند، اما به یاد داشته باشید: شما نمی‌توانید با یک رژیم غذایی نامناسب، منتظر کاهش چربی بدن باشید.
در ضمن علاوه بر تمرين و رژيم منظم، مکمل اصلى اين دو فاكتورِ مهم، خواب به موقع و كافى است.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی