[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۴
  • دوره جدید

مدیرعامل آبفا فارس: یک‌هزار انشعاب غیرمجاز قانونی شدند، روزنامه شیراز نوین

مدیرعامل شرکت آبفا استان فارس گفت: در ۳ماهه اول سال جاری حدود ۱۰۰۰ فقره انشعاب غیرمجاز به انشعاب مجاز تبدیل گردید که این تعداد با رشد قابل توجه ۱۸۱ درصدی از نظر کمی، نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۱ همراه بوده است. به گزارش روابط‌عمومی شرکت آب و فاضلاب استان فارس، دکتر علی‌جان صادق‌پور مدیرعامل این شرکت با بیان اینکه انشعاب‌های غیرمجاز علاوه بر افزایش بی‌رویه مصرف آب شرب سبب بروز خسارت‌هایی به شبکه توزیع و تأسیسات شرکت و تضییع حقوق شهروندان شده است، گفت: انشعاب غیرمجاز به لحاظ قانونی و شرعی جایز نیست و این گونه انشعاب‌ها علاوه بر اختلال در خدمات‌رسانی منظم، منجر به تضییع حقوق سایر مشترکان، احتمال آلودگی در شبکه‌های توزیع آب، کاهش عمر مفید و افت فشار در شبکه توزیع به دلیل برداشت‌های بی‌رویه می‌گردد. وی افزود: با وجود اینکه سالانه هزینه‌های سنگینی به منظور استحصال، ذخیره، تصفیه و توزیع آب در شبکه‌های شهری و روستایی صورت می‌گیرد، اما علی‌رغم تعرفه پایین آب مصرفی، برخی از افراد سودجو برخلاف شرع و عرف اقدام به اخلال در تأسیسات و برداشت آب غیرقانونی و به عبارتی سرقت آب می‌نمایند. 
مدیرعامل آبفا فارس با ارائه تعریفی کلی از استفاده‌کنندگان غیرمجاز از آب شرب، به مجازات‌های قانونی این اشخاص نیز اشاره کرد و گفت: این اصطلاح به آن دسته از اشخاص حقیقی یا حقوقی اطلاق می‌شود که بدون داشتن انشعاب مجاز و قانونی به مصرف آب از تأسیسات آب‌رسانی اقدام می‌کنند یا با داشتن انشعاب قانونی، مصرفی مغایر با مقررات دارند. این در حالی است که بر اساس فتاوی بسیاری از مراجع تقلید، استفاده غیرمجاز از آب، غیرجایز و حرام اعلام شده است و قانون نیز استفاده غیرمجاز از آب را عملی غیرمتعارف و مجرمانه می‌خواند. دکتر صادق‌پور با بیان روش‌های متداول استفاده غیرمجاز از آب شرب، گفت: انشعاب‌گیری از خط انتقال یا شبکه توزیع یا شیرآلات، برداشت از پشت کنتور، مصرف قبل از کنتور توسط ملک مجاور، مصرف با کاربری غیرمجاز، بازفروش غیرمجاز آب، جابه‌جایی، باز و بسته کردن، معکوس کردن یا حذف کنتور آب، نصب کنتور غیراستاندارد، تخریب یا شکستن شیشه و مکانیزم کنتور، دخالت در تنظیمات کنتور، استفاده مستقیم از پمپ به کنتور یا شبکه توزیع، فک پلمب کنتور، افزایش قطر کنتور یا افزایش سایز انشعاب‌گیری و برداشت غیرمجاز از شیر برداشت عمومی از روش‌هایی است که متخلفان برای استفاده غیرمجاز از آب نسبت به انجام آن اقدام می‌کنند. 
وی ادامه داد: بر اساس ماده یک قانون مجازات استفاده‌کنندگان غیرمجاز از آب، هر شخصی که بدون دریافت انشعاب قانونی آب، به استفاده از آن اقدام یا با داشتن انشعاب قانونی، مبادرت به استفاده غیرمجاز کند، علاوه بر الزام به پرداخت بهای خدمات مصرفی و جبران خسارت و سایر حقوق مربوطه، مجازات‌هایی برای متخلف در نظر گرفته شده است. این مجازات‌ها عبارت از جزای نقدی درجه شش موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی در خصوص مصارف خانگی و در مصارف غیرخانگی به یک تا دو برابر بهای خدمات مصرفی و نیز در صورت تکرار حسب مورد به حداکثر جریمه مقرر در بند (الف) و قطع انشعاب به مدت ۳ الی ۶ ماه می‌باشد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی