[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۹
  • دوره جدید

در ستایش فرهنگ، روزنامه شیراز نوین

در حوزه پیشگیری از وقوع جرم و دعوت به قانون‌مداری کارنامه درخشانی نداریم. در شرایط فعلی به نظر می‌رسد جرائم حوزه‌هایی نظیر احتکار، گران‌فروشی، تخلفات رانندگی، قاچاق کالا و مواردی از این دست وجهه بازدارندگی خود را از دست داده‌اند؛ تا جایی که برخی متخلفان و قانون‌شکنان به استقبال وقوع جرم می‌روند.
این در حالی است که در حوزه ارتقای فرهنگ عمومی جامعه و اشاعه مبانی آموزشی نیز کارنامه درخشانی نداریم و با راهکارهای سنتی و فسیلی به‌دنبال مذموم‌انگاری جرم هستیم. نتیجه کار چنان می‌شود که آمار تصادفات رانندگی و گران‌فروشی و مواردی از این دست به مردمی که در تنگنای اقتصادی گرفتار آمده‌اند، رو به رشد بوده و کلیت جامعه تاوان چنین تخلفاتی را پس می‌دهد.
این در حالی است که جوامع پیشرفته از ابتدایی‌ترین دوران آموزشی نسبت به ارتقای فرهنگ عمومی جامعه و ترویج هنجارهای مثبت اجتماعی همت می‌گمارند و در کتب درسی و محتوای مدیوم‌های ارتباطی فرازهای متعددی در این حوزه دیده می‌شود.
به یاد داشته باشیم که تثبیت قانون‌مداری از سنین کودکی باید در نهاد اشخاص نهادینه گردد و اهمیت آن به‌موازات مفاهیم آموزش پایه قلمداد می‌شود. پدیده تقبیح جرم عالی‌ترین مؤلفه‌ای است که می‌تواند مسیر تعالی را در جوامع هموار ساخته و جامعه را به سوی رشد و توسعه متوازن رهنمون 
می‌سازد.
پدیده تقبیح جرم از چنان اهمیتی برخوردار است که در آیین‌های دینی و فرازهای تمدنی ایرانیان بارها نسبت به اهمیت آن یادآوری شده و پاسداشت آن در زمره عالی‌ترین هنجارهای ارزشی قرار می‌گیرد. فعالیت در حوزه فرهنگی و فرهنگ‌سازی برای تقبیح پدیده‌های مذموم عالی‌ترین راهکاری است که در پرتو آن می‌توان به رشد و بالندگی جامعه امید بست. در حوزه پیشگیری از وقوع جرم و دعوت به قانون‌مداری کارنامه درخشانی 
نداریم.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی