[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

امیدآفرینی با جهش‌های عمرانی، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
دهمین گام از جهش عمرانی با آغاز عملیات بازسازی، سامان‌دهی و ایمن‌سازی ۱۸ کیلومتر از کمربندی به همت شهرداری شیراز برداشته شد. آیین افتتاح و کلنگ‌زنی ۲۶ پروژه عمرانی، خدماتی و گردشگری با اعتباری بیش از ۱۰هزار میلیارد ریال صبح دوشنبه ۲۶ تیرماه ۱۴۰۲ با حضور ریئس و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر، شهردار کلان‌شهر شیراز، فرماندار شهرستان شیراز، جمعی از مقامات حوزه انتظامی، شماری از مدیران شهری و با همراهی اصحاب رسانه و یاوران شورا در بزرگ‌راه امام خمینی(ره) برگزار شد.
 گلایه از نامهربانی‌ها با اهالی شیراز و فارس
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در این مراسم خواستار عدالت‌محوری برای اجرای پروژه‌های عمرانی در سطح کشور شد. مهدی طاهری با گلایه‌ از عملکرد وزارت راه و شهرسازی تأکید کرد: شنیده‌ها حاکی از سفر وزیر راه به شیراز است، اما در محاسبات وزارت راه علی‌الحساب استان فارس و شهر شیراز وجود خارجی ندارند. وی ادامه داد: اگر قرار باشد کمربندی شمال‌شرق شیراز را شهرداری بسازد و کمربندی جنوبی را هم شهرداری تکمیل کند، وزارت راه باید تکلیف خود و کلان‌شهر شیراز را روشن کند و با صراحت مسئولیت خود را برای شهروندان شیراز اعلام کند. رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به اینکه با عبارات تعارف‌آمیز در صورت‌جلسات چندده‌ساله کار مردم شیراز حل نمی‌شود، اظهار کرد: زمانی که می‌شنویم شهر اصفهان در حال تکمیل رینگ چهارم کمربندی است، شیراز حتی یک کمربندی ندارد و اقدامات لازم برای آن انجام نمی‌شود. طاهری با بیان اینکه بعید می‌دانم وزارت راه تقبل خود برای اجرای دو تقاطع را عملی کند، گفت: در نهایت این موضوع به شهرداری تحمیل می‌شود و ما مجبوریم از پول مردم شهر این اقدام را انجام دهیم، اما نباید فراموش کرد که این محور تنها یک گذر شهری نیست و چیزی بالاتر و عزیزتر از جان شهروندان وجود ندارد و نباید با آن شوخی کرد. وی با بیان اینکه دو تقاطعی که توسط شهرداری شیراز در حال اجراست، از لحاظ طول و رمپ در کشور بی‌نظیر است، تصریح کرد: موضوع برگزاری مناقصه از سوی وزارت راه و شهرسازی و شرکت نکردن پیمانکار برای اجرای دو تقاطع شهر باید مورد بررسی قرار گیرد. حضور نداشتن پیمانکاران برای شرکت در مناقصه به این دلیل است که دولت بودجه ندارد. این اقدام درستی نیست که کار مردم زمین بماند و دولت باید به آن بودجه اختصاص بدهد. رئیس شورای اسلامی شهر شیراز به شهردار شیراز پیشنهاد داد تا در کنار اجرای این پروژه، اصلاح فضای سبز مسیر کمربندی را در دستور کار قرار دهد؛ چراکه منظر و فضای سبز کمربندی کم‌اهمیت‌تر از سامان‌دهی بخش عمرانی آن نیست.
 تحقق دهمین جهش عمرانی در شیراز
شهردار کلان‌شهر شیراز در این مراسم گفت: شورای اسلامی شهر شیراز در دور ششم از سال گذشته جهش عمرانی را تعریف کرد و امروز به دهمین مرحله رسید. محمدحسن اسدی افزود: هم‌زمان با تعریف جهش عمرانی، جهش آسفالت نیز تعریف شد تا ظرف دو سال همه معابر و کوچه‌های خاکی سطح شهر آسفالت شود. شهردار شیراز با بیان اینکه این دو جهش مهم منجر به امیدآفرینی شهروندان شهر شیراز می‌شود، خاطرنشان کرد: امروز در دهمین جهش عمرانی کلان‌شهر شیراز شاهد افتتاح، آغاز عملیات اجرایی و کلنگ‌زنی ۲۶ پروژه در مناطق ۶، ۹، ۱۰ و دو سازمان آرامستان‌ها، سازمان سرمایه‌گذاری و معاونت حمل‌ونقل و ترافیک هستیم. اسدی در آیین کلنگ‌زنی ایمن‌سازی محور کمربندی با اشاره به وضعیت نابسامان این محور و تداخلی که وجود دارد، تصریح کرد: این مسیر دارای آسفالت، ایمنی مطلوب و ورودی و خروجی مناسبی نیست. سامان‌دهی این محور جزو وظایف ذاتی شهرداری نیست، اما بنا به دغدغه مدیریت شهری، تکلیف و تصویب شورای اسلامی شهر و نظر استاندار فارس، شهرداری شیراز مکلف به سامان‌دهی این محور در قالب یک مقطع ۱۸کیلومتری شد.
وی ادامه داد: سامان‌دهی سایر نقاط مسیر ۴۲کیلومتری کمربندی برعهده اداره‌کل راهداری است و مقرر شد اجرای دو تقاطع از سوی وزارت راه انجام شود که در این خصوص مدیرکل راه و شهرسازی استان این موضوع را تقبل کرد، با پیگیری صورت‌گرفته آگهی مناقصه برگزار شده، اما شرکت‌کننده نداشته است. شهردار شیراز در این آیین تأکید کرد: این موضوع مطالبه مدیریت شهری و مردم است و باید هرچه سریع‌تر این دو قطعه که در تعهدات این اداره‌کل است، انجام شود. اسدی ضمن قدردانی از مطالبه اهالی رسانه، ادامه داد: با گذشت بیش از ۱۰۰ سال از تأسیس شهرداری، شهرداری شیراز تا امروز در هیچ دوره‌ای از نظر تعداد، حجم و مبلغ شاهد اجرای این تعداد پروژه نبوده است. وی با اشاره به اجرای عملیات عمرانی دو پروژه تعریض پل سلمان فارسی و لوله‌گذاری در بلوار دروازه و ترافیک ایجادشده در این محورها، از شهروندان شهر شیراز عذرخواهی کرد و صبوری و همراهی شهروندان را در طی اجرای این پروژه خواستار شد. افزایش ۳۰۰درصدی بودجه در دوره ششم شورای اسلامی شهر و راه‌اندازی شیفت شب به‌منظور اجرای هرچه سریع‌تر پروژه‌ها از دیگر موضوعات مورد اشاره شهردار شیراز بود.
 سامان‌دهی یک محور حادثه‌خیز
در ادامه این مراسم، رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه موضوع سامان‌دهی کمربندی شیراز از سال 83 با تفاهم‌نامه‌های متعدد روبه‌رو بوده است، گفت: بر اساس گزارش پلیس راهور، این محور جزو نقاط پرحادثه اخیر در تصافات است که باید رسیدگی به آن در دستور کار ویژه قرار گیرد. علی‌اکبر سلطانی با اشاره به اولویت قرار گرفتن سامان‌دهی کمربندی شیرازدر لیست برنامه‌های کاری شورا و شهرداری عنوان کرد: طی موافقت شهرداری شیراز و ایجاد یک تفاهم‌نامه با راهداری، سامان‌دهی 18 کیلومتر برعهده شهرداری گذاشته شده است. وی تصریح کرد: با احداث تقاطع و دوربرگردان بلوار میثم و تکمیل سایر تقاطع‌ها در بزرگ‌راه امام خمینی(ره)، تردد با کمترین مشکلات برای شهروندان، خصوصاً اهالی منطقه 9 انجام خواهد شد. ناظر شورا در منطقه 9 با اشاره به کلنگ‌زنی 5 پروژه در سطح این منطقه عنوان کرد: این محور از کلان‌شهر شیراز جزو مناطق در حال توسعه است که اجرای این پروژه‌ها زمینه‌ساز تحقق عدالت شهری خواهد بود. آسفالت یکصد کوچه خاکی و بهسازی معابر پیاده خیابان اصلی و ایجاد تحول در سطح منطقه 9 از موارد دیگری بود که سلطانی به آن پرداخت.
 اجرای شش‌هزار تن عملیات آسفالت
در ادامه این آیین، معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز با بیان اینکه در دهمین گام جهش عمرانی کلان‌شهر شیراز پروژه‌های حوزه معاونت فنی و عمرانی در قالب بهره‌برداری از فاز یک مجتمع گردشگری کوهستان دراک است، اظهار کرد: این مجتمع تفریحی اقامتی کوهستان با همکاری سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری شیراز و با اعتبار یک‌هزار میلیارد ریال اجرا خواهد شد. محمد امین ادامه داد: در این مجتمع اقامتی ۳۲واحدی فضاهایی برای گردش، کافی‌شاپ و دسترسی به یک مسیر یک‌ونیم کیلومتری پیاده‌روی در ارتفاعات تعبیه شده است.
وی با اشاره به اینکه عملیات سامان‌دهی و بهسازی کمربندی جنوب شیراز با همکاری معاونت حمل‌ونقل و ترافیک آغاز شده است، گفت: این اقدام در قالب دو برنامه کوتاه‌مدت و بلندمدت انجام می‌شود. امین تصریح کرد: یکی از مشکلات کمربندی آسفالت آن است که اصلاح آسفالت و خط‌کشی در اجرای خطوط ترافیکی انجام می‌شود و با توجه به اینکه کمربندی شهر شیراز امروز ایمنی ندارد، این موضوع موجب بروز تصادف‌های متعدد در این محور می‌شود که در راستای رفع این مشکلات، اصلاح روشنایی معبر، اصلاح اجرای محدود کننده‌های طولی و سامان‌دهی دوربرگردان‌ها از اقدامات در دستور کار است.
وی اضافه کرد: در محور کمربندی طرح‌های کوتاه‌مدت در قالب اقدامات شش‌گانه انجام می‌شود و مقرر شده است تا کمربندی به یک شریان شهری مشخص تبدیل شود که این اقدام در حوزه برنامه بلندمدت شهرداری لحاظ شده است. معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز تأکید کرد: اجرای شش‌هزار تن عملیات آسفالت معابر، اصلاح ورودی‌ها و سرعت‌بخشی به اجرای تقاطع‌های غیرهمسطح در محور کمربندی از دیگر اقدامات در دستور کار است.
 مهار مثلث خطر در کمربندی شیراز
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز نیز در این مراسم با اشاره به سه عامل اصلی تصادف در کمربندی شیراز خاطرنشان کرد: توجه‌نکردن به جلو، تجاوز از سرعت و عدم توانایی کنترل خودرو در اثر سرعت غیرمطمئن از جمله این عوامل است. هادی شه‌دوست ‌شیرازی با اشاره به بعضی اقدامات اجرایی در این محور، افزود: در محور کمربندی دوهزار تابلوی راهنمایی و رانندگی، یک‌هزار مترمربع تابلو راهنمای مسیر، هشت سامانه پایش تصویری و ثبت تخلف سرعت و ۱۵ سامانه نظارت تصویری نصب خواهد شد.
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز با تأکید بر اینکه ۱۹ نقطه اتصال به کمربندی توسط مناطق ۴، ۵ و ۹ شهرداری اصلاح خواهد شد، افزود: مجموعه اقداماتی که توسط حوزه معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری در حال انجام است، ۱۰۰میلیارد تومان است. شه‌دوست ‌شیرازی با بیان اینکه سال جاری سال وقوع اتفاقات بزرگ در این حوزه است، تصریح کرد: خرید بیش از ۵۰۰ دستگاه اتوبوس و ۷۵ میدل‌باس، ۴۵ ون و اجرای خط بی‌آرتی شمال‌غرب کلان‌شهر شیراز، هوشمندسازی پارکینگ‌ها و برای نخستین‌بار در شهر شیراز مجهز شدن ۲۰ تقاطع به سامانه تصویری ناظر تقاطع، اجرای سه پروژه هوشمندسازی LEZ و طرح زوج و فرد و طرح کنترل تردد خودروهای حمل بار از اقدامات حوزه حمل‌ونقل و ترافیک است که تا پایان سال جاری در سطح شهر اجرایی خواهد شد. 

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی