[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

بازنمایی چهره فرهنگی ایران ، روزنامه شیراز نوین

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بهانه ۳۰ سالگی مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب، خواستار طراحی و برگزاری همایش بین‌المللی ایران‌شناسان و اسلام‌شناسان برجسته جهان شد و گفت: با توجه به ظرفیت غنی ایران در حوزه میراث مکتوب و نسخ خطی، برگزاری چنین رویدادی به بازنمایی رسانه‌ای چهره فرهنگی کشور و تقویت فضای فرهنگی کمک می‌کند.
به گزارش شیرازنوین به‌نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی در جلسه هیئت امنای مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب که روز یکشنبه ۲۵ تیر در وزارتخانه برگزار شد، با ابراز خرسندی از ۳۰ ساله شدن فعالیت مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب اظهار کرد: مایه خوشحالی است که مؤسسه میراث مکتوب به‌عنوان یکی از مؤسسات تابعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در طول سالیان متمادی آثاری ارزشمند از نسخ خطی ایرانی اسلامی را منتشر می‌کند.
وی افزود: وزارت فرهنگ از طراحی یادمان مفاخر تاریخی تا تصحیح و انتشار نسخ خطی مربوط به این مفاخر را از جمله اقدامات مهم در راستای بزرگداشت مواریث فرهنگی کشور می‌داند و به این امر اهتمام جدی دارد.
رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به برخی برنامه‌های در دست اقدام برای احیا و بزرگداشت مواریث فرهنگی کشور ادامه داد: به طور مثال بین شهر سهرورد، زادگاه سهروردی در استان زنجان تا همدان، زادگاه بوعلی‌ حدود ۲۰۰ کیلومتر فاصله است؛ به همین بهانه در تلاش هستیم میان این دو شهر محور حکمت(اشراق و مشاء) را در قالب یک پروژه فرهنگی به اجرا درآوریم.
وزیر فرهنگ گفت: یا خوی(مدفن شمس تبریزی) و قونیه(محل دفن مولانا) که به بهانه بزرگداشت این دو شخصیت تاریخی، ظرفیت فراوانی برای برقراری اتصال فرهنگی دارد. همچنین می‌توان به خواهرخواندگی شهر قزوین در ایران و شهر دربند در روسیه اندیشید که ۷۰ درصد جمعیت آن شیعه هستند و یادآور مرحوم فاضل دربندی و سنت‌های عزاداری حسینی در منطقه آذربایجان است.
وزیر فرهنگ همچنین مقرر کرد مؤسسه میراث مکتوب با تهیه گزارش کامل از مجموعه تصویری هزار جلد نسخه خطی گردآوری‌شده از سوی مرحوم مجتبی مینوی در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران و ارائه پیشنهادهای اجرایی، زمینه انتشار تصحیح و انتشار این آثار را فراهم کند.
مدیرعامل مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب نیز در این جلسه با اشاره به گذشت ۳۰ سال از تأسیس این مؤسسه به‌عنوان یکی از مؤسسات تابعه معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مهم‌ترین وظیفه این مؤسسه تلاش در جهت نهضت احیای آثار تمدنی ایرانی اسلامی است و از سال ۱۳۷۲ تاکنون گلچینی از این گنجینه در مؤسسه جمع‌آوری شده است.
اکبر ایرانی افزود: تاکنون ۴ میلیون نسخه خطی اسلامی در جهان شناسایی شده که یک میلیون آن نسخ فارسی است.
وی گفت: زمینه تصحیح و انتشار بسیاری از این آثار به خاطر دسترسی نداشتن به آنها‌ تاکنون فراهم نشد، اما مؤسسه در مدت فعالیت خود ۴۵۰ عنوان نسخه خطی را تصحیح و منتشر کرد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به انتشار «علی نامه»، کهن‌ترین منظومه شیعی فارسی در قالب‌های مختلف اشاره کرد.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی