[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۳۶۳
  • دوره جدید

پیشگیری از گرایش به خشونت در نوجوانان ، روزنامه شیراز نوین

تعریف خشونت: طبق تعریف کارگاه مشورتی سازمان جهانی بهداشت، خشونت استفاده عمدی از نیرو یا قدرت فیزیکی یا تهدید یا تمایل  روی خود یا دیگری یا بر یک گروه یا جامعه است که می‌تواند بدون آسیب یا همراه با احتمال ایجاد آسیب، مرگ، آسیب روانی و اختلال رشد یا محرومیت‌های گوناگون باشد. 
انواع خشونت 
1- خشونت از نوع خودآزاری
2- خشونت از نوع بین فردی
3- خشونت سازمان یافته (رفیعی، 1389: 572)
آثار نامطلوب خشونت در تربیت
دوره نوجوانی دورانی است که در آن نوجوان به طور طبیعی دستخوش تلاطم روحی، سردرگمی، فشار و طوفان درونی است. یکی از شایع‌ترین عواملی که اثرات تربیتی سوئی در فرزندان بر جای می‌گذارد، استفاده بیجا از خشونت و شدت عمل است؛ چه بسا افرادی که قربانی خشونت والدین و به ویژه پدر شده و از تربیت سالم محروم گشته اند. این گونه افراد به علت برخوردهای خشن و مستبدانه، گرفتار عقده حقارت‌اند و همین عقده حقارت، سرچشمه بسیاری از رفتارهای نادرست در آنهاست. (سادات، 1382: 46)
این گونه خشونت‌ها به ویژه در دوران نوجوانی موجب پیدایش بدبینی نسبت به زندگی و احساس پوچی و بدبختی در نوجوانان می‌شود. پیدایش چنین روحیه‌ای در نوجوانان زمینه را برای انواع انحراف‌ها فراهم می‌سازد و آن‌ها را به سرعت به سوی عواملی که بتواند اضطراب و ناآرامی آن‌ها را هرچند موقت فرو می‌نشاند، سوق می‌دهد. اعتیاد و دوستی‌های خطرناک و انحرافات جنسی از آن جمله اند (همان، 1382: 46)
در کلیه تحقیقات انجام شده در زمینه خشونت، بر تأثیر خشونت بر قربانی خشونت و جامعه تأکید شده است. تأثیر خشونت بر قربانی به صورت کاهش کارایی در محیط کار، کاهش یادگیری در مدرسه و عدم توانایی برقرار روابط اجتماعی است. می‌توان گفت که بین وجود نزاع و کتک کاری میان والدین در خانه و داشتن ارتباط با جنس مخالف رابطه وجود دارد. 
حداقل پیامدهای ناشی از خشونت خانگی، فقدان امکان برقراری روابط اجتماعی، فرار از منزل، خودکشی، عدم توانایی شرکت و اظهار نظر در گروه و جمع و داشتن تصور منفی از خود، انزوای اجتماعی، ترس و اضطراب، فقدان استقلال، ممانعت از بروز استعداد و توانایی‌های بالقوه قربانیان و هم تراز همه تداوم خشونت است. (رفیعی فر، 89: 576)
حضرت علی(ع) می‌فرماید: فرزندان خود را بزرگ و گرامی داشته و خوب تربیت نمایید. 
راه‌های پیشگیری از طغیان و خشونت به طور خلاصه عبارت‌اند از:
1- ابزار علاقه به نوجوان.
2- ایجاد محیط گرم در خانواده و نرمی رفتار ولی با نظارت همه جانبه.
3- برقراری یک سیستم تربیتی منظم. 
4- مدتی با او کار صادقانه کردن و رفتار «امیدآفرین» با وی داشتن.
5- نیروی اضافی نوجوان را گرفتن به وسیله وسایل ورزشی یا مشغولیت زیاد در کار و نظیر این‌ها.
6- تنوع در تفریح فرزند.
7- در این جریان بیش از همه «مدبر» اهمیت وجودی دارد که بتواند زمینه نفسانی نوجوان را متوجه و پذیرا سازد و سپس خود «نوجوان» اهمیت دارد که «گیرنده» است و «کارساز» و در آخرین مرتبه «دستورات و شرح تجربه‌ها و قواعد تربیتی دینی» است. (مظلومی، 1386: 10)

 

• زهره دوانی‌زاده؛ هنرآموز هنرستان قدس؛ ناحیه یک شیراز 
 

محمد
۱۳۹۹/۱۱/۲۷

سلام. خیلی ممنونم از زهره خانم برای مطالب پاورپوینت میخواستم که خیلی جامع و کا مل بود. مرسی زهره

ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی