[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

کتابخانه‌ها با اسباب‌بازی تجهیز شدند ، روزنامه شیراز نوین

تجهیز ۴۶ کتابخانه عمومی استان فارس به اسباب‌بازی و وسایل کمک‌آموزشی با تأمین اسباب‌بازی برای کتابخانه‌های عمومی شش شهرستان فارس انجام شد.
به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی فارس، آیین افتتاح بخش بازی در 46 کتابخانه عمومی فارس با حضور محمدحسین فیروزی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس، علی خواجه‌نژادیان مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس، هاشم عزیزی رئیس شورای شهر صدرا، امین عباسی سرپرست شهرداری صدرا، فاطمه صفری‌راد رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان شیراز و جمعی از علاقه‌مندان و کودکان و نوجوانان در محل کتابخانه عمومی شهدای سلامت شهر صدرا برگزار شد.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس در این آیین عنوان کرد: در حوزه منابع همواره این دغدغه وجود داشت که منابع بخش کودک و نوجوان تنوع و جذابیت داشته باشد؛ به همین منظور، ایجاد، توسعه و تجهیز بخش بازی در کتابخانه‌ها برنامه‌ریزی شد.
محمدحسین فیروزی به ظرفیت خوب کتابخانه‌های عمومی در فصل تابستان اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه تنوع خدمات از مأموریت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است، تصمیم گرفته شد که بخش بازی با هدف تکمیل بخش کودک و نوجوان به کتابخانه‌ها اضافه شود. بخش کودک و نوجوان یکی از پویاترین بخش‌های کتابخانه و هدف از رویداد «هم‌بازی» نیز پویاتر شدن بخش کودک کتابخانه‌هاست.
وی ادامه داد: در حال حاضر در 207 کتابخانه نهادی در سطح استان بخش کودک فعال است. 5 کتابخانه تخصصی کودک و نوجوان نیز در سطح استان فعال است. در طرح هم‌بازی، بخش کودک 46 کتابخانه در شهرستان‌های شیراز، داراب، مرودشت، قیروکارزین، آباده و کازرون به بخش بازی مجهز می‌شود؛ 40 بازی شامل بازی‌های مهارتی، تربیتی و استراتژیک در این بخش دیده شده است. امیدواریم در مرحله بعد کتابخانه‌های بیشتری را به بخش بازی مجهز کنیم.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس با بیان اینکه کتابخانه‌ها در حال نقش‌آفرینی در حوزه‌های مختلف هستند، تصریح کرد: امروزه هر شخصی که به کتابخانه مراجعه می‌کند، تفاوت خدمات را نسبت به گذشته احساس می‌کند. کتابخانه‌ها از فضای سنتی خود فاصله گرفته و به سمت تبدیل‌شدن به یک پاتوق اجتماعی در حال حرکت است.
این مقام فرهنگی تأکید کرد: در گذشته بخش کودک در کتابخانه‌ها وجود نداشت، اما در حال حاضر بخش کودک از بخش‌های جذاب و پرمخاطب کتابخانه‌هاست. بخش بازی ادامه همان مسیری است که تعریف شده است تا کودکان و نوجوانان ما با میل بیشتری به کتابخانه قدم بگذارند. مطمئن هستیم ایجاد بخش اسباب‌بازی در کتابخانه‌ها، به افزایش امانت و عضویت و مطالعه کتاب ختم خواهد شد که از اهداف اصلی کتابخانه‌های عمومی است.
علی خواجه‌نژادیان مدیرکل کانون و پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز در این آیین عنوان کرد: رویداد هم‌بازی باعث شده فضای کتابخانه با اسباب‌بازی و برنامه‌های بازی‌محور و سرگرم‌کننده ترکیب شود. تجربه ما در کانون پرورش فکری نشان می‌دهد وقتی کودک و نوجوان وارد مخزن کتاب می‌شود و کتاب و اسباب‌بازی در کنار همدیگر قرار می‌گیرند، به مانند این است که وارد باغ یا بوستان کتاب شده است.
وی ادامه داد: مهم‌تر از این امر، هنر کتابدار است که با استفاده از ابزارهای سرگرمی و اسباب‌بازی، کودکان و نوجوانان را به مطالعه و کتاب‌خوانی ترغیب کند تا بتوانیم سرانه مطالعه را افزایش دهیم.
هاشم عزیزی، رئیس شورای شهر صدرا، ضمن اشاره به ضرورت کتاب و کتاب‌خوانی عنوان کرد: برای برون‌رفت از مشکلات جامعه باید فرهنگ اصلاح شود و آگاهی مردم افزایش پیدا کند و تنها چیزی که در این زمینه راهگشاست، کتاب و کتاب‌خوانی است. همه باید تلاش کنند و فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی را ترویج دهند.
وی در ادامه گفت: کار خوبی که در استان فارس و در مجموعه کتابخانه‌های عمومی استان در حال اجراست، این است که تمام سنین موردتوجه قرار گرفته‌اند. همین که امروز 46 بخش اسباب‌بازی در کتابخانه‌های عمومی استان افتتاح می‌شود، نشان می‌دهد که کتابخانه‌های عمومی فارس در حال انجام کاری خلاق و 
ویژه هستند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی