[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

اصناف مستأجر بازار هستند ، روزنامه شیراز نوین

 مریم شمالیان- شیرازنوین:
shomalianm@gmail.com

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوله و لوازم بهداشتی ساختمانی گفت: شیوه اخذ مالیات از اصناف واقعاً نیازمند بازنگری است؛ چون نباید ملاک اخذ مالیات برای دارایی تراکنش کارتخوان‌ها باشد، بلکه باید مالیات از سود برای کسبه لحاظ شود؛ در واقع باید گفت اصلاح نگاه مالیاتی، نجات‌دهنده اصناف است.
محمدرضا نبات‌ریز، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوله و لوازم بهداشتی ساختمانی در گفت‌وگو با شیرازنوین در خصوص مشکلاتی که این صنف امروزه با آن مواجه است، می‌گوید: تولیدات در این بخش بر مصرف پیشی گرفته است و حتی تولید کاشی و سرامیک بیش از میزان مصرف است که باعث شده رقابت افزایش یافته و گاهاً برخی با فروش با سود بسیار کم، موجبات متضرر شدن سایر فعالان این صنف را فراهم کنند.
وی ادامه می‌دهد: حذف حریم صنفی باعث شده تا در سال‌های اخیر تعداد افراد یک کسب و کار و صنف بیش از حد نیاز جامعه افزایش یابد و به طور متوسط می‌توان گفت به ازای هر 8 نفر یک واحد صنفی فعالیت می‌کند.
رئیس این اتحادیه با تأکید بر اینکه نظام استاد و شاگردی از بین رفته است، اظهار می‌کند: قبلاً هر فردی که قصد راه انداختن کسب و کاری را داشت، چند سالی نزد یک استاد و خبره آن حرفه شاگردی می‌کرد تا تجربه‌ای اندوخته و سپس برای خودش همان کسب و کار را راه بیندازد. اما امروز که سامانه‌ای برای اخذ پروانه کسب ایجاد شده و خیلی‌ها و حتی جوانان بی‌تجربه 20ساله هم به یک کسب و کار وارد می‌شوند، به دلیل نداشتن تجربه کافی و ندانستن اصول اولیه کسب و کار، با مواجهه با هر مشکل و موضعی زود ناامید می‌شوند و پا پس می‌کشند.
او تأکید کرد: باید تعداد پروانه در هر صنف برای هر شهر مشخص شود. نبات‌ریز می‌افزاید: همین بی‌تجربگی باعث می‌شود تا فقط برای اینکه جنس فروش رود، حتی ارزان‌تر از قیمت اجناس اقدام به فروش کنند که بازار سایر هم‌صنفی‌های خود را هم می‌شکنند و مشکل ایجاد می‌شود و این کار در واقع اقدام به رقابت نامناسب در یک صنف به شمار می‌رود.
وی با اشاره به مشکلات دیگری که اصناف ما امروزه با آن مواجه هستند نیز می‌گوید: افزایش نرخ اجاره مغازه یکی از این مشکلات است؛ زیرا 60 درصد کسبه ما در مشاغل و اصناف مختلف، مستأجر هستند و مبلغ هنگفتی باید بابت اجاره بدهند. همچنین شیوه اخذ مالیات از اصناف واقعاً نیازمند بازنگری است؛ چون نباید ملاک اخذ مالیات برای دارایی تراکنش کارتخوان‌ها باشد؛ بلکه باید مالیات از سود برای کسبه لحاظ شود؛ در واقع باید گفت اصلاح نگاه مالیاتی، نجات‌دهنده اصناف است. نبات‌ریز ادامه می‌دهد: این مشکلات باعث شده تا صنف ما هم ریزش یابد و بسیاری از آنها در آستانه تعطیلی قرار بگیرند و لازم است امروز که خرج کاسب 10 برابر و درآمدش یک‌دهم شده، دولت از اصناف و کسبه 
حمایت کند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی