[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۸۶۵
  • دوره جدید

چرایی تقلب در امتحان، روزنامه شیراز نوین

دلایل متعددی برای تقلب در دانش آموزان وجود دارد. دانش آموزان با سن پایین‌تر و کوچک‌تر دوست دارند همیشه برنده باشند و مهم نیست که چگونه؛ ولی حتی یک بچه پنج ساله نیاز به درستکار بودن را حس می‌کند و در عمق وجودش دوست دارد چیزی را که می‌خواهد، بدون تقلب به دست آورد. اما گاهی شرایط در خانه و مدرسه گونه‌ایی است که به طور ناخودآگاه، کودک را به تقلب وا می‌دارد. محیط آکنده از رقابتی است که در آن برای گرفتن نمره و برد و باخت تأکید زیادی می‌شود. وقتی انتظارات و توقعات از کودک بیش از حد زیاد می‌شود و هنگامی که نمره در سر کلاس مخفی نمی‌ماند و دانش آموزان با هم رقابت می‌کنند. برخی شاگردان هم نه به این دلیل که به تقلب نیاز دارند، بلکه از آنجا که می‌خواهند به همکلاسی خود این امکان را بدهند که از روی ورقه‌شان بنویسد، دست به تقلب می‌زنند. حتی دانش آموزان بسیار خوب هم بارها در هنگام تقلب رساندن مورد سرزنش قرار گرفته‌اند! تقلب‌های مکرر و همیشگی که یکی دیگر از جوانب الگوی عمومی دروغ‌گویی هستند، با لغزش‌های گاه گاهی تفاوت بسیار دارند. این گونه تقلب‌ها نشان دهنده مشکلات احساسی، عاطفی و روانی جدی‌تری است و اغلب برای عادت ترک تقلب به کمک یک متخصص نیاز است. در نتیجه راهکارهایی که می‌تواند به والدین و معلم‌ها کمک کند تا برخورد درستی با مسئله تقلب داشته باشند در ذیل بیان می‌شود: به دانش‌آموز بفهمانید که تقلب کار درستی نیست. این کار را با آرامش ولی خیلی جدی انجام دهید. در نهایت والدین و معلم درباره این مسئله باید با یکدیگر گفت‌وگو کنند و با توجه به شرایط و میزان جدی بودن قضیه و در مورد پیگیری متناسب با آن، تصمیم گیری نمایند. شاید لازم باشد در آن امتحان خاص به دانش آموز نمره منفی داده شود تا دوباره امتحان دهد و دریابد که مطالب را آموخته است یا نه؟ یا اینکه باید دانش آموز را مجبور به تکلیف اضافی کرد. اگر اهدافی که پدر و مادرها برای نتایج درسی فرزندشان تعیین کرده‌اند غیر واقع بینانه است، باید آن را اصلاح کنند تا انگیزه تقلب را در او کاهش باید.
 

• رقیه رمضانی؛ دبیر شاغل در دبیرستان دکتر علاءالدین بهشتی؛ ناحیه یک شیراز

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی