[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

باید از پتانسیل مربیان ایرانی استفاده کنیم، روزنامه شیراز نوین

 میثم محجوبی - گروه ورزش
«با عنایت ویژه‌ای که در چند سال اخیر مسئولین محترم اداره اتباع و مهاجرین خارجی استانداری فارس و  ادارات ورزش و جوانان فارس و شیراز و همچنین  هئیت فوتبال شیراز به ورزش مهاجرین داشتند، مسئولان ورزش مهاجرین فارس بخصوص هیئت فوتبال مهاجرین در تلاشند که امر ورزش را به صورت حرفه‌ای دنبال کنند.» مسئول هیئت فوتبال مهاجرین استان فارس ضمن بیان مطلب فوق، به توانایی فوتبالیست‌ها و فوتسالیست‌های افغانستانی حاضر در استان ایمان دارد و در تلاش است که با سازمان‌دهی بهتر مسابقات، راه را برای معرفی استعدادهای برتر به تیم‌های ملی این کشور هموار کند. 
مسابقات فوتسال لیگ برتر و لیگ یک مهاجرین استان فارس، جمعه گذشته با شناخت تیم‌های برتر به پایان رسید. پس از این رقابت‌ها، حمید هزاره، مسئول هیئت فوتبال مهاجرین استان فارس در گفت‌وگو با شیراز وین صحبت‌هایی را مطرح کرد که در ادامه می‌خوانید:
*فارس پر از استعدادهای افغانستانی است
مسابقات با کیفیت خوبی برگزار شد و شاهد حضور تیم‌ها و بازیکنان خوبی در مسابقات بودیم؛ در برخی تیم‌ها بازیکنانی حضور داشتند که مطمئن هستم می‌توانند در تیم‌های ملی افغانستان حضور داشته باشند. ما فوتبال و فوتسال کشورمان را به صورت مداوم دنبال می‌کنیم و از کیفیت بازیکنان ملی آگاه هستیم. بنابراین می‌دانیم برخی بازیکنانی که در استان فارس حضور دارند، توانایی بازی در تیم ملی کشورمان را دارند.
*جوایز قابل‌توجه به برترین‌ها
برای این مسابقات جوایز نقدی قابل‌توجهی به تیم‌ها و بازیکنان برتر اختصاص یافت؛ چیزی که در مدت زمان حضورم در فوتسال و فوتبال استان فارس، مشاهده نکرده‌ام. برای تمامی داوران هم که همگی از بچه‌های مهاجر هستند، لباس تهیه کردیم و در مجموع نزدیک به 50 میلیون تومان فقط صرف جایزه برای تیم‌ها و بازیکنان شد.
*بازیکن مقیم فارس حالا کاپیتان تیم ملی است
سال گذشته بیش از 500 نفر از فوتبالیست‌های افغانستانی مقیم استان فارس در تست‌گیری ما شرکت کردند که در نهایت 6 نفر انتخاب شدند. این نفرات را به تهران معرفی کردیم و در نهایت یک بازیکن به نام حامد امیری که در شهرهای جنوبی استان فارس مشغول بازی بود، برای حضور در تیم ملی امید افغانستان انتخاب شد؛ او حالا کاپیتان تیم امید کشورمان است!
*باید از پتانسیل مربیان ایرانی استفاده کنیم
من به‌عنوان مسئول هیئت، تمام تلاشم را می‌کنم که فوتبال و فوتسال بچه‌های افغانستانی حاضر در شیراز و فارس پیشرفت کند. حالا هم تمامی تیم‌ها را ملزم کرده‌ایم که حتماً مربی بگیرند. ایران همیشه در فوتسال جهان حرف‌های زیادی برای گفتن داشته و ما باید از این پتانسیل استفاده لازم را ببریم؛ باید از دانش مربیان ایرانی برای پیشرفت فوتسال کشورمان استفاده کنیم. همین حالا هم چند تیم ما از مربیان شیرازی استفاده می‌کنند و از سایر تیم‌ها هم خواسته‌ایم که از مربیان ایرانی بهره ببرند. برای برگزاری مسابقات، بازیکنان طبیعتاً باید افغانستانی باشند، اما برای استفاده از مربی ایرانی، محدودیتی نداریم؛ مدارک مربی بررسی می‌شود و هر کسی مورد تأیید هیئت فوتبال بود، تیم‌ها می‌توانند از حضورشان بهره ببرند. تلاشمان این است که کارها اصولی جلو برود و نتیجه‌بخش باشد.
*هدف اصلی رشد بازیکنان نونهال است
هدف اصلی ما این است که حتماً در 5 سال آینده، بازیکنان ما به اوج فوتسال و فوتبال خود برسند؛ یعنی بازیکنی که الآن 12 ساله است، باید در 17 سالگی به کیفیتی برسد که بتواند در تیم ملی کشورمان حضور پیدا کند. در افغانستان هم بهای زیادی به فوتبالیست‌ها می‌دهند و حتی جوایز خوبی را برای موفقیت تیم‌ها و بازیکنان در نظر می‌گیرند؛ وقتی این‌همه پتانسیل وجود دارد، چرا استفاده نکنیم.
*به سمت حرفه‌ای شدن حرکت کرده‌ایم
سعی کرده‌ایم فوتبال و فوتسال مهاجرین را از حالت آماتوری خارج کنیم؛ امروز اگر بازیکنی بخواهد بین تیم‌ها رد و بدل شود، باید با توافق طرفین، زیر نظر هیئت فوتبال و با پرداخت مبلغ این جابه‌جایی صورت گیرد. یعنی آنقدر این کار برای تیم‌ها ارزش پیدا کرده است و اهمیت دارد که بازیکنان برای رفتن به تیم‌های بهتر تلاش می‌کنند، سرپرستان برای جذب بازیکنان برتر سر دست می شکنند.
قبلاً چند تیم به صورت دوستانه و دورهمی با هم بازی می‌کردند و بازیکن هم به صورت خیلی عادی و دوستانه از تیم‌ها جدا می‌شدند و به دیگر تیم‌ها می‌رفتند، اما الآن اگر بخواهند این بازیکن را جذب کنند، ابتدا باید تسویه‌حساب مالی با تیم فعلی را انجام دهند و سپس  بر سر مسائل مالی با یکدیگر به توافق برسند. 
ما این را به تمام تیم‌ها و بازیکنان اعلام کرده‌ایم که به دنبال ایجاد تحول به سمت حرفه‌ای شدن هستیم؛ می‌خواهیم کیفیت و انگیزه به قدری افزایش پیدا کند که بازیکنان بتوانند به مراحل بالاتر و جایگاه‌های رفیع برسند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی