[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

مهربان اما مسلط به نه‌‌گفتن!، روزنامه شیراز نوین

یکی از باورهای غلط در جامعه ما این است که نه گفتن به دیگران نشانه بی‌ادبی یا نامهربانی است؛ البته اگر کمک و کاری برای اطرافیان خود و دوستان و حتی در سطح جامعه به عنوان یک وظیفه اجتماعی از دست ما برمی‌آید، باید از چنین اقدامی کوتاهی نکنیم.
اما آنچه مهم است، اینکه هر نه گفتنی و رد درخواستی بد نیست؛ از محفل خانواده وقتی به بچه کوچک توسط والدین برای هر درخواستی نه گفته نمی‌شود، یک روش تربیتی نادرست در پیش است تا نوجوان و جوانی که به دعوت نادرست یا خواسته‌های غلط دوستش با همین تفکر درباره «نه گفتن»، نه نمی‌گویند، همگی رفتارهای غلطی است که تبعات اجتماعی گسترده‌ای در پی دارد.
کودکی که نه نشنیده، زمانی که بزرگ‌تر می‌شود و در برابر خواسته‌هایش در محیطی غیر از خانه نه می‌شنود، سرخورده و مأیوس می‌شود؛ نوجوانی که دوست همسالش به او سیگار یا مخدر تعارف کرده و به خیال اینکه نه گفتن به یک تعارف، رسم ادب نیست و... همه و همه تبعات اجتماعی هستند که نپذیرفتن فرهنگ نه گفتن در زمان مناسب، موجب بروز آنها شده است.
به گفته روان‌شناسان و جامعه‌شناسان مهارت و قدرت نه گفتن در زمان مناسب یک مهارت اجتماعی است که می‌تواند به عنوان یک عامل بازدارنده از بروز بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی نقش مؤثری داشته باشد؛ والدین در این میان نقش مؤثری دارند و وقتی خودشان به خواسته‌های بیش از حد و نابجای فرزند خود نه بگویند، در واقع به او این آموزش را می‌دهند که ما ضمن اینکه تو را دوست داریم و فرزند ما هستی، اما اینکه به خواسته‌ای در محل نامناسبش جواب نه بدهیم، کار اشتباهی نیست و تو هم در آینده می‌توانی برای محافظت از خودت و داشتن حد و مرزهای شخصی و هنجارهای خود به اطرافیانت در زمانی که در مقابل یک درخواست و موقعیت نابجا قرار گرفتی، «نه» بگویی.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی