[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

جوانان دنبال تولید اشتغال باشند ، روزنامه شیراز نوین

استاندار فارس روز جمعه در هفتمین میز خدمت ویژه جوانان و دانشجویان در مسجد دانشگاه شیراز حضور یافت و دستورات لازم را برای رفع دغدغه‌ها و تحقق خواسته‌های این قشر صادر کرد؛ میز خدمتی که به گفته دانشجویان فرصت خوبی را برای پاسخ‌گویی بی‌واسطه به مطالبات آنها و حل مشکلاتشان فراهم کرده است. استاندار فارس از آذرماه سال گذشته تاکنون به صورت ماهانه و در قالب برگزاری میز خدمت دیدارهایی چهره به چهره با شماری از دانشجویان و جوانان داشته و در این دیدارها با بررسی مسائل این قشر و شنیدن درددل آنها، جلوه‌هایی از خدمت‌ بی‌منت را به نمایش گذاشته است.
۱۶ آذرماه سال ۱۴۰۱ و در روزی که به نام روز دانشجو در تقویم رسمی کشور به ثبت رسیده است، استاندار فارس با حضور در مراسمی که به همین مناسبت در دانشگاه شیراز برگزار شد، وعده راه‌اندازی میز خدمت را با هدف رفع دغدغه و مشکلات به دانشجویان داد و بر همین اساس میز خدمت ویژه جوانان و دانشجویان شکل گرفت.این میز خدمت در پایان هر ماه به صورت مستمر و بدون وقفه برگزار می‌شود.
نخستین میز خدمت جوانان و دانشجویان با حضور استاندار فارس در آذرماه سال گذشته برگزار شد. محمدهادی ایمانیه در نخستین ملاقات خود با جوانان و دانشجویان، پای مطالبه و درخواست‌های آنها نشست تا از این طریق گامی محکم در مسیر حل مشکلات این قشر برداشته شود. استاندار فارس همچنین با برگزاری این میز خدمت در ۳۰ دی ماه و ۲۸ بهمن ماه سال ۱۴۰۱ فضای صمیمانه‌ای را برای شنیدن مشکلات این قشر در دیداری چهره به چهره فراهم کرد.
برگزاری چهارمین و پنجمین میز خدمت هم در ۳۱ فروردین ماه و ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ رقم خورد. در این دیدارها نیز مسائل و خواسته‌های جوانان و دانشجویان استان بررسی و دستوراتی از سوی استاندار فارس صادر شد. محمدهادی ایمانیه همچنین ۲۷ خردادماه در ششمین میز خدمت جوانان و دانشجویان فارس حضور یافت و پای درددل آنان نشست. هفتمین میز خدمت نیز با هدف رفع دغدغه‌های دانشجویان صبح دیروز ۳۰ تیرماه برگزار شد؛ دیداری که با حضور تعداد قابل‌توجهی از دانشجویان و طرح مشکلات آنها در مسائل مختلف شکل گرفت. عمده مسائل و مشکلات مطرح شده در این دیدارها مربوط به اشتغال پس از پایان تحصیلات دانشگاهی، مسائل مرتبط با تسهیل روند ازدواج از جمله مشکل تأمین مسکن و همچنین انتقال دانشجویی بوده است. استاندار فارس بر این باور است که دستگاه‌های اجرایی باید ارتباط بی‌واسطه و مستقیم با مردم را به عنوان یک امر ضروری در دستور کار خود قرار دهند؛ چراکه برگزاری میزهای خدمت بر اساس فرمایش امیرالمؤمنین(ع) خطاب به مالک اشتر برگزار می‌شود و این وظیفه همه حاکمان اسلامی در هر رده‌ و جایگاهی است که با مردم ارتباط مستقیم داشته باشند. لذا ضرورت دارد که مسئولان دستگاه‌های اجرایی مختلف در هر ماه، زمانی را نیز به برگزاری چنین دیدارها و تماس‌های مستقیم و بی‌واسطه‌ای با مردم اختصاص دهند. محمدهادی ایمانیه که در هفتمین میز خدمت با ۶۳ نفر از دانشجویان ملاقات کرد، به بیان عمده‌ترین مشکلات جوانان در این میر خدمت پرداخت و گفت: عمده مشکل دانشجویان اشتغال و وام بود؛ البته به جوانان توصیه می‌کنم که تمرکز خود را از کار دفتری‌ به کارهایی که منجر به تولید و رونق اقتصادی استان می‌شود، معطوف کنند. وی ادامه داد: در حال حاضر زمینه فراهم است و امیدواریم اشتغال دانشجویان در حوزه‌های مختلف صنایع، معادن مجتمع‌های کشاورزی و گردشگری متناسب با رشته‌های آنها تضمین شود. نماینده عالی دولت در فارس با تأکید بر ضرورت جذب نیروی کار در حوزه‌های تخصصی و فنی، گفت: دانشجویان باید با تلاش متناسب با رشته‌های تحصیلی مشغول به کار شوند.
ایمانیه از به نتیجه رسیدن بیش از ۷۰ درصد کارها در میز خدمت‌های دانشجویان و جوانان گفت و افزود: به جوانان توصیه می‌کنم با امید ازدواج و زندگی کنند. بدون شک خداوند به زندگی آنها برکت می‌دهد و رزق و روزی‌شان می‌رسد. وی ادامه داد: جوانان نباید نگران مشکلات معیشتی پس از ازدواج باشند؛ من شاهد وضعیت زندگی جوانانی بودم که پس از ازدواج راه معیشتشان بیشتر باز شده است. در فارس علاوه بر میز خدمت دانشجویان و جوانان، برخی از میزهای خدمت در استانداری از طریق سامانه سامد، برخی در مساجد و تعدادی نیز در ورودی دستگاه‌های اجرایی از جمله ورودی استانداری برگزار می‌شود. 
مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی و ارتباطات مردمی استانداری فارس که معتقد است رویکرد برگزاری این میزهای خدمت‌ از آموزه‌های دینی نشئت گرفته، در خصوص اهمیت ارتباطات مردمی در دولت سیزدهم گفت: ضرورت ارتباطات مردمی نماینده عالی دولت در استان، مطابق سیاست‌های دولت سیزدهم است و میز خدمت این زمینه را فراهم کرده که دولتمردان از نزدیک و بدون واسطه با مردم ارتباط برقرار کنند و در دسترس مردم باشند. رضا نجابت افزود: استفاده از ظرفیت دانشجویان جوان و نخبگان در عرصه‌های تصمیم‌سازی به تخصصی شدن کارها و حل مسائل کمک فراوانی خواهد کرد؛ لذا ضروری است فضایی مهیا کنیم تا این قشر فرهیخته بتوانند بدون دغدغه در عرصه علمی فعالیت کنند و برگزاری میز خدمت فضای مناسبی را برای تحقق این مهم فراهم می‌کند. وی ادامه داد: البته استاندار فارس از همان شروع فعالیت‌های خود در دولت سیزدهم شرایطی را فراهم کرد که اقشار مختلف جامعه بتوانند مشکلات خود را با مدیریت زمان و بدون واسطه با آنها مطرح کنند. به گفته او، ارتباطات مردمی انواع مختلفی دارد که سامانه ارتباطات مردم و دولت با هدف رسیدگی به مشکلات مردم یکی از این ارتباطات است. مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی و ارتباطات مردمی استانداری فارس بیان کرد: در حال حاضر پیگیری درخواست‌های مردم توسط استاندار به صورت ماهانه در سامانه سامد دنبال می‌شود. نجابت افزود: مقرر شده روز یکشنبه یکم مردادماه ساعت ۱۰ تا ۱۱ نیز استاندار در قالب سامانه سامد با شماره تلفن ۱۱۱ پاسخ‌گوی درخواست‌های مردم باشد. وی ادامه داد: البته میزهای خدمت‌ به صورت ماهانه در مسجد وکیل در حال برگزاری است که مشکلات مردم با حضور استاندار مطرح و به آنها رسیدگی می‌شود.
بدون شک بررسی میزان تأثیرگذاری این میزهای خدمت‌ نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ برای بسیاری از جوانان این پرسش مطرح است که این ارتباطات تا چه اندازه توانسته به حل مشکلات دانشجویان و به رفع دغدغه آنها در عرصه‌های مختلف کمک کند؟ یکی از دانشجویان دانشگاه شیراز در رابطه با اهمیت برگزاری این میزهای خدمت‌ به ایرنا گفت: ارتباط بی‌واسطه با بدنه اجتماعی و آحاد مردم و اهتمام جدی نسبت به جامعه دانشجویی و جوانان از تأکیدات مستمر رهبر معظم انقلاب است که در کنار این توصیه به مدیران کلان، فعالان و جوانان را ترغیب بر ایفای نقش حلقه‌های میانی و پل ارتباطی بین مدیران کلان و بخش عمده جامعه و مردم می‌کند. علیرضا زارع افزود: یکی از سنت‌های قدیمی و قالب‌های ارتباط مستقیم با بخش عمومی جامعه، برپایی میز خدمت توسط مدیران تراز استان یا حتی کشور است.
وی ادامه داد: برگزاری چنین برنامه‌هایی توسط مدیران میانی به عنوان بخشی از حلقه‌ اجرایی حکومت که بیش از مدیران کلان و مسئولان عالی رتبه با بخش عمده و گستره عمومی ارتباط و برخورد دارند، می‌تواند نقش جدی در جهت افزایش بینش و آگاهی خویش نسبت به مشکلات میدانی، تقویت اعتماد عمومی و کاهش گسل‌های ارتباطی داشته باشد. این دانشجوی دانشگاه شیراز بیان کرد: منظور آن است که برگزاری دیدارهای بی‌واسطه و گفت‌وگوی مستقیم، می‌تواند یکدستی، همدردی و همذات‌پنداری مدیران با عموم مردم را بیشتر کند و اثرات عملکردی داشته باشد. زارع افزود: گاهی نکاتی عمیق از چنین گفت‌وگوهایی شنیده می‌شود که از نگاه مشاوران و متخصصان با تجربه بسیار مخفی مانده است.
میز خدمت استاندار فارس با جوانان و دانشجویان بازخوردهای مثبتی داشته است
وی بیان کرد: استاندار فارس به عنوان یکی از مسئولان عالی رتبه استانی و نماینده هیئت دولت در استان، با تلاش و پیگیری از سوی برخی فعالان دانشجویی، نظر مساعد و مثبتی نسبت به برگزاری میز خدمت به جوانان در آخرین جمعه هر ماه داشت؛ برنامه‌ای که شاید در ابتدا، امری کلیشه‌ای تلقی و فشارهای بسیاری نسبت به عدم برگزاری و بی‌نتیجه بودن آن، بر متولیان و مسئول حاضر در جلسه وارد می‌شد. اما با گذشت زمان و بازخوردهای مثبت نسبت به این مسئله، این میز خدمت به عنوان برنامه‌ای مدون و مستمر از سوی استاندار بدل شد. این دانشجوی دانشگاه شیراز یادآور شد: همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند، یکی از مصادیق مردمی‌بودن، مردمی‌‌ماندن است؛ لذا نکته حائز اهمیت در برگزاری چنین برنامه‌هایی با این نوع قالب، نخست استمرار و مدون بودن آن و سپس الزام مسئولان مربوطه نسبت به حل مسائل و دغدغه پرسشگران، حاضران یا منتقدان است که با حل معضلات موردی، عریان و آشکار، وظیفه اجرایی و شرعی خویش را انجام دهند.
زمینه‌ساز ارتباط بیشتر با جوانان
زارع عنوان کرد: این ۲ محور ساده و مهم، در کنار یکدیگر می‌تواند برنامه میز خدمت استاندار فارس را که شاید در سالیان مختلف یا توسط مسئولان مختلف اجرا می‌شد، متمایز و اثرگذار کند.
زارع اظهار کرد: هرچند تا به امروز می‌توان این مهم را در فارس و شیراز امری مثبت تلقی کرد که زمینه‌ساز ارتباط بیشتر با جوانان و نشان از وجود فرصت یا قالب‌های سنتی یا مدرنِ ارتباط مستقیم با آحاد جامعه است.
ضرورت ایجاد الزامات اجرایی
این دانشجو ادامه داد: اما نکته حائز اهمیت، عدم وجود الزامات اجرایی برای سایر مدیران یا حتی شخصیت حقوقی استاندار است؛ به این معنی که تغییر استاندار می‌تواند نقطه‌ای بر پایان این خط باشد. لذا ایجاد الزامات اجرایی به منظور استمرار این نوع خدمات و برنامه‌های گفت‌وگومحور با رویکرد رفع معضلات میدانی عیان، بایستی در مصوبات قانونی لحاظ شود. زارع افزود: در غیر این صورت تجربه سایر مدیران و مسئولان تکرار می‌شود و تنها شاهد یک سری برنامه‌های مناسبتی و نمایشی خواهیم بود که با تغییر مسئول مربوطه و اتمام این نوع برنامه‌ها، مجدد شاهد ایجاد فاصله و ذهنیت‌های نامطلوب می‌شویم که تغییر این ذهنیت‌ها بس دشوار است. این دانشجوی دانشگاه شیراز اظهار کرد: دکتر ایمانیه استاندار فارس با اهتمام و توجه به تأثیرات این نوع گفت‌وگو و بازخوردهای مثبتی که ایجاد کرده‌ و مستقیم مشکلات را شنیده و نسبت به رفع آن اقدام می‌کند، باید تلاشی بر ایجاد چارچوب و الزامات اجرایی برای سایر مدیران یا حتی شخصیت حقوقی استاندار داشته باشد تا بتواند الگویی که نشان از اثرگذاری در عملکرد و بینش و همچنین سطح شور و اعتماد عمومی دارد را ایجاد، اثبات و تثبیت کند.
میزی متفاوت جهت خدمت به جوانان و دانشجویان
یکی دیگر از دانشجویان هم در خصوص برگزاری این میز خدمت گفت: ۱۶ آذرماه سال ۱۴۰۱ در مراسم روز دانشجو بود که استاندار فارس وعده برگزاری میز خدمت جوانان و دانشجویان را داد و از همان زمان تاکنون به رسم ماهانه آخرین جمعه هرماه این میز در یکی از دانشگاه‌های مرکز استان برپا شده و استاندار پذیرای جوانان و دانشجویانی از اقصی‌نقاط استان است. پدرام پورقدیری ادامه داد: این برنامه جزو معدود برنامه‌هایی بود که کاملاً مدون و تقریباً بدون وقفه و هر ماه با حضور استاندار فارس برگزار شد و هدف از برگزاری این سلسله جلسات و ملاقات‌ها حل مسائل و مشکلات حوزه جوانان است. وی اضافه کرد: این برنامه از برنامه‌های موفق در حوزه جوانان و دانشجویان محسوب می‌شود که برای این قشر فرصت ملاقات رودررو با استاندار یا مدیران ارشد مرتبط با این حوزه و حل مسائل و مشکلاتشان را فراهم کرده است. این دانشجو با بیان اینکه برگزاری چنین برنامه‌ای در طول این سال‌ها بی‌سابقه بوده است، گفت: به طور متوسط در هر میز خدمت حدود ۶۰ الی ۷۰ نفر پذیرش شده که پس از فرایند پذیرش و بررسی اولیه موضوع درخواستی متقاضی، این موضوع با دستور استاندار یا مدیرکل مربوطه حاضر در جلسه رفع می‌شود.
پورقدیری افزود: حدود ۷۰ درصد مراجعان مسئله‌شان در همان‌جا پیگیری یا جهت‌دهی و حل می‌شود یا درخواست آنها برای پیگیری مشکل به مدیر مربوطه با دستور استاندار و گردش کار توسط سامانه سامد ارجاع می‌شود.
واگذاری مدیریت برنامه به دانشجویان
وی بیان کرد: با توجه به گستردگی مسائل و مشکلات جوانان و دانشجویان، در این سلسله‌برنامه‌ها تلاش شده مشکلات حاد جوانان و مراجعان اول به‌صورت موردی و سریع حل شود و در نهایت با توجه به نتایج و پایش‌های میدانی به دست آمده، مشکلات کلان این حوزه نیز با استفاده از تجربیات به دست آمده ریشه‌یابی شده و در جهت بهبود آنان قدم برداشته شود. وی یادآور شد: نکته حائز اهمیت دیگری که درمورد این برنامه وجود دارد، واگذاری مدیریت این برنامه به خود جوانان و دانشجویان توسط استاندار است و تقریباً عمده سیاست‌گذاری و مدیریت این سلسله‌جلسات توسط خود جوانان و دانشجویان برنامه‌ریزی شده و دستگاه‌های مربوطه متناسب با آن برنامه‌ها عمل خواهند کرد. بدون شک راه‌حل مشکلات کشور توجه به توسعه علم و دانش است؛ این در حالیست که استقرار میز خدمت در دانشگاه و طرح مسائل و مشکلات به‌صورت مستقیم زمینه مناسبی برای رفع مشکلات جوانان و افزایش اعتماد و انگیزه آنها فراهم می‌کند و حل دغدغه‌های این قشر نیز تأثیر بسزایی در موفقیت آنها در عرصه علمی و در نهایت پیشرفت کشور در حوزه علم و فناوری دارد. از این رو برگزاری این میزهای خدمت‌ به صورت هدفمند و مستمر می‌تواند زمینه‌ساز رفع مشکلات کشور و استان در حوزه‌های مختلف شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی