[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۹
  • دوره جدید

در مرحله جدید واگذاری‌ها از نظر کارشناسان استفاده می‌کنیم، روزنامه شیراز نوین

 میثم محجوبی - گروه ورزش
متولی ورزش فارس از آغاز مرحله جدیدی از واگذاری‌ها پس از تابستان خبر داد و کارشناسان و صاحب نظران را به همفکری با اداره کل ورزش و جوانان، جهت رسیدن به یک تصمیم درست فرا خواند.
در مسئله واگذاری اماکن ورزشی، اختلاف نظرهای زیادی ایجاد شد، اما همان‌طور که در جلسه هفته گذشته مسئولان اداره ورزش با اصحاب رسانه مطرح شد، این مسئله جوانب زیادی دارد و نمی‌توان به راحتی درباره آن نظر داد و قضاوت کرد.
روزنامه شیرازنوین هم از منتقدان این بحث و خواستار شفاف‌سازی مدیران بود. سرپرست اداره ورزش و جوانان استان فارس در این ارتباط می‌گوید: ما هیچ مسئله پنهانی نداریم که از شفافیت آن بترسیم؛ می‌خواهیم تمام مسائل به صورت تخصصی بررسی شود تا به بهترین تصمیم برسیم.
محمدمهدی سرافراز شکوهی درباره مسئله واگذاری سعی می‌کند تا جای ممکن مسئله را شکافته و با جزئیات توضیح دهد و ادامه می‌دهد: یکی از مهم‌ترین مسائلی که در حوزه اداری و مالی اداره ورزش اتفاق افتاد، بحث واگذاری بود که به صورت گسترده‌تر بر اداره کل مصوب شد که اماکن و مجموعه‌های ورزشی را به افرادی که متقاضی بهره‌برداری از این مجموعه‌ها هستند، حسب شرایط قانونی واگذار شود.
وی اتخاذ این تصمیم را مربوط به یک سال اخیر می‌داند که در سایر استا‌ن‌ها اجرا شده و اظهار می‌کند: در سطح کشور استان‌هایی را داریم که این مسئله واگذاری در آنها به یک رویه دائمی و همیشگی تبدیل شده، اما در استان فارس، دست کم در یک دهه گذشته، هیچ مابه‌ازا و شبیهی نداشته است. در برخی استان‌ها اما جا افتاده و به صورت تخصصی در حال انجام است. 
نکته کلیدی که شکوهی در خصوص این واگذاری‌ها روی آن تأکید می‌کند و توجیه مناسبی برای این مسئله به نظر می‌رسد، بحث سوءاستفاده‌های شخصی است و در خصوص آن می‌گوید: برخی اماکن سال‌های سال به برخی اشخاص واگذار شده بود.؛ افرادی که شاید هیچ تعهد ورزشی نداشتند و کار را به جایی رسانده بودند که از اماکن، هیچ استفاده ورزشی نمی‌شد! یعنی به طور کامل تغییر کاربری داده شده بود و حتی به صورت انبار از آنها استفاده می‌شد! بعضی سالن‌ها و اماکن به صورت خانوادگی درآمده بود و به صورت موروثی استفاده می‌شدند؛ بدون هیچ نظارت و بازرسی! بعضی از آنها هم کارکردی بسیار کمتر از آنچه توقع می‌رفت، داشتند. 
به گفته شکوهی، این مسئله مختص به شیراز هم نیست و بیان می‌کند: در بعضی از شهرستان‌ها ما توقع داشتیم برخی ورزش‌ها خیلی پیشرفت کنند و به سرآمد و قطب استان و کشور تبدیل شوند، اما بر اثر همان عدم نظارت، عدم رقابت و عدم واگذاری به شایسته‌ترها، تبدیل به اماکنی بی‌خاصیت شده بودند که هیچ سودی به ورزش آن منطقه و محله نمی‌رساندند.
او مثال جالبی را در این بحث به زبان می‌آورد و می‌گوید: شاید برای مخاطبان شما جالب باشد بدانند که حتی پریزهای برق یک سالن ورزشی را در بحث واگذاری، کندند و بردند و آب از آب تکان نخورد. یعنی این سالن این‌قدر بی‌خاصیت شده بود که بود و نبودش برای کسی فرقی نداشت.
بحث درآمدزایی از اماکن، یکی از مسائلی بود که در ابتدا به‌عنوان دلیل واگذاری سالن‌ها عنوان شده بود؛ سرپرست ورزش فارس در این‌باره توضیح می‌دهد: همکاران ما تجربه حضور در مدیریت استان‌های دیگر را دارند و خودشان شاهد بوده‌اند که از اماکن تحت اختیار ادارات ورزش، درآمدزایی‌های خوبی صورت می‌گرفته است. مثلاً اگر مشخصاً بررسی کنید، می‌بینید که باشگاه سپاهان وقتی از ورزشگاه بزرگ نقش جهان استفاده می‌کند، مبلغی بین 250 تا 350 میلیون تومان برای هر مسابقه به اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان پرداخت می‌کند، اما فارس نه تنها از این درآمدها در طول سال‌ها محروم بوده، بلکه بر اثر اتفاقی که افتاده و به خاطر افتتاح چندین پروژه پیش از تکمیل شدن، هزینه‌های رسانه‌ای، مالی و تبلیغاتی هم بر علیه اداره ورزش تحمیل شده است. 
سرفراز شکوهی می‌گوید: تمام این مسائل و شرایط، تیم مدیریتی اداره ورزش را به این نتیجه رساند که یک بار برای همیشه باید تکلیف نوع بهره‌برداری از این اماکن ورزشی مشخص شود. در گذشته مسائل به صورت دستوری و بخشنامه‌ای از طرف وزارتخانه ابلاغ می‌شد، بدون لحاظ کردن شرایط بومی و محلی هر استان، ولی با آیین‌نامه‌هایی که به تازگی ابلاغ شده، دست اداره کل بازتر شده و تا حد زیادی دست ادارات کل استان‌ها به لحاظ تفویض و ورود جدی‌تر و مستقل‌تر به موضوعات، بازتر شده و می‌توانیم کار واگذاری‌ها را بهتر و اصولی‌تر پیش ببریم. 
سرپرست اداره کل ورزش و جوانان فارس در پایان صحبت‌هایش از دور جدید واگذاری‌ها خبر داد و عنوان کرد: از آنجایی که دغدغه داشتیم آسیب‌های واگذاری سال گذشته را بررسی و رفع کنیم، خودمان را موظف می‌دانیم که در دور جدید واگذاری‌ها که از 31 شهریورماه آغاز خواهد شد از نظرات کارشناسان و صاحب نظران استفاده کرده تا بتوانیم به نتیجه مطلوبی در این خصوص دست پیدا کنیم.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی