اطلاعات کلی خبر
عنوان خبر :
«میدنایت»، تاکسی هوایی الکتریکی 1000 برابر ساکتتر از بالگرد
متن کامل خبر
عصرایران/ شرکت آرچرایویشن (Archer Aviation) به تازگی از هواگرد الکتریکی خود به نام «میدنایت» (Midnight) رونمایی کرده است.
آرچرایویشن سال گذشته هواگرد عمودپرواز الکتریکی (eVTOL) دیگری به نام «میکر» (Maker) را معرفی کرده بود که به این شرکت در آزمایش و ارتقاء فناوری تاکسی هوایی جدید خود کمک کرده است.
اکنون تیم آرچرایویشن برای دریافت گواهینامه پرواز میدنایت از اداره هوانوردی فدرال آمریکا در سال 2024 فعالیت میکند.
آشنایی با تاکسی هوایی میدنایت
هواگرد عمودپرواز الکتریکی میدنایت ظرفیت حمل بار 453 کیلوگرم و برد پروازی 160 کیلومتری دارد، اگرچه برای سفرهای کوتاه 32 کیلومتری رفت و برگشت طراحی شده است. به گفته شرکت آرچرایویشن، میدنایت گزینهای ایدئال برای سفر از فرودگاه به مرکز شهر است و بین سفرها فقط به 10 دقیقه زمان شارژ نیاز دارد.
در حقیقت، آرچرایویشن نخستین مسیر پروازی eVTOL خود را با همکاری شرکت یونایتدایرلاینز معرفی کرده است. در این مسیر، جابهجایی مسافران بین فرودگاه نیوآرک و بخش مرکزی منهتن صورت میگیرد. این بخشی از طرح آرچرایویشن برای استفاده از زیرساختهای موجود مانند باندهای فرود هلیکوپتر در منهتن برای خدماترسانی اولیه پیش از توسعه زیرساختهای فرودگاهی eVTOL شرکت است.
به گفته آدام گلدستاین، مدیرعامل و بنیانگذار شرکت آرچر، ما زیرساختهای بیشتری را با گذشت زمان ایجاد کرده یا با شرکتهای دیگر برای ایجاد زیرساختهای بیشتر همکاری خواهیم کرد. آرچرایویشن همچنین به دنبال ایجاد مسیر پروازی بین شهرهای میامی و فورت لادردیل است.
طراحی هواگرد عمودپرواز الکتریکی میدنایت با مد نظر قرار دادن ایمنی، پایداری و آلودگی صوتی کم انجام شده است. به گفته آرچرایویشن، این هواگرد در ارتفاع 2000 پایی پرواز خواهد کرد و میزان سر و صدای ایجاد شده توسط آن روی زمین 1000 برابر کمتر از یک هلیکوپتر است. هواگرد الکتریکی میدنایت دارای 12 پروانه کوچک است و میتواند چهار مسافر و یک خلبان را حمل کند.
آیا 2024 میتواند سال تاکسی هوایی باشد؟
شرکت آرچرایویشن اعلام کرده است که یک تأسیسات تولیدی را در نزدیکی فرودگاه کاوینگتون در جورجیا، آمریکا خواهد ساخت. به گفته آرچرایویشن، این تأسیسات ظرفیت تولید 650 هواگرد عمودپرواز الکتریکی در سال را خواهد داشت.
همچنین، آرچرایویشن به تازگی قراردادی با شرکت گارمین امضا کرده است. گارمین عرشه پرواز یکپارچه شده جی3000 خود را برای هواگرد میدنایت تأمین خواهد کرد. افزون بر این، آرچرایویشن برای تأمین باتریهای مورد نیاز این هواگرد با شرکت مولیسل به توافق رسیده است.
آرچرایویشن کسب مجوز پرواز در سال 2024 در آمریکا را هدف قرار داده است، اگرچه آغاز خدمات پروازی خود در سال 2025 را برنامهریزی کرده و در نهایت قصد دارد فعالیتهای خود را در سطح جهانی گسترش دهد.
اگر همه چیز طبق برنامهریزی شرکتهای eVTOL پیش برود، 2024 میتواند سال حضور تاکسیهای پرنده در آسمان باشد زیرا چندین شرکت اعلام کردهاند که فعالیتهای خود را در این سال آغاز میکنند.
به عنوان نمونه، شرکت تاکسی هوایی آلمانی لیلیوم (Lilium) آغاز پروازهای تجاری خود در سال 2024 را برنامهریزی کرده است. یک شرکت آلمانی دیگر به نام ولوکاپتر (Volocopter) نیز ارائه خدمات خود در پاریس و سنگاپور در همین سال را هدف قرار داده است.