اطلاعات کلی خبر
عنوان خبر : خودروهای تاریخی سرمایه‌های ملی
کد خبر : ۳۸۳۴
تعداد بازدید : ۲۶۳
متن کامل خبر

سعیدرضا امیرآبادی - گروه خبر عملیات کارشناسی اولیه وسایل نقلیه تاریخی برای دارندگان خودروهایی که متقاضی دریافت پلاک تاریخی هستند به همت کانون جهانگردی و اتومبیلرانی استان فارس آغاز شد. این مراسم صبح چهارشنبه 22 دی‌ماه با حضور دبیر کارگروه وسایل نقلیه تاریخی کشور و رئیس اداره اتومبیلرانی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، نماینده کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ‌ایران در فارس، کارشناسان مجرب و قانونی کارگروه شش نفره حفظ، ارزیابی و صیانت از وسایل نقلیه تاریخی و با حضور جمعی از دارندگان خودروهای تاریخی با همراهی اصحاب رسانه به مدت دو روز در هتل پارک سعدی آغاز شد. تبحر استادکاران ایرانی در بازسازی خودروهای تاریخی نماینده کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ‌ایران در فارس در این مراسم گفت: در دهه گذشته بر اساس مصوبه هیئت وزیران کارگروهی برای حفظ و صیانت از خودروهای تاریخی تشکیل شد. عبدالکریم یگانه با اشاره به این موضوع که خودروهای تاریخی به آن دسته از وسایل نقلیه‌ای اطلاق می‌شود که از تولید آن‌ها سی سال گذشته باشد، اظهار داشت: خودروهایی که امروز میزبان آن‌ها هستیم همگی مشمول طرح خودروهای تاریخی شده و توسط استادکاران ایرانی بازسازی شده‌اند. وی از کشور ایران به عنوان یکی از برترین قطب‌های بازسازی خودروهای کلاسیک در جهان یاد کرد و افزود: بازسازی خودروهای تاریخی هنر و توانمندی‌های صنعتگران ایرانی را به نمایش گذاشته و در پرتو آن شاهد رشد اشتغالزایی در جامعه نیز هستیم. در همین راستا امیدواریم تخصص نقاشان، صافکاران و سایر افرادی که در این حوزه نقش آفرینی می‌کنند در عرصه جهانی نیز به خوبی دیده شده و موجب ارزآوری و رونق اقتصادی برای کشور شود. این فعال حوزه گردشگری و اتومبیلرانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: با اعلام فراخوان عملیات کارشناسی اولیه وسایل نقلیه تاریخی که متقاضی دریافت پلاک تاریخی هستند، تعداد 44 دستگاه خودرو از فارس و استان‌های همجوار برای بازدید کارشناسان به شیراز آمده‌اند. نماینده کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ‌ایران در فارس با اشاره به این موضوع که طبق مصوبه هیئت وزیران، هیئت بازرسی در تهران مستقر است و تمامی ‌افرادی که خواستار دریافت خدمات کارشناسی پلاک تاریخی هستند باید برای دریافت گواهی به پایتخت مراجعه کنند، بیان کرد: کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ‌ایران در فارس از مسیرهای گوناگون به دنبال ارائه خدمات و تسهیل‌گری برای فعالان این حوزه است. یگانه خبر داد: با رایزنی‌ها و تعاملات انجام شده، کارشناسان برای مدت چند روز در شیراز مستقر شده و در این محل به ارائه خدمات کارشناسی و ارزیابی‌های قانونی به دارندگان خودروهای تاریخی می‌پردازند. حمایت از دارندگان خودروهای تاریخی او با بیان اینکه هزینه انتقال خودروهای تاریخی به پایتخت در حدود پنجاه میلیون تومان می‌شد و در شیراز با یک دهم این قیمت این خدمات ارائه می‌شود، اظهار داشت: اجرای این طرح در شیراز باعث صرفه جویی هزینه چشمگیر برای دارندگان خودروهای تاریخی شده و از زحمت و صرف هزینه‌های سفر برای آنان می‌کاهد. این مقام مسئول در ادامه بیان داشت: در نظر داشته باشیم که بسیاری از خودروهای تاریخی دارای پلاک قدیمی‌ بوده و از لحاظ قانونی امکان تردد در جاده و مسیرهای طولانی را ندارند، به همین دلیل ارایه خدمات کارشناسی و ارزیابی قانونی در شیراز گام مؤثری در راستای ارائه خدمات به آن‌ها محسوب می‌شود.نماینده کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ‌ایران در فارس خاطرنشان کرد: در این کارگروه شش نفره نمایندگانی از دستگاه‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سازمان صنعت، معدن، تجارت، پلیس آگاهی، راهنمایی و رانندگی، کانون جهانگردی، کارشناس متخصص خودروهای تاریخی و برخی دیگر از دستگاه‌های ذی‌ربط حضور دارند و نتایج ارزیابی‌های آنان جهت تصمیم گیری به تهران ارسال می‌شود. یگانه با اشاره به این موضوع که ارائه این خدمات در شیراز برای اولین بار است که در کشور با این گستردگی انجام می‌شود، اظهار داشت: بسیاری از خودروهای تاریخی در سال‌های 88 و 89 به عنوان خودروهای فرسوده به قیمت یک میلیون و پانصد هزار تومان قیمت گذاری شده و به چرخه بازیافت می‌رفتند. ارزش افزوده در پرتو پلاک تاریخی وی در ادامه اظهار داشت: خودروهایی که از امتیاز پلاک تاریخی بهره‌مند می‌شوند، از ارزش افزوده چشمگیری تا میزان ده برابر برخوردار شده و قابل تردد می‌شوند. در نظر داشته باشیم که خودروهای کلاسیک و قدیمی ‌تا زمانی که از امتیاز ثبت تاریخی برخوردار نشوند، تنها دارای ارزش معنوی هستند و پس از اخذ پلاک تاریخی در مسیر ثبت جهانی و قرار گرفتن در فهرست یونسکو قرار می‌گیرند. او در بخش پایانی سخنانش از زحمات خستگی ناپذیر سلمان یارمحمدی، رئیس اداره اتومبیلرانی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و دبیر کارگروه وسایل نقلیه تاریخی کشور و رئیس اداره اتومبیلرانی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی که برای مدت 15 سال برای ثبت تاریخی خودروها تلاش کرده قدردانی کرد و افزود: مصوب شدن خودروهای تاریخی توسط هیئت دولت نتیجه تلاش افرادی است که عمر خود را در این راه صرف کرده‌اند. گنجینه ارزشمند ایران از خودروهای تاریخی در ادامه، رئیس اداره اتومبیلرانی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی گفت: بحث خودروهای تاریخی دارای سبقه طولانی و ارزشمندی در کشور ما است که قدمت آن به سال 1285 با ورود اولین خودرو به ایران باز می‌گردد. سلمان یارمحمدی افزود: بسیاری ازخودروهایی که نشانگر سیر تکاملی صنعت خودرو در جهان هستند، همچنان در ایران موجود بوده و خوشبختانه از گنجینه قابل تأملی در کشور در این حوزه برخوردار هستیم. وی با اشاره به پیشینه از قوانین در حوزه تصمیم‌گیری پیرامون خودروهای تاریخی گفت: در سال 1385 آیین نامه‌ای توسط هیئت دولت با عنوان خروج وسایل نقلیه فرسوده از چرخه خدمت‌رسانی با هدف بهینه سازی مصرف سوخت، جلوگیری از سوانح، مقتضیات محیط زیستی، پیشگیری از تلفات انسانی و مواردی از این دست به تصویب رسید. متأسفانه قانون منسجمی ‌برای حمایت از خودروهای تاریخی در آن دوره وجود نداشت و این گروه از وسایل نقلیه تاریخی به همراه خودروهای فرسوده به بازیافت سپرده می‌شدند. دبیر کارگروه وسایل نقلیه تاریخی کشور و رئیس اداره اتومبیلرانی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی افزود: این خلأ قانونی سبب شد تا دلسوزان خودروهای تاریخی به میدان عمل آمده و با مراجعه به نهادهای ذی‌ربط دغدغه‌های خود را مطرح کنند. در همین زمینه کانون جهانگردی و اتومبیلرانی به فکر چاره اندیشی برآمد و با تلاش‌های انجام شده آیین نامه‌ای با عنوان شناسایی و صیانت از خودروهای تاریخی و کلاسیک پس از بحث‌های فراوان از طریق وزارت میراث فرهنگی به دولت ارسال شد. تشکیل کارگروه صیانت از خودروهای تاریخی او خاطرنشان کرد: پس از ارائه دفاعیات متعدد در کمیته‌های تخصصی و کمیسیون‌های زیربنایی در نهایت در سال 1389 این آیین نامه به تصویب رسید و پس از آن کانون جهانگردی و اتومبیلرانی اقدام به شناسایی و طبقه بندی وسایل نقلیه تاریخی کرد. در ماده دو این آیین‌نامه شش عضو از دستگاه‌های مختلف در قالب یک کارگروه برای تدوین تدابیر هماهنگ تعیین و معرفی شدند.یارمحمدی با تشریح اعضای این کارگروه اظهار داشت: وزارت ورزش و جوانان، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، محیط زیست، وزارت صنعت، معدن و تجارت، نیروی انتظامی ‌و کانون جهانگردی و اتومبیلرانی اعضای این کارگروه را تشکیل می‌دهند. همچنین ریاست این کارگروه بر عهده وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است و دبیرخانه آن به کانون جهانگردی و اتومبیلرانی سپرده شد. رئیس اداره اتومبیلرانی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در سال 1395 این آیین نامه دستخوش تغییراتی شد اما در ماهیت اصلی آن خللی پیش نیامد و قدم بلندی در راستای جلوگیری از خروج خودروهای تاریخی از کشور و پیشگیری از اسقاط شدن آن‌ها برداشته شد. این مقام مسئول تصریح کرد: امروز شاهد انجام عملیات کارشناسی خودروهای تاریخی در شیراز هستیم و اصالت آن‌ها بر اساس قوانین بین‌المللی منطبق بر قوانین داخلی مورد بررسی قرار می‌گیرد. پس از انجام فرایندهای قانونی، دفترچه مالکیت و پلاک خودروهای تاریخی به آن‌ها اهدا خواهد شد.یارمحمدی در ادامه با بیان این که کانون جهانگردی و اتومبیلرانی دارای کرسی معتبری در فدراسیون جهانی وسایل نقلیه تاریخی است، عنوان کرد: پس از اخذ پلاک تاریخی، مسیر پیش روی دارندگان خودروهای تاریخی برای ثبت جهانی هموار خواهد شد و مجامع جهانی برای حفظ و نگهداری از خودروهای تاریخی مساعدت‌هایی را انجام می‌دهند. برخورداری از 15هزار خودروی ماندگار در کشور او اظهار داشت: کشور ما در حوزه خودروهای تاریخی بسیار غنی است و گمانه زنی می‌شود 15 هزار خودرو با این مشخصات همچنان در سطح کشور وجود داشته باشد و کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در تلاش برای شناسایی و طبقه‌بندی آن‌ها است. دبیر کارگروه وسایل نقلیه تاریخی کشور و رئیس اداره اتومبیلرانی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی افزود: طبق آیین‌نامه هیئت وزیران و قوانین فدراسیون بین‌المللی اتومبیلرانی، خودروهای تاریخی می‌توانند تردد محدود داشته باشند و مالکیت و نقل و انتقال آن‌ها به صورت قانونی در سطح کشور و مجامع بین‌المللی انجام می‌پذیرد. در نظر داشته باشیم خودروهای تاریخی یکی از شاخصه‌های توسعه گردشگری برشمرده می‌شوند و عموم جامعه از جذابیت‌ها و روند تکامل و سیر صنعت خودروسازی در نمایشگاه‌ها استقبال چشمگیری به عمل می‌آورند. یارمحمدی در ادامه گفت: در گذشته صنعت خودروسازی دارای بارقه‌های زیادی از فن و هنر بوده است. همچنین قدمت صنعت خودروسازی در کشور ایران پرپیشینه است و امروزه خودروهایی در ایران وجود دارند که در دنیا یافت نمی‌شوند و در زمره اموال منقول فرهنگی و تاریخی کشور ما قرار می‌گیرند. این مقام مسئول با اشاره به این موضوع که خودروهای تاریخی می‌توانند با رعایت قوانین و ضوابط در رالی‌های داخلی و بین‌المللی حضور یابند، بیان کرد: کانون جهانگردی و اتومبیلرانی دارای کارشناسان متخصصی در زمینه خودروهای داخلی و خارجی، موتورسیکلت و دوچرخه است و کلوپ‌های مختلفی با محوریت کلاس و نوع خودرو در کشور ما فعالیت دارند. او با تقدیر از کارشناسان پلیس راهور که با دارندگان خودروهای تاریخی همکاری و تعاملات قانونی را انجام می‌دهند، اظهار داشت: اصالت و سلامت خودروهای تاریخی توسط کارشناسان متعددی رصد می‌شود و پس از اخذ پلاک تاریخی آماده ثبت جهانی و دریافت آی دی کارت فیوا می‌شوند. اهمیت صیانت از خودروهای تاریخی رئیس اداره اتومبیلرانی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی با اشاره به این موضوع که عملیات تعمیر و نگهداری از خودروهای تاریخی بسیار سخت، دشوار و هزینه‌بر است، اظهار داشت: خودروهای تاریخی اگر نتوانند تردد داشته باشند از بین می‌روند و اخذ پلاک تاریخی زمینه ساز حضور آن‌ها با رعایت قوانین و آیین‌نامه‌های قانونی است. یارمحمدی در بخش پایانی سخنانش با بیان این موضوع که خودروهای تاریخی در زمره سرمایه‌های تاریخی قرار می‌گیرند، اظهار داشت: دارندگان خودروهای تاریخی با بحران کمبود و گرانی قطعات یدکی روبه‌رو هستند که باید زمینه‌های حمایت از آن‌ها را فراهم آورد، چرا که خودروهای تاریخی به عنوان سرمایه‌های ملی کشور قلمداد شده و دارای اعتبار میراثی قابل ملاحظه‌ای می‌باشند. بر اساس این گزارش، شایان ذکر است برنامه کارشناسی ۴۰ خودرو تاریخی با حضور کارشناسان از کارگروه شش نفره حفظ، ارزیابی و صیانت از وسایل نقلیه تاریخی جهت اخذ پلاک تاریخی در روزهای 21 و 22 دی‌ماه در هتل پارک سعدی در حال برگزاری است.