اطلاعات کلی خبر
عنوان خبر : بهترین وقت برای مسواک زدن که فکرش را نمی‌کنید
کد خبر : ۶۶۱۴
تعداد بازدید : ۱۰۳
متن کامل خبر

نتیجه یک بررسی جدید نشان داد، بهترین زمان برای مسواک زدن برخلاف باور عامیانه، قبل از وعده صبحانه است. به گزارش بهداشت نیوز، نتیجه یک بررسی جدید نشان داد، بهترین زمان برای مسواک زدن برخلاف باور عامیانه، قبل از وعده صبحانه است. کارشناسان می‌گویند، اینکه افراد باید پس از خوردن صبحانه دندان‌های خود را مسواک بزنند افسانه است و تفاوتی در بهداشت و حفظ سلامت دندان‌ها ایجاد نمی‌کند. مسواک زدن دندان‌ها پس از صرف وعده صبحانه یک روتین است که تصور می‌شود برای دندان‌های شما بهترین است، اما در واقع، مسواک زدن دندان‌هایتان قبل از اولین وعده غذایی در روز بهترین محافظت از دندان‌هایتان را دارد. با این حال، داده‌های به‌دست آمده از نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد تا ۴۰ درصد از مردم این اشتباه را مرتکب می‌شوند و فقط بعد از اتمام صبحانه، مسواک می‌زنند. به گفته سام جثوا، نایب رئیس آکادمی دندانپزشکی انگلیس و آلن کلارک، مدیر بخش دندانپزشکی در کلینیک«Paste Dental» به‌منظور محافظت از دندان‌ها در برابر باکتری‌ها و در امان ماندن از تنفس بدبو، مسواک زدن در صبح اول‌وقت ضروری است. مسواک زدن به بدن کمک می‌کند با باکتری‌هایی که در طول شب رشد کرده‌اند مبارزه ‌کند. نائیب رئیس آکادمی دندانپزشکی انگلیس می‌گوید: خوابیدن، موجب تکثیر شدن باکتری‌های دهان شما می‌شود و در واقع این باکتری‌ها هستند که باعث ایجاد پلاک می‌شوند. وقتی پلاک روی دندان‌هایتان جمع می‌شود، مینای دندان را می‌خورد و باعث پوسیدگی و خرابی می‌شود، بنابراین پیشگیری از این امر مهم است. علاوه بر این، مسواک زدن قبل از وعده صبحانه، نه‌تنها به از بین بردن این تجمع پلاک از روی دندان‌ها کمک می‌کند، بلکه تولید بزاق شما را نیز فعال می‌کند؛ بزاق همچنین به از بین بردن باکتری‌های موجود در دهان شما هم کمک می‌کند. کاهش تأثیر اسیدی غذا بر روی دندان‌ها با مسواک زدن به‌گفته کلارک، وقتی غذا می‌خورید، باکتری‌های دهان شما، غذا را تجزیه و اسید تولید می‌کنند، خوردن صبحانه و نوشیدن قهوه یا آب‌میوه به‌طور مؤثری قند این باکتری‌ها را تأمین می‌کند که منجر به تشکیل اسید می‌شود و می‌تواند به مینای دندان حمله کند. مسواک زدن قبل از صبحانه به حذف این باکتری و محیط اسیدی که می‌تواند به مینای دندان آسیب برساند، کمک می‌کند. به‌گفته کلارک، اگر در وعده صبحانه آب‌پرتقال بخورید و بلافاصله بعد از آن مسواک بزنید، در واقع اسید باکتری‌ها و آب‌پرتقال را بین دندان‌هایتان مسواک زده و نخ دندان می‌کشید. این اسید همچنین می‌تواند مینای دندان را تضعیف کرده و باعث ساییدگی و حساسیت دندان شود، بنابراین متخصصان توصیه می‌کنند که حداقل ۳۰ دقیقه بعد از خوردن غذا برای مسواک زدن صبر کنید. نائیب رئیس آکادمی دندانپزشکی انگلیس می‌گوید: اگر خیلی زود پس از صرف غذا مسواک بزنید، می‌توانید آسیب بیشتری به مینای دندان در زمانی که در ضعیف‌ترین و آسیب‌ترین نقطه قرار دارد، وارد کنید. نفس بدبوی صبحگاهی علت نفس ناخوشایند صبحگاهی که بسیاری از مردم آن را تجربه کرده‌اند وجود باکتری است که یک‌شبه در دهان شما تکثیر شده است. بزاق، مسئول دفع ذرات ایجاد کننده بو است، اما تولید بزاق در زمانی که شما در خواب هستید به‌علت خشکی دهان کاهش می‌یابد و این امر باعث تجمع باکتری‌ها می‌شود که در نهایت عطر ناخوشایندی ایجاد می‌کنند. کلارک خاطرنشان کرد که مسواک زدن قبل از صبحانه می‌تواند به از بین بردن بوی بد دهان ناشی از باکتری‌های موجود در دهان کمک کند. طعم بهتر غذا برخی از کارشناسان می‌گویند که مسواک زدن قبل از صبحانه می‌تواند طعم غذای شما را بهتر کند. به‌گفته کلارک، این موضوع به این دلیل است که مسواک زدن به حذف طعم‌ها و باکتری‌های ماندگار دهان که می‌تواند مزه صبحانه شما را مختل کند، کمک کند، اما این موضوع مورد مناقشه است، زیرا سایر کارشناسان می‌گویند که سورفکتانت‌ها (مواد کف‌کننده) موجود در خمیردندان می‌تواند، جوانه‌های چشایی را سرکوب کنند. به‌گفته کلگیت، کارشناس دیگر این پژوهش، به‌نظر می‌رسد این مواد شیمیایی طعم غذا را ملایم‌تر کنند، زیرا گیرنده‌هایی را که طعم شیرین غذا را دریافت می‌کنند، سرکوب می‌کند. آنها همچنین می‌توانند طعم تلخ را تقویت کنند و طعم غذاها و نوشیدنی‌های تُرش مانند آب‌پرتقال را شدیدتر کنند و علت آن باکتری‌هایی هستند که شبانه و در طول مدت خواب در دهان شما تکثیر شده‌اند. همان طور که گفته شد، بزاق مسئول دفع ذرات ایجاد کننده بو است، اما تولید بزاق در زمانی که شما در خواب دهان خشک هستید، کاهش می‌یابد. عصر مسواک بزنید کارشناسان می‌گویند، حتی اگر یک رژیم غذایی سالم داشته باشید، باز هم ممکن است در رژیم غذایی شما موادی باشد که بر روی مینای دندان شما تأثیر می‌گذارند. به‌عنوان مثال، اسیدهای مرکبات مانند پرتقال می‌توانند به دندان‌های شما آسیب برسانند. یک نکته‌ خوب برای حفظ مینای دندان در طول روز، نوشیدن مقدار زیادی آب، به‌خصوص بعد از خوردن غذاست. این کار کمک می‌کند که ذرات غذای باقی‌مانده بین دندان‌ها و اسیدهای ضعیفی که مصرف می‌کنید و همچنین باکتری‌هایی که در دهان تولید شده‌اند نیز پاک شوند. به‌صورت تقریبی، تمام غذاهایی که می‌خوریم حاوی ترکیباتی هستند که اگر با مسواک زدن در شب پاک نشود، می‌توانند تأثیرات منفی زیادی روی دندان بگذارند. این کار به خلاص شدن از شر بوی بد موجود دهان که ناشی از فعالیت باکتری‌ها و موادغذایی جامانده در دهان است، کمک شایانی می‌کند و دندان‌های شما را براق، سفید و سالم نگه می‌دارد.