اطلاعات کلی خبر
عنوان خبر :
زیرساختهای نرمافزاری ارتقا یابد
متن کامل خبر
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای فارس در حاشیه ششمین جلسه کمیسیون اجرایی مدیریت ایمنی حملونقل و سوانح رانندگی فارس گفت: پروژه ارتقای جایگاه کمیسیون ایمنی راههای ایران در ۲ بخش اصلی با سرفصلهای کلی در استان اجرا خواهد شد.
به گزارش ایرنا، علیرضا راستیار افزود: بخش اول مربوط به توسعه زیرساختهای نرمافزاری لازم بر بستر سامانه جامع سوانح و حوادث حملونقل کشور و بخش دوم نیز گردآوری اطلاعات ایمنی راه و تدوین ساختار پردازش بر بستر سامانه جامع حوادث و سوانح حملونقل کشور را شامل میشود.
وی ادامه داد: رئوس فعالیتها در بخش اول شامل اتصال سامانه جامع حوادث و سوانح حملونقل کشور به دادههای جمعآوریشده در شبکه منتخب جادهای مشخص شده توسط کارفرما به طول حدود ۳۰۰ کیلومتر شامل آزادراه، بزرگراه و راه دوخطه، ایجاد تناظر و ارتباط سامانه جامع حوادث و سوانح حملونقل کشور با سایر اطلاعات با بهرهگیری از شناسههای موردنیاز و تجمیع دادههای مختلف تصادفات گردآوریشده توسط دستگاههای مختلف متولی در یک بانک داده واحد با استفاده از پارامترهای مشترک مورداستفاده در تصادفات است.
وی اظهارکرد: آمادهسازی دادههای تجمیع و گردآوریشده جاده برای ورود به سامانه جامع حوادث و سوانح حملونقل کشور، ذخیره دادههای جمعآوریشده مربوط به خدمات فوریتهای پزشکی و خدمات بیمارستانی در سامانه جامع حوادث و سوانح حملونقل کشور و ذخیره دادههای جمعآوریشده مربوط به فعالیتهای اعمال قانون توسط پلیس و ذخیره شاخصهای اندازهگیریشده عملکرد ایمنی در سامانه جامع حوادث و سوانح حملونقل کشور، از دیگر رئوس این فعالیتها در زمینه توسعه زیرساختهای نرمافزاری است.
دبیر کمیسیون ایمنی راههای استان فارس گفت: یکی از بخشهای توسعه سامانه، بهرهمندی از سیستم بانک اطلاعات ایمنی است که توسط بانک جهانی توسعه داده شده و به عنوان یک توصیه برای بهرهبرداری در توسعه سامانههای اطلاعات تصادفات کشورها پیشنهاد شده است.
راستیار افزود: در این بخش مشاور باید با مشاور بینالمللی طرح همکاری داشته باشد که در زمان مقتضی این ارتباط برقرار خواهد شد.
وی در خصوص رئوس فعالیتها در زمینه گردآوری اطلاعات ایمنی راه و تدوین ساختار پردازش بر بستر سامانه جامع حوادث و سوانح حملونقل کشور هم گفت: تهیه پیشنویس شیوهنامههای موردنیاز برای تحلیل عمیق تصادفات در شبکه منتخب جادهای به طول حدود ۳۰۰ کیلومتر که توسط کارفرما مشخص میشود، تهیه گزارش تحلیل عمیق تصادفات در شبکه منتخب جادهای، توسعه و هدفگذاری شاخصهای عملکرد ایمنی برای شبکه منتخب جادهای و اندازهگیری آنها، گردآوری اطلاعات جاده از طریق بازدید و آمادهسازی برای ذخیره در سامانه جامع حوادث و سوانح حملونقل کشور و انجام بازرسی ایمنی راه در شبکه موردبررسی از جمله این رئوس است.
وی ادامه داد: از دیگر رئوس فعالیتها میتوان به تهیه چهارچوبی برای پایش ایمنی راه، توسعه چهارچوب ارزیابی اقدامات در سطح شبکه منتخب جادهای در سطح پروژه، تعیین اثرات تخمینی اقدامات رایج ایمنی جاده در شبکه موردبررسی ترجیحاً بر اساس محاسبهگر ایمنی راه و تعیین برآورد هزینههای مداخله برای اقدامات مشترک ایمنی راه بر اساس برنامه اقدام پیشبینیشده دستگاهها در شبکه موردبررسی، استفاده از روش تحلیل هزینه اثربخشی برای حمایت از تصمیمات مربوط به انتخاب پروژه و بودجهبندی در شبکه موردبررسی و توسعه فرایندهای نهادی برای همکاری بینبخشی اشاره کرد.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای فارس بیان کرد: همچنین تعیین همتایان تحقیقاتی اصلی کمیسیون و تهیه و حمایتطلبی امضای تفاهمنامههای دوجانبه و مطالعه تأثیر همهگیری کرونا یا موارد اضطراری مشابه بر ایمنی راهها، از دیگر رئوس فعالیتها در زمینه گردآوری اطلاعات ایمنی راه و تدوین ساختار پردازش بر بستر سامانه جامع حوادث و سوانح حملونقل کشور است.