اطلاعات کلی خبر
عنوان خبر :
آبادانی با مردمسالاری دینی
متن کامل خبر
سعیدرضا امیرآبادی: گروه خبر
آیین افتتاح شصتوهفتمین مجمع مشورتی رؤسای شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استانها به میزبانی شورای اسلامی شهر و شهرداری شیراز برگزار شد. این مراسم، صبح چهارشنبه ۲۰ اردیبهشتماه با حضور استاندار فارس، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر شیراز، شهردار کلانشهر شیراز اعضای مجمع کلانشهرها و جمع دیگری از مسئولان و مقامات مسئول در سالن همایشهای شهر شیراز برگزار شد.
همافزایی برای غلبه بر مشکلات
استاندار فارس در این مراسم تأکید کرد که نقش شوراهای شهر و شهرداران در مباحث فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و اعتقادی باید پررنگتر از قبل باشد و در کنار حوزه عمران و آبادی به این مباحث توجه شود. محمدهادی ایمانیه افزود: شیراز در بین کلانشهرهای کشور، تنها شهری است که همچنان از هوای پاک برخوردار است. او افزود: کلانشهرها الگویی برای یکدیگر هستند که با اتحاد، وحدت و یگانگی بین تمام مجموعههای خدماترسان، میتوانیم زمینه را برای خدمتگذاری بهتر به مردم فراهم کنیم. استاندار فارس تصریح کرد: خدمترسانی و انجام وظیفه باید در راستای اهداف بنیانگذار انقلاب جمهوری اسلامی تدوین و تدوام یابد. ایمانیه خاطرنشان کرد: همافزایی یکی از دغدغههایی است که میتواند در اداره شهرها و سلامت جامعه مؤثر واقع شود. نماینده عالی دولت در استان فارس با تأکید بر این مطلب که در سطح جهانی اداره سلامت شهروندان نیز بر عهده شهرداری است، گفت: هماکنون در کلانشهر شیراز برای پاسخگویی به مطالبات و رفع نیازهای شهر شیراز، هماهنگیها از طریق قرارگاه مشترک بین دستگاههای اجرایی و خدماتی دنبال میشود، در صورتیکه اداره شهر به شکل واحد باشد، شهردار میتواند مسائل را رفع کند. استاندار فارس با بیان اینکه یکی از مشکلات در اداره شهرها، نبود یک نظام واحد است، خاطر نشان کرد: این ناهماهنگی باعث شده که توان دستگاههای اجرایی صرف عدم همکاریها شود. ایمانیه با تأکید بر این مطلب که با کلیات طرح مدیریت یکپارچه شهری موافق هستیم، بیان کرد: با رعایت ملاحظات در جزئیات طرح، این مسئله نباید پیش آید که سازمانها تصور نکنند شهرداری قرار است به سایر سازمانها اعلام حاکمیت کند. نماینده عالی دولت در استان فارس بر این نکته هم تأکید کرد که نقش شوراهای اسلامی شهر و شهرداران در مباحث فرهنگی، اجتماعی و مذهبی و اعتقادی باید پررنگ تر از قبل باشد و در کنار حوزه عمران و آبادی به این مباحث توجه شود. استاندار فارس تصریح کرد: برای داشتن جامعه بااخلاق و مدیران سالم، چارهای جز توجه جدی به مسئله اخلاقیت، تربیت و اعتقادات نیست.
جریانسازی با فرهنگ رفیع انقلابی
در ادامه این مراسم، رئیس شورای اسلامی کلانشهر شیراز با بیان اینکه نهاد شوراها از نظر فرهنگی باید بتواند جریانساز فرهنگ انقلابی اسلامی باشد، گفت: افتخاری انحصاری که برای این نهاد باید متصور شد، همین مؤلفه است. مهدی طاهری با خیر مقدم به مهمانان شرکتکننده در این اجلاس ادامه داد: بهدلیل حضور احمد وحیدی، وزیر کشور در جلسه هئیت دولت، شاهد سخنرانی این مقام ارشد دولتی در اجلاس 67 شورای اسلامی کلانشهرها خواهیم بود. نایبرئیس شصتوهفتمین مجمع مشورتی شوراهای کلانشهرها و مراکز استانها یادآوری کرد: مقام و جایگاه این نشست مشورتی با پشت سر گذاشتن 66 اجلاسیه و ارائه راهکارهای مفید در مسیر اداره شهرها با ظرفیت شوراها حائز اهمیت است. او اظهار امیدواری کرد: امیدواریم که شصتوهفتمین مجمع به میزبان کلانشهر شیراز بتواند گامهای مؤثری را به جهت نزدیکترشدن خدماترسانی شوراها در مسیر تحقق آرمان نظام بردارد. طاهری، مردمسالاری دینی را مهمترین دستاورد نظام مردمسالاری جمهوری اسلامی دانست و تصریح کرد: شوراها، مهمترین نماد تشکیل نهادهای مردمی و نزدیکترین نهاد به مردم هستند که در سرنوشت آنها ایفای نقش میکنند. رئیس پارلمان محلی کلانشهر شیراز خاطرنشان کرد: در شوراهای اسلامی شهر شیراز، مردم نزدیکترین اثرگذاری راههای خود را مشاهده میکنند که از این منظور شوراها باارزشترین دستاورد نظام جمهوری اسلامی ایران هستند. او با تأکید بر افزایش اندیشهورزی در نهاد شوراها تصریح کرد: ارکان اجرایی این موضوع را میتوان در چهار مؤلفه خلاصه کرد؛ در ابتدا این نهاد بتواند چالشها و مسائل را احساس و تحلیل کند، دوم اینکه، راهکار برای رفع این چالشها ارائه دهد و در گامهای بعدی زمینهای برای فرصتشناسی، فرصتسازی و تبیین نقش خود در تصمیمگیریها ایفا کند. طاهری با بیان اینکه نهاد شوراها از نظر فرهنگی باید بتواند جریانساز فرهنگ انقلابی اسلامی باشند، گفت: افتخاری انحصاری که برای این نهاد باید متصور شد، همین مؤلفه است.
فقدان مدیریت واحد یکپارچه شهری
شهردار شیراز در این مراسم با بیان اینکه فقدان مدیریت واحد یکپارچه شهری و مشخص نبودن شهرداری بهعنوان یک نهاد دولتی یا غیر دولتی دو چالش شهرداریها است، گفت: این اجلاس و نشستهای تخصصی، میتوانند نتایج خوبی برای شهر شیراز و کلانشهرها داشته باشد. محمدحسن اسدی اظهار کرد: حائز اهمیت بودن عملکرد شورای اسلامی در شورای ششم شیراز باعث شد که بودجه شش هزار میلیارد تومانی شهرداری شیراز ظرف یک سال با افزایش 300 درصدی به 18 هزار میلیارد تومان افزایش یابد و این در حالیست که در هیچ کلانشهری شاهد سه برابری شدن ظرفیت بودجه شهرداری نبودیم و این خود از ظرفیت شوراهاست. او در ادامه به اجرای جشنواره جهش عمرانی در کلانشهر شیراز اشاره کرد و گفت: سال گذشته، دوازده مرحله از افتتاح، بهرهبرداری و عملیات اجرایی پروژههای مختلف شهرداری در شهر شیراز اجرایی شد. اسدی در ادامه به راهاندازی و مسافرگیری خط 2 مترو در شیراز بهعنوان کلانشهر پیشرو در این خط اشاره کرد و گفت: در حالی خط دو مترو شیراز در فاز یک به طول 10 کیلومتر وارد چرخه مسافرگیری شده است که خط یک مترو شیراز به طول 25 کیلومتر روزانه 120 هزار مسافر را جابهجا میکند. شهردار شیراز در ادامه به دیدار شهرداران کلانشهرها با معاوناول رئیس جمهور اشاره و عنوان کرد: در این دیدار، مسائل و مشکلات مطرح و برای رفع آنها دستور رسیدگی صادر شد. این مقام ارشد مدیریت شهری در کلانشهر شیراز به 15 اردیبهشتماه روز شیراز و تدارک یک هفته برنامههای متنوع پرداخت و خاطر نشان کرد: شهر شیراز در سوم خردادماه میزبان دومین همایش ملی سرمایهگذاری است که از تمام سرمایهگذاران برای حضور در این همایش دعوت میشود. اسدی با تأکید به ظرفیت بینظیر شورای عالی استانها افزود: متأسفانه تا بهامروز از این ظرفیت شایسته به نحو مطلوب استفاده نشده است. فقدان مدیریت واحد یکپارچه شهری و مشخص نبودن شهرداری بهعنوان یک نهاد دولتی یا غیردولتی، دو چالش شهرداریهاست که شهردار کلانشهر شیراز به آن اشاره و اظهار امیدواری کرد: برگزاری این اجلاس و نشستهای تخصصی، میتوانند نتایج خوبی برای شهر شیراز و کلانشهرها داشته باشد. اسدی در پایان به گردشگر پذیر بودن کلانشهر شیراز هم اشاره کرد و گفت: حضور 3.5 میلیون نفر گردشگر و زائر در تعطیلات نوروز، نشان دهنده این است که شیراز شهر گردشگر پذیر است.
شوراهای انقلابی تبلور جمهوریت نظام
در ادامه این مراسم، رئیس شورای عالی استانها گفت: شوراهای انقلابی کشور، تبلور جمهوریت نظام بوده که متکی به آرای مردم و تجلی در نظام شورای کشور است و از سطح روستا تا سطح بالای کشور را دربرمیگیرد. پرویز سروری اظهار کرد: مسئولیت ما در سطح شوراها، مهلت برای خدماترسانی به مردم است و فرش قرمز خدمترسانی برای ما پهن است. او با اشاره به اینکه برای بهبود وضعیت مردم باید اقدامات مؤثر و مفید انجام دهیم، افزود: باید توجه کنیم که مهلتها سپری میشود، اما مسئولیتها باقی میماند و در این عرصه باید اقدامات مؤثر انجام دهیم. این مقام ارشد در شورای عالی استانها به اولویتها در شوراهای انقلابی کشور بهعنوان یک وظیفه قانونی تأکید کرد و گفت: شوراهای انقلابی کشور، تبلور جمهوریت نظام بوده که متکی به آرای مردم و تجلی در نظام شورای کشور است و از سطح روستا تا سطح بالای کشور را دربرمیگیرد.سروری با بیان اینکه قانون، تکالیف جدی را برای شوراها در نظر گرفته است، تصریح کرد: ما اندکی از مطالبات قانونی را انجام دادهایم و برای تحقق کامل مسیر بیشتری پیش رو داریم. رئیس شورای عالی استانها با تصریح این مطلب که شوراها جزو ارکان تصمیمگیری امور کشور هستند، عنوان کرد: مسئولیت شورای عالی استانها، رفع تبعیض در کشور بوده و اکنون سؤال این است که آیا رفع تبعیض با امکاناتی که در اختیار داریم امکانپذیر است، اما واقعیت این است تا رسیدن به جایگاه و منزلت که قانون مشخص کرده، فاصله بسیار داریم. به اعتقاد این مقام ارشد شوراها، این دوره حرکتها باید مبتنی بر اولویتها باشد تا جوابگوی مطالبه قانون اساسی باشیم. رئیس شورای عالی استانها به مجموعه اقدامات برای شوراهای کشور پرداخت و گفت: باید ضعف آموزشی در نظام شورای کشور را برطرف کنیم تا شاهد رفع بسیاری از مشکلات و بروز تخلفات ناشی از عدم آشنایی با قوانین باشیم تا در مسیر تصمیمگیریها، اعتماد مردم بهدلیل بروز تخلفات خدشهدار نشود. او یادآور شد: یکی از اقدامات ماندگار برای شورا و شهرداریهای کشور، قانون درآمدهای پایدار است که حدود 40 جلسه با وزرات کشور، مجلس و دولت برگزار شد و اگر به قانونی درست عمل شود، بسیاری از معضلات شهرداریها را برطرف کرده و شهرداریها در مسیر روند رو به جلویی در توسعه قرار میگیرند. سروری، همراهی تعاملات و مطالبهگری را اولین اقدام شورای کشور دانست و گفت: مطالبهگری با هوچیگری و جنجالسازی متفاوت است و تلاش کردیم مطالبهگری با تعاملات سازنده با قوه سه گانه پیش برود.
نقش شوراها در چشمانداز توسعه
رئیس شورای عالی استانها همچنین از برگزاری 10 جلسه با رئیسجمهور برای رفع مشکلات شوراهای کشور خبر داد و گفت: برای اولین بار با هماهمنگی مجمع کلانشهرها، مجلس و دولت توانستیم در قانون توسعه کشور، لایحه مدیریت یکپارچه مدیریت شهری را تدوین کنیم که این لایحه توسط دولت در دست بررسی است. او بر نقش و تکالیف روشن شوراها در چشمانداز توسعه تأکید کرد و گفت: برای این نقش باید تعامل و مطالبهگری را همزمان پیش ببریم که در این مسیر نیازمند رهنموردها هستیم. به گفته سروری، 25 درصد ظرفیت آموزشی کشوردر بعد وزارت کشور با قانون درآمد پایدار به نظام شوراهای کشور سپرده شده است و پیشبینی میشود که این ظرفیت تحت نظام مدون آموزشی از زمان آغاز تا پایان نمایندگی در شوراها تبیین شود تا اعضای شوراها براساس تکالیف و وظایف، آموزشهای لازم را دریافت کنند. او در خصوص سیر بررسی و ضرورت پیریزی اداره روزآمد شهرها و روستاهای کشور گفت: برای اولین بار در سنگبنای ایده مدیریت جامعه شهری و روستایی در تطابق با دیدگاههای متعالی حضرت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب در سپردن امور محلی به نظام شورایی از یکسو و تجارب نظام حمکرانی خوب و موفق پیرامون لزوم وجود برش افقی مدیریت حوزههای بخشی در سطح منطقهای و محلی وجود داشته که با پیشنهاد مشترک وزارت کشور و سازمان امور اداری و استخدامی طی دهه 70 و قانون برنامه پنجم توسعه، بخشی از تصدی اجرایی حوزه مدیریت شهری به شهرداریها واگذار شود. سروری ادامه داد: در عمل یک مصوبه شورای عالی اداری مربوط به اویل دهه هشتاد و 23 وظیفه را احصا و پنج مورد از آن اولویتگذاری شده، ولی عملاً اجرایی نشد و هیچ حرکت واقعی در این راستا صورت نپذیرفته و حتی با اقداماتی همچون راهاندازی نهاد کتابخانههای عمومی، کاملاً در جهت عکس تصویبنامه مذکور در واگذاری اداره کتابخانههای شهر به شهرداریها حرکت شده که این اقدامات از عوامل تشدیدکننده فرهنگی بدنه دولت و سنگینی حرکت آن محسوب میشود. رئیس شورای عالی استانها خاطرنشان کرد: با عدم تکرار حکم مذکور در قوانین برنامه پنجساله بعدی، قوه مجریه عملاً از ایده مدیریت جامع عقبنشینی کرده و تدبیر قبلی حاکمیت و نهاد قانونگذاری بر بازیابی اختیارات گسترده شهرداریها در قانون بلدیه و قانون شهرداریها مصوب ۱۳۳۴ بر اثر تصویب قوانین متعدد بخشی از دسترفته و به دستگاههای دولتی منتقل شده بود و به کناری نهاده شد.
اهمیت واگذاری مسئولیتها به مردم
سروری تأکید کرد: با مشاهده عدم وجود عزم جدی در کوچکسازی دولت، واگذاری وظایف محلی به مدیریت شهری و روستایی، طی قریب به دو دهه گذشته جمعی از نمایندگان مجلس در اواخر سال 13 نسخه اولیه طرح جامع مدیریت شهری را در 150 ماده با محوریت کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور پیریزی کردند. او درباره سرنوشت این لایحه گفت: بهدلیل اختلاف بین بخشی در دستگاههای اجرایی دولتی، نسخه جدیدی از طرح فوق با برخی از تغییرات، خصوصاً اضافهکردن در حوزه روستایی تحت عنوان طرح جامع مدیریت شهری و روستایی با 160 ماده در سال 1399 مجدد در دستور کار کمیسیون شوراها قرار گرفته است. رئیس شورای عالی استانها یادآور شد: ب دلیل پیگیری و هماهنگی مؤثر شورای عالی استانها با کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی و بهدلیل ایرادات فاحش طرح مردمیسازی حکمرانی و وجود پایه مطالعاتی و کارشناسی طرح مدیریت جامع شهری و روستایی مجدداً بهعنوان طرح اصلی در موضوع انتقال وظایف به نهاد محلی در دستور کار قرار گرفت.این مقام عالی در شورای استانها با اشاره به بررسی گزارش اصلاحی و تهیه متن نهایی جهت تصویب بهصورت دوشوری به صحن علنی مجلس تأکید کرد: باتوجه به اهمیت و فوریت موضوع، کارگروهی تخصصی مرکب از عدهای خبرگان و متخصصان مجرب به این حوزه همچون برخی از دستاندرکاران تهیه طرح مطالعاتی اولیه در مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران راه اندازی و تاکنون به 10 جلسه فشرده به جمعبندی رسیده است. این مقام ارشد شوراها عنوان کرد: مشکل محدودیت و اتمام زمان بیشتر جهت اصلاح احکام طرح معضل اساسی و پاشنه آشیل بررسی طرح مذکور تلقی میشود، پس طرح مذکور نیاز به پالایش و بهروزرسانی منطبق با آخرین تحولات تصویب قوانین و مقررات ناشی از آنها را دارد.
تبیین نقشه راه سنجیده
سروری تأکید کرد: مسیری جز طراحی نقشه راه سنجیده و انتقال گامبهگام وظایف تصدیگری به شهرداریها و دهیاریها با اولویت شهر تهران، سایر کلانشهرها و مراکز استانها و نیز شهرهای بالای یکصد هزار نفر جمعیت و روستاهای پایلوت و واجدشرایط در قالب طرح مذکور در عین جلب اعتماد و ایجاد تعامل مثبت با مدیریت کلان و میانی بدنه اجرایی دستگاههای دولتی مرتبط و همکار بهنظر نمیرسد. او در پایان از تمام اعضای شوراهای اسلامی سراسر کشور بهویژه شوراهای شهرهای مراکز استانها درخواست کرد: باید با مشارکت و انعکاس دیدگاهها در طرح جامع مدیریت شهری و روستایی همراهی و کمک شود.
قانون درآمدهای پایدار برای مدیریت شهری
رئیس شورای اسلامی استان فارس با بیان اینکه قانون درآمدهای پایدار اتفاق خوبی برای مدیریت شهری و شوراهاست، گفت: مکمل این قانون، مدیریت واحد و یکپارچه شهری است. سید ابراهیم حسینی با تقدیر از مسؤولان استانی و مدیریت شهری و شورا در برگزاری این همایش گفت: قانون درآمدهای پایدار اتفاق خوبی برای مدیریت شهری و شوراها است، اما مکمل این قانون مدیریت واحد و یکپارچه شهری است. او با تأکید بر این مطلب که نباید در تدوین طرح مدیریت واحد یکپارچه شهری از بخش فرهنگ غافل شد، افزود: در مدیریت واحد یکپارچه شهری، ارتباط شهرداری بهعنوان مدیر شهر و حوزه فرهنگی، مخصوصاً آموزش و پرروش بهعنوان سنگبنای مسائل فرهنگی باید جدی گرفته شود. رئیس شورای اسلامی استان فارس پیشنهاد داد: این اجلاس، میتواند نقطهعطفی برای برداشت گامهای بزرگ شوراها و شهرداریها در همکاری با نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باشد. به اعتقاد حسینی، جایگاه ویژه شوراها و شهرها، همراهی و همکاری با نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است که در این راستا سندهای بزرگی نوشته شده، لذا لازم است در تدوین این دستورالعملها نقش این نهادهای مردمی و خدماترسان در سندهای فرهنگی لحاظ شود.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به اینکه در استان فارس، برش استانی سند فرهنگی کشور تهیه شده است، خاطر نشان کرد: با نگاه به دستورالعملها متوجه میشویم اگر شورا و شهرداری را از اجرای سند فرهنگی کشور حذف کنیم، این سند اجراشدنی نیست، پس این اجلاس میتواند نقش مهمی در درنظر گرفتن این نقش در اجرای سند فرهنگ عمومی کشور باشد.
او در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی که در دیدار با فرهنگیان و تأکید بر اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، مسئولیتهای جدیدی را برای همگان مشخص کردهاند، گفت: در اجرای این سند، چهار رکن دولت، خانواده، رسانه و بخش غیردولتی دیده شده است که در سند تحول بنیادین بالغ بر پنج مرتبه شورا و شهرداری را نهاد عمومی غیردولتی برشمرده و و ظایفی را لحاظ کرده است.
او با اشاره به لزوم مشرف بودن به قوانین شوراها و شهرداری و نوشتن مقالههای پژوهشی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تأکید کرد: بدون همکاری شورا و شهرداری، امکان اجرای سند تحول بنیادین وجود ندارد. حسینی یادآور شد: حرکت به این سمت و در نظر گرفتن نقش شورا و شهرداری در اجرای سند تحول بنیادین، اجرای مطالبات رهبر معظم انقلاب است.
خودسازی، جامعهپردازی و تفکرسازی
رئیس شورای اسلامی استان فارس در بخش دیگری از سخنان خود بر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی اشاره کرد و با تأکید بر سه واژه خودسازی، جامعهپردازی و تفکرسازی برای آغاز حرکت دوم 40 ساله انقلاب اسلامی، گفت: براساس سرفصلهای این بیانیه، جامعهپردازی و تفکرسازی، محور کار شهرداری و شوراها هستند. حسینی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب، هفت توصیه را برای تبلور بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در نظر گرفتهاند، عنوان کرد: به سه مقوله فرهنگ شهروندی و سبک زندگی ایرانی اسلامی، مبارزه با فساد و عدالت و معنویت، میتواند در کمیسیونهای فرهنگی شوراها پرداخته شود. او با اشاره به دستورالعمل وزرات کشور و شورای کشور برای تقدیر از شوراهای برتر گفت: حدود 2 هزار و 89 شورای روستای فعال و 122 شورای شهری،90 شواری بخش و 37 شورای شهرستان داریم که از شوراهای روستاها در بخش ها تقدیر شده است و شورای 6 روستایی برتر، 3 روستایی بخش، شهر و شهرستان در این اجلاسیه تقدیر میشود و تعدادی هم بهعنوان شورای قابل تقدیر با دستور استاندار تجلیل میشوند.