اطلاعات کلی خبر
عنوان خبر :
«رهایم کن» را از خاک ساختیم
متن کامل خبر
طراح صحنه سریال «رهایم کن» گفت: کل دکور این سریال را از صفر و از خاک ساختیم؛ طراحی این فضا حدود سه ماه طول کشید و دو ماه تمام برای ساخت آن در جاجرود وقت صرف شد.
به گزارش ایرنا، سهیل دانش اشراقی در توضیح چگونگی طراحی صحنه سریال «رهایم کن»، بیان کرد: اساساً این طراحی بهدلیل تاریخ خاص و روزهایی که اتفاقاتش در آن میافتد و لوکیشنهایی که در تهران بود، طراحی و اجرا شد.
طراح صحنه فیلم سینمایی بیمادر(مرتضی فاطمی ۱۴۰۰) ادامه داد: اول میخواستیم پروژه را به شهرستان ببریم و در آنجا اجرا کنیم، اما طراحی که مدنظر من بود و روستایی که در ذهن داشتم، وجود نداشت و به همین دلیل تصمیم گرفتیم که برای این کار دکور طراحی کنیم و کار را در آن دکور اجرا کنیم.
وی افضافه کرد: برای این منظور نیاز به یک ده کامل داشتیم با مسیری برای رفت و آمد و گذر و از همه مهمتر عمارتی بود که این آدمها و خانواده «نایب سرخی» در آن زندگی میکردند و میدانگاهی که کافه داشت و تمام این مکانها در فیلمنامه بود و اتفاقات زیادی در این چند فضا رخ می داد. به همین دلیل گفتیم که باید این فضا دکور شود.
طراح صحنه فیلم سینمایی خائنکشی(مسعود کیمیایی ۱۳۹۹) اظهار داشت: جایی شبیه به این هم پیدا نکردیم که بگویم لوکیشن اصلی باشد و دکور را در کنار آن اضافه کنیم و مجبور شدیم که تمام این دکور را از صفر و از خاک بسازیم که در دو ماه ساختیم.
دانش اشراقی در پاسخ به این پرسش که برای ساخت این دکور چه در ذهن داشت، عنوان کرد: تاریخ روایت قصه برای سال ۱۳۵۲ است و از آن سال تا به امروز یکسری چیزها در روستاها و جاهای مختلف دستخورده شده است. در نتیجه نمیتوان یک مکان کاملاً ایدهآل برای این داستان پیدا کرد؛ ضمن اینکه شاید به روستایی بروید و مسیری پیدا کنید، اما آن عمارت در کنارش نیست؛ بر اینها بیفزایید این را که رفت و آمد به شهرستان برای بازیگران سخت است، آنهم در فشردگی و زمان کمی که میخواهید یک پروژه را به انجام و سرانجام برسانید.
طراح صحنه فیلم سینمایی مسخرهباز(همایون غنیزاده ۱۳۹۷) بیان کرد: در نتیجه لازم بود که مانند تمام دنیا که در عرصه فیلمسازی فضاهایی را طراحی و اجرا میکنند و اصطلاحاً به آن کمپ میگوییم، چنین کمپی را بسازیم که ساختیم.
وی افزود: طراحی این فضا حدود سه ماه طول کشید و دو ماه تمام برای ساخت آن در جاجرود وقت صرف شد.
دانش اشراقی تصریح کرد: نیاز فیلمنامه و قصه تعریف میکند که چه فضایی برای طراحی، ساخته و اجرا شود؛ مثلاً در سریال خاتون و زمان روایت اینگونه بود که نیاز داشت برایش فضایی ساخته و اجرا شود و صحنه و لباس و باقی عناصر برایش تولید شد، اما برای سریالی که با فضای روز و زمان حال روایت میشود، نیاز چندانی به صرف هزینه سنگین برای ساخت دکور خاص ندارد.
طراح صحنه فیلم سینمایی روز صفر(سعید ملکان ۱۳۹۸) در پاسخ به این پرسش که آیا شخصیت تهیهکننده و دست و دلباز بودن وی ارتباطی با کیفیت طراحی صحنه آن دارد، گفت: به همه ربط دارد؛ تهیهکنندهای که نخواهد هزینه کند دنبال تهیه چنین اثری نمیرود و یک کار ساده و آپارتمانی میسازد. تهیهکننده ای که دنبال کار سخت میرود اما پی همه چیز را به تنش مالیده، میداند چه میخواهد و از همان ابتدا کار سخت را انتخاب کرده است.
وی ادامه داد: همه ما میدانیم که پروژه تاریخی همیشه هزینه دارد؛ لباس، صحنه، فیلمبرداری، تدارکات و پیداکردن لوکیشنهای عجیب و غریبی که به آن زمان بخورد همه از ملزومات پروژههای تاریخی است.
برنده سیمرغ بلورین طراحی صحنه در سیونهمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم روزیروزگاری آبادان(حمیدرضا آذرنگ ۱۳۹۹) در توضیح این مطلب که جایگاه طراحی صحنه در موفقیت یک فیلم کجاست، خاطر نشان کرد: به هر حال، امروز مردم همه تولیدات جهانی را میبینند و چشم آدم نیاز به دیدن زیبایی دارد. مردم، امروز فرق تولید خوب و بد را به راحتی متوجه میشوند، ولی نکته اینجاست که زیبایی در طراحی صحنه، لباس و فیلمبرداری خوب مانند یک تزیین زیباست و آنچه که مهم است و اصلی، یک قصه خوب است.
وی ادامه داد: چیزهای دیگر صرفاً کمککننده هستند و قصه خوب است که در نهایت مخاطب را نگه میدارد. چیزهای دیگر صرفاً کمک میکنند که قصه و کارگردانی به واسطه آنان دیده شود.
طراح صحنه فیلم سینمایی روشن(روح الله حجازی ۱۳۹۹) در پاسخ به این پرسش که آیا قصه «رهایم کن» را جذاب میداند، گفت: بله قصه خوبی در جایگاه خودش دارد؛ البته بخشهایی از پسندیدن قصه بحث سلیقه است. این سریال رابطه دو برادر و روایت دو تفاوت است؛ روایت دو برادری که عاشق یک دختر میشوند و مسائلی در زندگی که تلاش میکنند آن را پیش ببرند هم پیش میآید. باید بپذیریم که ژانر این سریال عاشقانه است و به همین دلیل پارامترهای عاشقانه را در خود دارد.