اطلاعات کلی خبر
عنوان خبر :
زنان «دسته دختران» کنشگران فردی هستند
متن کامل خبر
در نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «دسته دختران» به کارگردانی منیر قیدی که در سالن جابربن حیان دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، به موضوعهایی همچون تصویر زن در سینما و جامعه ایران پرداخته شد.
به گزارش ایرنا، نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «دسته دختران»، ساخته منیر قیدی و تهیهکنندگی محمدرضا منصوری در دانشگاه صنعتی شریف تهران برگزار شد.
میلاد دخانچی(منتقد و مجری)، زهرا اردکانیفرد(منتقد و جامعهشناس) و ابوالفضل اقبالی(جامعهشناس) در این نشست حضور داشتند.
دخانچی بهعنوان مجری نشست گفت: زمانی که درباره «دسته دختران» میخواهیم حرفی بزنیم، لاجرم باید از زنان بگوییم. بهخصوص این که در پاییز سال گذشته، ما دورانی را گذراندیم که به بهانه سینما میتوانیم درباره وضعیت زنان و بازسازی چهره آنان حداقل در مسیر فرهنگی و هنری آن حرفی بزنیم.
ابوالفضل اقبالی در ادامه این بحث افزود: من فیلم «ویلاییها»، اثر قبلی منیر قیدی، را بیشتر از «دسته دختران» دوست داشتم.
البته که خانم قیدی در این فیلم هم کارگردانی و جلوههای ویژه بینظیری داشت و مشکل «دسته دختران» را ضعف فیلمنامه آن میدانم.
دخانچی در ادامه بیان کرد: کارگردان «دسته دختران» یک خانم است و میتوانست به وسیله همذاتپنداری با کاراکترهای زن، جزییات روابط انسانی را به تصویر بکشد. «دسته دختران» از بیگ پروداکشنهای زیادی استفاده کرده که در این نقطه کارگردان جای به تصویر کشیدن روابط انسانی، درگیر تکنیکهای فیلمسازی شده است.
اقبالی با اشاره به نقاط قوت و ضعف فیلم «دسته دختران» توضیح داد: ما خلاء روایت زنان را همچنان در سینما داریم. از نظر من، مسئله زنانِ درون «دسته دختران» جنسیتی است و گویا همین جنسیت مسئله کارگردان هم هست. در واقع انگار زنان «دسته دختران» میخواهند در رقابت با مردان نشان دهند که میتوانند اسلحه دست بگیرند و حتی گاهی فراتر از مردان هم بروند. البته اگر به عقب بازگردیم من باز هم به منیر قیدی میگویم که این فیلم را بسازد؛ زیرا انباشت روایتهای زنانه در فیلم اتفاق مبارکی است. در واقع باید بگویم یکی از نیازهای این فیلم حضور مشاور دانا برای تولید بود تا اثر استانداردتری ساخته شود.