[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

اقامتگاه پیر در انتظار خدمت، روزنامه شیراز نوین

رئیس کمیته محرومیت‌زدایی شورای اسلامی شهر شیراز گفت: دیواره‌های خانه‌های قدیمی و متروکه، آب‌های راکد و تجمع زباله‌ها و نخاله ها، کانون سالک هستند و لازم به ذکر است که در این خصوص تمامی مسئولان دستگاه‌ها باید اقدامات لازم را برای مقابله با شیوع سالک به انجام برسانند؛ کمیته محرومیت‌زدایی شورای اسلامی شهر شیراز، از بی‌توجهی مسئولان نسبت به بحران سالک نمی‌گذرد.
بیش از یک ماه و نیم است که کمیته محرومیت‌زدایی شورای اسلامی شهر شیراز با هدف پیشگیری از بیماری سالک در بافت تاریخی و محله سنگ سیاه، بازدیدهایی انجام داده و پیگیری‌هایی را در این خصوص به انجام رسانده است تا شیوع این بیماری را در این منطقه مهار کند؛ اقدامی که یاری دستگاه‌های خدمات‌رسان دیگر را می‌طلبد و شهرداری به تنهایی نمی‌تواند از عهده این حجم کار برآید.
البته شهرداری شیراز تمام توان خود را در این مدت به کار گرفته و علی‌رغم عدم همکاری لازم دستگاه‌های دیگر در این خصوص، اقدامات فراوانی را برای مقابله با شیوع سالک به انجام رسانده است؛ در این خصوص که شورای اسلامی ششم و شهرداری پس از گذشت این 2 ماه چه اقداماتی را برای پیشگیری از سالک به انجام رسانده‌اند، با رئیس کمیته محرومیت‌زدایی شورای اسلامی شهر شیراز که از ابتدا این موضوع را در بافت تاریخی شیراز مورد پیگیری قرار داده است به گفت‌وگو نشسته‌ایم:
 سیده مریم حسینی، رئیس کمیته محرومیت‌زدایی شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به اینکه کمیته محرومیت‌زدایی از 2 ماه قبل و در پی گزارش مردمی، بازدید میدانی از سنگ سیاه را به انجام رساند در گفت‌وگو با شیرازنوین می‌گوید: این بازدید میدانی با حضور ساکنان این محله و همراهی یاوران شورا به انجام رسید و در پی آن، موضوع شیوع سالک را خبری کردیم.
وی می‌افزاید: در مرحله بعد شهرداری منطقه 8 و سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز را برای پیگیری‌های مداوم این موضوع وارد عمل کردیم و باید گفت که آنها اگر عقب‌ماندگی در این زمینه داشتند ظرف 2 ماه چند برابر کارهای مؤثری به انجام رساندند.
حسینی با ذکر سایر اقدامات کمیته محرومیت‌زدایی شورای اسلامی شهر شیراز در این مورد، بیان می‌کند: ارتباط‌گیری با بهداشت، سپاه، گروه‌های جهادی، برگزاری جلسه در دفتر شهردار و دعوت از استانداری، فرمانداری، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، اداره کل اتباع و امور مهاجرین خارجی استانداری فارس، معاونان شهردار و رصد مداوم در محله سنگ سیاه از این اقدامات بود و لازم به ذکر است که میراث فرهنگی فارس در این خصوص می‌تواند نقش مؤثری ایفا کند و باید اقدامات لازم در این منطقه تاریخی که در پیشگیری از سالک نقش مطلوبی دارد را به انجام برساند.
او با تأکید بر اینکه در اقدامات انجام‌شده، شهرداری شیراز و سازمان پسماند عملکرد بسیار مطلوبی داشتند، می‌گوید: جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی وظیفه شهرداری و سازمان پسماند نبود، اما آنها به علت شرایط نامطلوب در سنگ سیاه حتی به وظایفی که به عهده پیمانکار بود، عمل کرده و نخاله‌ها را با هدف مقابله با شیوع سالک جمع‌آوری کردند.
حسینی در صحبت‌هایش به این مهم اشاره می‌کند که پشه سالک در خردادماه شروع به نیش زدن کرده و عواقب این نیش، از 40 روز تا 2 ماه بعد پدیدار می‌شود؛ اواخر مرداد و اوایل شهریور متوجه پیامدهای این موضوع خواهیم شد که نیاز به درمان افرادی که گزیده شده‌اند، مشهود خواهد شد. البته دانشگاه علوم پزشکی مراکزی برای درمان رایگان سالک در نظر گرفته و به دلیل اینکه از شیوع سالک مطلع بوده، لازم بود از قبل شهرداری و سایر دستگاه‌ها را هم علیه شیوع سالک بسیج می‌کرد.
او که معتقد است، پیشگیری بسیار بهتر از درمان است، اظهار می‌کند: لازم است تا سمپاشی محلات انجام شود و بهداشت باید به این موضوع توجه داشته باشد، زیرا بسیار در پیشگیری از شیوع سالک مؤثر است؛ سمپاشی هر چقدر هم مضراتی داشته باشد، اما باز هم پیشگیری از سالک، مهم‌تر است.
خانه‌های متروکه سنگ سیاه کانون سالک
رئیس کمیته محرومیت‌زدایی شورای اسلامی شهر شیراز، سنگ سیاه را طبق آمار اعلام‌شده بهداشت، کانون سالک عنوان کرده و می‌گوید: دیواره‌های خانه‌های قدیمی و متروکه، آب‌های راکد و تجمع زباله‌ها و نخاله‌ها، کانون سالک هستند و لازم به ذکر است که در این خصوص تمامی مسئولان دستگاه‌ها باید اقدامات لازم را برای مقابله با شیوع سالک به انجام برسانند؛ کمیته محرومیت‌زدایی شورای اسلامی شهر شیراز، از بی‌توجهی مسئولان نسبت به بحران سالک نمی‌گذرد.
او می‌افزاید: پس از گذشت حدود یک ماه و نیم باید اقداماتی توسط دستگاه‌ها به انجام می‌رسید که برخی انجام نشده و برخی هم در حال پیگیری عنوان می‌شوند؛ میراث فرهنگی باید برای مرمت و احیای خانه‌های تاریخی به مالکان آنها تسهیلات می‌داد، سامان‌دهی و پایش محل سکونت اتباع بیگانه به‌عنوان کانون سالک به دلیل ممانعت از ورود پرسنل اداره کل اتباع و امور مهاجرین خارجی استانداری فارس به انجام نرسیده، در بحث سامان‌دهی سگ‌های بلاصاحب و جمع‌آوری زباله که بخشداری و علوم پزشکی و بهداشت متولی آن بوده‌اند، تنها شهرداری کار کرده است و در خصوص جذب و تخصیص اعتبارات در راستای پیشگیری و مقابله با سالک توسط بهداشت و علوم پزشکی، اعلام شده که در دست اقدام است و ...
اجرای مانور ویژه جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی در سنگ سیاه
حسینی با تأکید بر لزوم تشکیل تیم ضربت در سنگ سیاه می‌گوید: این تیم باید توسط شهرداری، محیط زیست و آبفا در اسرع وقت تشکیل می‌شد، اما چون شهرداری در این محله دست تنها مانده است، هنوز تشکیل نشده است.
وی با تقدیر از سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز در خصوص برگزاری مانور ویژه جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی در محله سنگ سیاه بیان می‌کند: این سازمان با حضور 20 کارشناس آموزشی به آموزش چهره به چهره در محل منازل بافت تاریخی اقدام کرده است و 30 پاکبان، یک کارشناس حرفه‌ای ایمنی و بهداشت، 11 راننده، یک ناظر، 4 واترجت، 2 نیسان، 5 خودروی پرس زباله و ... را به این محله اختصاص داده است. حسینی در اظهارت خود از اجرای مانور ویژه جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی توسط سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز در خیابان‌های لطفعلی خان زند، مقابل بازارچه حاج زینل، اطراف محوطه مسجد آتشی‌ها، کوچه صابونی‌ها، پارکینگ حضرتی، کوچه پارکینگ اسکندری و ... در قالب این طرح خبر داد که اقدامات مطلوبی به شمار می‌روند و خواستار تعامل و ورودی جدی سازمان‌های خدمات‌رسان به امر پیشگیری از شیوع سالک شد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی