[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

«حافظ و نیاز امروز بشر»؛ موضوع علمی یادروز حافظ ۱۴۰۲، روزنامه شیراز نوین

دکتر سعید حسام‌پور، صبح امروز در جمع خبرنگاران، موضوع اعلامی یادروز حافظ ۱۴۰۲ را اعلام کرد. وی با بیان این مقدمه که بیش از ربع قرن از تأسیس مرکز حافظ‌شناسی می‌گذرد و در طول این مدت تلاش شده تا درخشش و بالندگی این مرکز در سطح ملی و بین‌المللی، متناسب با نام و آوازه‌ حافظ بزرگ باشد، بیان کرد: در همه‌ این سال‌ها، آقای دکتر کاووس حسن‌لی در جایگاه مدیر مرکز حافظ‌شناسی با جان‌فشانی، پایمردی و اندیشه‌ی بلند و ژرف‌نگر خویش به همراه دیگر اعضای مرکز، نام و اعتباری ویژه برای این مرکز علمی و پژوهشی رقم زد و از آن درختی تناور ساخت که پاسداشت و مراقبت از آن وظیفه‌ همه‌ فرهنگ‌دوستان و فرهیختگان است.
وی افزود: اعضای شورای علمی مرکز حافظ‌شناسی با قدردانی ویژه از سال‌ها خدمت شایسته، دلسوزانه و بی‌دریغ  دکتر حسن‌لی، تداوم فعالیت‌های مرکز را وظیفه‌ی خود می‌داند و برای پیمودن این مسیر خود را بی‌نیاز از حمایت، دانش و تجربه‌ فراوان وی نمی‌داند.
حسام‌پور خبر داد: با توجه به سفر دکتر حسن‌لی به خارج از کشور و تأکیدِ وی به واگذاری مدیریت مرکز به همکاران دیگر، شورای علمی و هیئت‌مدیره‌ مرکز حافظ‌شناسی به اتفاق آرا، اینجانب را به‌عنوان مدیر این مرکز برگزید.
دبیر علمی یادروز حافظ گفت: مرکز حافظ‌شناسی هر سال موضوعی را به‌عنوان موضوع علمی یادروز حافظ اعلام کرده و حافظ‌پژوهان را برای تحقیق و گفت‌وگو درباره‌ آن موضوع فراخوانده است. 
مدیر مرکز حافظ‌شناسی اعلام کرد: به‌ دلیل برگزار نشدن مراسم علمی یادروز حافظ در مهر 1401، مرکز حافظ‌شناسی تصمیم گرفت همان موضوع علمی سال گذشته را برای یادروز حافظ در سال 1402 تجدید کند. 
وی افزود: این مرکز، پژوهشگران، حافظ‌پژوهان و همه‌ علاقه‌مندان را به توجه و تمرکز بر موضوع «حافظ و نیاز امروز بشر»(نسبت شعر حافظ با نیازهای امروز انسان)  فرا می‌خواند تا در یادروز حافظ از یافته‌های علمی و پژوهشی خود برای مخاطبان سخن بگویند.
استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز در ادامه پیرامون موضوع محوری یادروز حافظ توضیح داد: بی‌تردید بشر در دوران معاصر با رشد و تحول علمی پرسرعتی روبه‌رو شده که هر لحظه‌اش چهره‌ای دیگرگون به خود می‌گیرد و زیست‌جهان دیروز و امروزش تفاوت‌هایی بنیادین پیدا کرده‌اند؛ برای ارتباط باید با شیوه، نگاه و زبانی متفاوت درنگریست تا راه تعامل و گفت‌وگو بسته نماند. 
وی ادامه داد: جامعه‌ پویا و توانمند پیوسته نیاز فراوانی به بازنگری و بازبینی خود دارد و شکل‌گیری مفاهیمی مانند کشمکش میان نسل‌ها و جدال سنت و مدرنیته و ... نشانگر اهمیت و ضرورت به رسمیت ‌شناختن دنیای تازه و درک دقیق و همه‌جانبه‌تر آن است. 
حسام‌پور گفت: با توجه به مطالب پیش‌گفته، ما با این پرسش بنیادین روبه‌رو هستیم که انسان امروز با زیست‌جهانی دیگرگون چه نسبتی با شعر دیروز حافظ دارد؟ آیا شعر حافظ همچنان می‌تواند راهگشای مشکلات جامعه‌ی امروز باشد؟ چگونه و تا کجا؟ چگونه می‌توان از ظرفیت‌ها و گنجینه‌های ژرف شعر حافظ برای گفت‌وگو با انسان امروز بهره گرفت؟ چرا با وجود گذشت قرن‌های زیاد اندیشمندان و مردم عادی همچنان به حافظ عشق می‌ورزند و آثار و پژوهش‌های مرتبط با حافظ پایانی ندارد؟ 
دبیر علمی یادروز حافظ اظهار کرد: «نسبت شعر حافظ با نیازهای امروز»، موضوعی است که برای یادروز حافظ امسال در نظر گرفته‌ شده است و مرکز حافظ‌شناسی با احترام و فروتنی همه‌ اندیشمندان را برای پاسخ‌ گفتن به آن فرا می‌خواند.
وی اعلام کرد: مرکز حافظ‌شناسی مانند سال‌های پیشین از همه‌ هنرمندان، اندیشه‌وران، حافظ‌پژوهان و پژوهشگران(در همه‎‌ رشته‌ها) دعوت می‌کند تا چنانچه سخنی تازه در قلمرو موضوع اعلام‌شده برای ارائه در مراسم علمی یادروز حافظ در مهرماه ۱۴۰2 دارند، مطالب خود را حداکثر تا نیمه‌ شهریورماه ۱۴۰2، در قالب مقاله، به ‌نشانی الکترونیکی مرکز حافظ‌شناسی hafezstudies.center@gmail.com ارسال کنند.
گفتنی ا‌ست، دکتر سعید حسام‌پور، استادتمام زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز است که پیش از این نیز در جایگاه مدرس و عضو شورای پژوهشی مرکز حافظ‌شناسی با این مرکز همکاری داشته است. 

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی