[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

تعبیر رؤیای آبادانی در بافت فرسوده، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- شیرازنوین
رئیس اداره باز آفرینی محلات شهری شهرداری شیراز بر عزم مدیریت شهری بر نوسازی و سامان‌دهی بافت فرسوده تأکید کرد.
حمید برزگر صبح شنبه هفتم مردادماه در نشست خبری با اصحاب رسانه که با موضوع مشوق‌های نوسازی در بافت فرسوده برگزار شد، اظهار داشت: افراد ساکن در سکونتگاه‌های غیررسمی می‌توانند با استفاده از مشوق‌های نوسازی در بافت فرسوده شهری از تخفیف 50 تا 100 درصدی بهره‌مند شوند. او با بیان اینکه کلان‌شهر شیراز بیش از یک‌هزار و 800 هکتار بافت فرسوده شهری مصوب دارد، بیان داشت: در شهر شیراز 55 محله نظیر گلکوب، دباغی، گود شیری، شیخ علی چوپان، دهپیاله، سعدی و شریف‌آباد از مشوق‌های دولت برای بازسازی بهره‌مند می‌شوند.
برزگر در ادامه گفت: با توجه به اینکه از ابتدای اجرای این طرح در سال 86 تنها ۴۴ محله هدف در شیراز معرفی شد، متأسفانه تعدادی از محلات جا ماندند، اما با اصلاحات صورت گرفته در این طرح،  هم‌اکنون ۲۰ محله دیگر از شهر شیراز به عنوان بافت فرسوده شهری شناخته شدند.با افزایش تعداد محلات، به مساحت بافت فرسوده شهر شیراز ۱۰۸ هکتار اضافه شد و هم‌اکنون ۳۰ درصد جمعیت شهر شیراز در بافت فرسوده زندگی می‌کنند. وی ادامه داد: در شهر شیراز به دلیل پراکندگی و فاصله بین محروم‌ترین تا ضعیف‌ترین محلات تقسیم‌بندی محلات در جهت مشوق‌های بازسازی براساس سه گروه صورت گرفت و تخفیفات بر اساس توان اقتصادی محلات اعلام شد که برای محلات گروه اول تخفیف ۵۰ درصدی و برای محلات سوم که ضعیف‌تر هستند، تخفیفات عوارضی بیشتری داده می‌شود. او اضافه کرد: مهم‌ترین ویژگی مصوبه مشوق‌های نوسازی تسهیل در ضوابط ساخت و ساز و به رسمیت شناختن پروژه‌های خردمقیاس است.
رئیس اداره بازآفرینی محلات شهری شهرداری شیراز با تأکید بر اینکه در این طرح  تجمیع و ساخت پروژه‌های بزرگ‌مقیاس مدنظر نیست، گفت: معتقدیم پروژه‌های بزرگ‌مقیاس در بافت فرسوده به علت بضاعت بسیار کمی که افراد ساکن در این بافت دارند، مشکلاتی پیش خواهد آورد.  وی همچنین با اشاره به ویژگی‌های بافت فرسوده شهر شیراز گفت: این بافت پراکندگی خاصی نسبت به سایر کلان‌شهرها دارد که معضل اصلی آنها  معابر طولانی و کم‌عرض، مساحت پلاک و فرسودگی است که با ارائه مشوق‌های نوسازی این مشکلات رفع خواهد شد.
برزگر خاطرنشان کرد: معضل اصلی در بسیاری از بافت‌های فرسوده، عرض گذرها می‌باشد که با اصلاح این گذرها می‌توان علاوه بر ایجاد دسترسی لازم، حتی برخی از ناهنجاری‌های اجتماعی را کاهش داد.
رئیس اداره بازآفرینی محلات شهری شهرداری شیراز همچنین یادآور شد: بالغ بر ۵۰۰میلیارد تومان پروژه محرومیت‌زدایی توسط شهرداری در حال اجراست که بیش از ۳۰ درصد صرف پروژه تأمین خدمات و امور مناطق است. همچنین سالانه سه درصد از کل بودجه شهرداری صرف بازآفرینی بافت‌های فرسوده می‌شود.
برزگر با اشاره به اینکه بافت‌های فرسوده به لحاظ اقتصادی ریزدانه بوده و راه‌حل آباد کردن بافت اجرای پروژه‌های کوچک‌مقیاس است، تصریح کرد: با توجه به بسته‌های تشویقی مختلفی که در محلات فرسوده، چه حاشیه یا سکونتگاه‌های غیررسمی پیش‌بینی شده است، مردم می‌توانند از خدمات تخفیف پروانه در این مناطق از 50 تا ۱۰۰ درصد بهره‌مند شوند. وی خاطرنشان کرد:  اطلاعیه کلیه نقشه‌ها و ضوابط جدید بازسازی بافت‌های فرسوده شهری در محلات و مساجد سطح شهر طی دو هفته آینده نصب و پخش خواهد شد. فعالیت مجدد دفاتر تسهیلگری در سطح شهر شیراز از دیگر موضوعات مورد اشاره رئیس اداره بازآفرینی محلات شهری شهرداری شیراز بود و وی در این خصوص تصریح کرد: دفاتر تسهیلگری به‌عنوان حلقه واسط شهرداری و محلات هستند و فعالیت آنها به عنوان یک ارگان اقتصادی است و با توجه به تصویب یک طرح در دوره پنجم شورا در خصوص پرداخت هزینه حقوق و دستمزد این نهاد، مقرر شد تا کلیه هزینه‌های اخذ پروانه که دفاتر آن را پیگیری می‌کنند، از سوی شهرداری پرداخت شود.
برزگر اضافه کرد: با افزایش سه برابری دستمزد فعالان دفاتر تسهیلگری تلاش خواهیم کرد که در محلاتی که پرهزینه‌تر است، این مراکز دائر شود. به گفته وی، در حال حاضر  چهار دفتر تسهیلگری در شیراز فعال هستند و در تلاشیم تا مابقی دفاتر فعال شوند...

رئیس اداره بازآفرینی محلات شهری شهرداری شیراز یادآور شد: فراخوان ایجاد دفاتر تسهیلگری در بافت تاریخی از هفته آینده اعلام خواهد شد و متقاضیان می‌توانند برای این موضوع اقدام کنند. وی افزود: مهم‌ترین بخش که در زمینه بافت فرسوده مدنظر قرار گرفته، بحث شهریت است؛ چراکه اگر یک محل را در خارج از شهر ایجاد کنیم، تا بخواهد شهریت لازم را پیدا کند زمان‌بر است. حال آنکه ما در مرکز شهر مکان‌هایی را داریم که علاوه بر داشتن زیرساخت‌های موردنیاز خود دارای هویتی تاریخی هستند.
برزگر با انتقاد از به کار بردن واژه ناکارآمد برای برخی بخش‌های شهر خواستار استفاده از واژه بازآفرینی شد و افزود: در حال حاضر ده درصد از شهر حدود ۱۸۱۰ هکتار بافت فرسوده مصوب در شیراز داریم که ۳۰ درصد جمعیت شهر نیز در این بافت زندگی می‌کنند که البته دامنه تأثیر این بافت فرسوده می‌تواند تا ۴هزار هکتار را در بر گیرد. البته این آمار به جز ۳۶۰ هکتار بافت تاریخی و فرهنگی است و این بافت شامل این طرح نمی‌شود و برنامه‌ای هم برای آنجا نداریم. وی تصریح کرد: مهم‌ترین ویژگی این طرح تسهیل در ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده است؛ به‌گونه‌ای که در گذشته در زمین‌های کوچک نمی‌توانستید مجوز ساخت چندطبقه بگیرید، اما امروز در یک زمین ۱۱۰متری می‌توانید مجوز ساخت سه طبقه بگیرید و حتی میزان عقب‌نشینی هم بسیار کمتر شده است.
برزگر با اشاره به اینکه اجرای این طرح در کوتاه‌مدت اثر خود را در بافت فرسوده شهر نشان می‌دهد، از پراکندگی بافت فرسوده در مناطق مختلف به عنوان یکی از ویژگی‌های مهم بافت فرسوده شیراز یاد کرد و گفت: البته امروز علاوه بر ۵۰۰میلیارد تومان بودجه محرومیت‌زدایی ما ۳ درصد بودجه سالانه بافت فرسوده را نیز داریم. وی تصریح کرد: در حال حاضر معضل اصلی ما معابر تنگ و طولانی است که اگرساخت و ساز روال عادی هم بود، ما همین مشکل را داشتیم. اوضاع این معابر به طوری است که گاهی ماشین هم نمی‌تواند وارد این کوچه‌ها شود.
رئیس اداره بازآفرینی محلات شهری شهرداری شیراز با اشاره به برخی دیگر از مشوق‌های ساخت و ساز در بافت فرسوده از جمله تخفیف ۵۰ تا ۱۰۰درصدی عوارض و وام‌های بانکی کم بهره ادامه داد: یکی از چالش‌های اصلی بافت فرسوده نبود یک سازمان است که در این رابطه قرار است سازمان احیای بافت فرسوده مجدداً راه‌اندازی شود. البته ستاد بازآفرینی هم راه‌اندازی شد که کار آن فراشهرداری است. وی اظهار داشت: درمورد تجمیع واحدهای کوچک به این نتیجه رسیدیم که تجمیع‌های بزرگ خوب نیست و همیشه به مشکل می‌خورد و در کنار آن معتقدیم برای حفظ هویت از پروژه بزرگ بپرهیزیم. وقتی فرد در ساختمان متراژ پایین خود بتواند ۳طبقه بسازد، دیگر نیاز به تجمیع نیست. این در حالی است که محدودیت پارکینگ هم به شدت کاهش یافت.
برزگر در بخش پایانی سخنانش گفت: بافت فرسوده باید دارای شرایطی باشد که از جمله آنها می‌توان به اینکه عرض ۵۰ درصد معابر آن کمتر از ۶ متر باشد و در کنار آن مساحت ۵۰ درصد واحدهای مسکونی آن محل کمتر از ۲۰۰ متر باشد، اشاره کرد. گفتنی است صدور مجوز برای خانه‌های زیر ۷۰ مترمربع، عقب‌نشینی کمتر و افزایش ۲ و نیم برابری تراکم و حذف پرداخت کسری فضای باز و پارکینگ در بافت فرسوده برخی از مشوق‌های نوسازی در بافت فرسوده شهری بود که رئیس اداره بازآفرینی محلات شهری شهرداری شیراز به آن اشاره کرد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی