[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

معیار در فوتبال پایه انسان‌سازی است نه قهرمانی، روزنامه شیراز نوین

 میثم محجوبی - محمدرضا جوکار
مدتهاست از آن چیزی که دوست‌داران فوتبال شیراز می‌خواهند فاصله گرفته‌ایم و کمتر کسی است که به بازگشت این فوتبال به سال‌های بیش از دهه 90 شمسی امیدوار باشد؛ سال‌هایی که شاید عملکرد تیم‌های شیرازی آنچنان درخشان و خیره‌کننده هم نبود، اما دست کم در سطح اول فوتبال کشور قرار داشت و گاهی موجب شادی ده‌ها هزار نفر می‌شد، اما حالا تیم‌های شیرازی به تیم‌هایی درجه 2 و 3 تبدیل شده‌اند.
در این میان، دلخوشی دلسوزان فوتبال شیراز به این است که هنوز در زمینه استعدادهای فوتبالی، حرف‌های خوبی برای گفتن داریم و البته سالهاست که یک مربی شیرازی، استعدادیاب تیم‌های ملی پایه است؛ کسی که شاید بهتر از هر کس دیگری بتواند در خصوص استعدادهای درخشان این شهر و استان صحبت کند و از هر کسی می‌تواند، بخواهد که برای تغییر وضعیت و استفاده درست از این استعداها، تلاش کند.
مسعود مقیم در گفت‌وگو با خبرنگاران ورزشی شیرازنوین، دلسوزانه و دغدغه‌مند در خصوص فوتبال شیراز صحبت کرد و راهکار هم ارائه داد. حال باید دید که این صحبت‌ها، تا چه میزان توسط اهالی فوتبال شیراز عملی خواهد شد و در نهایت به کجا خواهد انجامید.
در دو شماره گذشته، بخش‌های اول و دوم گفت‌وگوی مفصل با مسعود مقیم را خواندیم و بخش سوم و پایانی صحبت‌های این مربی بازیکن‌ساز فوتبال کشور را در ادامه می‌خوانید:
*تلاش هیئت فوتبال شیراز ستودنی است
در فوتبال شیراز، آقای حسینی به‌عنوان رئیس هیئت و آقای ذوالنوریان به‌عنوان رئیس کمیته جوانان، در این چند سال توانستند اتفاقات خوبی را رقم بزنند؛ آنها توانستند نظم خوبی به برگزاری مسابقات بدهند؛ مسابقات زیر 10 تا زیر 14 سال به صورت منظم در این چندسال برگزار شده است و امیدواریم بازیکنان باکیفیتی از دل این مسابقات، وارد فوتبال شهر ما، تیم‌های بزرگ کشور و حتی تیم ملی شوند. ما توقع نداریم این کارها به این زودی جواب بدهد، اما در آینده حتماً نتیجه این تلاش‌ها را می‌بینیم. به واسطه همین کارهای خوبی که انجام شده، آینده خوبی خواهیم داشت. تیم پایه ما در کشور نتایج قابل‌توجهی گرفته که می‌توان به قهرمانی تیم زیر ۱۸ سال پیشگامان به سرمربیگری آقای علی نصیری و مدیریت فنی استاد جمشید غدیری و دستیارانشان، نایب‌قهرمانی جوانان کشور توسط تیم ایمان سبز با سرمربیگری آقای شهیدزاده و زحمات کادر فنی این تیم، صعود تیم امید پارس گستراز زیرگروه به لیگ یک با سرمربیگری آقای رحمان موسایی و مربیگری آقای حمید مهرعلی و همچنین قهرمانی تیم نوجوانان خلیج فارس از زیرگروه نوجوانان کشور و راه‌یابی به لیگ برترکشور با هدایت سرمربی جوان و آینده‌دار این تیم آقای فتحی و دستیاران خوبشان، اشاره کرد. این روند باید ادامه داشته باشد تا نقطه امیدمان پررنگ‌تر شود.
همچنین با توجه به تغییراتی که در هیئت فوتبال فارس شاهد بوده‌ایم و ورود آقای قنبری، امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت و بلندمدتی که انجام می‌شود، بتوانیم شاهد تحول خوبی در فوتبال استان باشیم؛ البته باید توجه داشته باشیم که کار در فوتبال پایه زمان‌بر است و باید با حوصله برنامه‌ها را پیش برد.
*نتیجه‌گیری در اولویت فوتبال پایه نیست
در فوتبال پایه نتیجه چقدر مهم است؟ به نظر من مهم‌ترین چیزی که در این زمینه وجود دارد، آموزش است؛ اینکه شما بتوانید آینده‌های فوتبال را بسازید. حالا اینکه بتوانید قهرمان هم بشوید خیلی خوب است، اما در اولویت قرار ندارد. در سال 2010 ما با تیم ملی جوانان به مسابقات قهرمانی آسیا در امارات رفتیم؛ ما و ژاپنی‌ها با شکست در نیمه‌نهایی، حذف شدیم. فردای آن روز دیدم ژاپنی‌ها دارند تمرین می‌کنند! می‌گفتند ما یک کارمان تمام شده، اما کار مهم‌ترمان این است که این بازیکنان را آماده نگه داریم و بدهیم به تیم ملی امیدمان و بعد هم امید باید آنها را به بزرگسالان تحویل دهد. آنها برایشان آموزش مهم بود، نه صرفاً نتیجه‌گیری. در فوتبال پایه، ساختن بازیکن و پرورش نسل آینده مهم است؛ اگر موفقیتی کسب نشد، اما بازیکن تولید کردیم، یعنی کار بزرگی کرده‌ایم.
*عملکرد فنی باید استمرار داشته باشد
متأسفانه دیدگاه «موفقیت به هر قیمتی» در فوتبال پایه زیاد شده و نه تنها هیچ کمکی به پیشرفتمان نمی‌کند، بلکه ضربه زیادی هم به فوتبال وارد می‌کند. معیارمان برای کار خوب در فوتبال پایه باید این باشد که بازیکنانی را پرورش دهیم که در فوتبالشان شخصیت و استمرار داشته باشند؛ عملکرد خوب فنی اگر مقطعی باشد به درد نمی‌خورد. متأسفانه چون بخش اقتصادی در اولویت قرار گرفته، مدارس فوتبال برای جذب کودکان علاقه‌مند، از همین قهرمانی‌ها به‌عنوان تبلیغ استفاده می‌کنند و خانواده‌ها هم به این مسائل خیلی اهمیت می‌دهند. به نظر من اگر انجمن اولیا در مدارس فوتبال ایجاد شده و به شکلی پویا فعالیت کند، این تفکرات هم به مرور درست خواهد شد؛ اصلاً مدارس فوتبال باید جایی باشند برای ساختن افرادی مفید برای جامعه، حالا بحث فوتبالی آن به کنار.
*تأثیر فوتبال روی مسائل فرهنگی
روزی که فجر شهید سپاسی می‌برد، جمعیتی که به ورزشگاه آمده تا یک هفته از این بازی حرف می‌زند؛ ذهنش درگیر فوتبال است. همین یک هفته مطمئن باشید درصد تخلفات در شهر پایین می‌آید. کدام ارگانی که مثلاً کار فرهنگی می‌کند، می‌تواند چنین تأثیر سریع و خوبی بر جامعه داشته باشد؟ چقدر در فرهنگ‌سازی موفق هستند؟ ببینید نقش فوتبال چقدر مهم است.
*ساخت ورزشگاه برای نسل آینده
ما اگر امروز می‌خواهیم ورزشگاهی بسازیم، باید برای 100 سال آینده بسازیم؛ ما هم که برویم، نسل آینده می‌آید از آن استفاده می‌کند. ورزشگاه آزادی سال 52 درست شده و هنوز از آن استفاده می‌شود؛ فقط باید یک سری چیزهایش به روز شود.؛ ما در همه مسائل باید آینده‌نگری داشته باشیم.
*موفقیت در تیم ملی نوجوانان
در جام ملت‌های فوتبال زیر 16 سال آسیا به سرمربیگری آقای حسین عبدی شرکت کردیم، او از کاپیتان‌های پرافتخار باشگاه پرسپولیس است با بهترین مدرک مربیگری در فوتبال انگلیس. من هم به‌عنوان دستیار در کنارش بودم و در مدت 16 ماه، براساس ایده‌های آقای عبدی توانستیم استعدادهایی را رشد دهیم و نسلی را به نسل آینده کشورمان معرفی کنیم. به لطف خدا قهرمان کافا شدیم و سپس در مسابقات مقدماتی نیز اول شدیم؛ بعد در مسابقات نهایی که در بانکوک تایلند بود، توانستیم سهمیه جام جهانی را هم کسب کنیم و سوم آسیا شدیم. پتانسیل فینالیست شدن را هم داشتیم، اما بالاخره فوتبال است و مقابل ژاپن اشتباهی داشتیم؛ شاید خود من به‌عنوان مربی، نتوانستم کارهایی را انجام دهم که تیم نجات پیدا کند.، اما خوشحالیم که توانستیم رتبه خوبی کسب کنیم و به جام جهانی برسیم. کاری کردیم که دیدگاه جوان‌ها عوض شود؛ زمانی که به ایران برگشتیم، فکر نمی‌کردم مردم آنقدر پیگیر این تیم بوده باشند؛ خیلی‌ها گفتند لذت برده‌اند و به ما قوت قلب دادند. تشکر می‌کردند که توانسته‌ایم با امکانات کم، کاری کنیم که خیلی از کشورها با پول و امکانات خیلی بیشتر نتوانستند.
*امیدواری به درخشش در جام جهانی
امیدواریم این نسل بتواند به آینده فوتبال ایران کمک کند؛ امیدواریم در جام جهانی هم بتوانیم اتفاقات بزرگی را رقم بزنیم. مسابقات جهانی از 19 آبان در اندونزی آغاز می شود و ما با توجه به غیبتمان در چند دوره اخیر در سید 3 قرعه‌کشی خواهیم بود و مقابل تیم‌های قدر قرار خواهیم گرفت، اما مهم این است که بتوانیم استعداد ناب ایرانی را با اصول طراحی‌شده توسط کادر فنی به دنیا نشان بدهیم. 
تا زمان اعزام به رقابت‌ها هم هر بازیکن توانمند جدیدی که ببینیم، صد در صد از او استفاده خواهیم کرد. 
آقای عبدی دیدگاه بزرگی دارد و اصولاً کاری ندارد که بازیکن کیست؛ فقط براساس شایستگی‌ها نفرات را انتخاب می‌کند که اعتقاد من هم همیشه همین بوده است.
*حرف پایانی
آرزوی من این است که با ایجاد یک‌دلی بین همه اهالی فوتبال به روزهای خوش گذشته برگردیم؛ ما در بخش مربیان هم استعدادهای آینده‌داری داریم که اگر فضای مناسب برایشان ایجاد شود، می‌توانند در کشور مطرح شوند که این نیاز به همراهی همه جامعه فوتبال فارس دارد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی