[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۶
  • دوره جدید

کاروانسرای چنارراهدار در سراشیبی حذف، روزنامه شیراز نوین

کاروانسرای چنارراهدار در محدوده شهری شیراز، یکی از زیباترین و برجسته‌ترین کاروانسراهای عصر صفوی محسوب می‌شود، اما امروز این اثر ارزشمند به لحاظ تاریخی و معماری در سراشیبی نابودی و حذف کامل از صفحه تاریخ قرار دارد.
کاروانسرای چنارراهدار که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و به دلیل ویژگی‌های متعددی که دارد، می‌تواند به‌عنوان یکی از نمونه‌های شاخص کاروانسراهای ایران قلمداد شود، در ابتدای جاده قدیم شیراز-کازرون قرار دارد و فاصله آن با بلوار امیرکبیر، چندصد متر بیشتر نیست.
به گزارش ایسنا، این کاروانسرا در طول نزدیک به پنج قرنی که فعال بوده، به‌عنوان یکی از کاروانسراهای برجسته در یکی از مهم‌ترین محورهای ارتباطی جنوب کشور قرار داشته و پذیرای کاروان‌ها، سیاحان و افرادی بوده که فاصله شیراز تا کازرون و از آنجا به سمت بوشهر و برخی دیگر از سواحل جنوبی کشور همچون گناوه را طی می‌کرده‌اند.
یکی از فعالان و کارشناسان میراث فرهنگی در این ارتباط گفت: در واقع می‌توان مدعی بود که این کاروانسرا یکی از مبادی اصلی ورود کاروان‌هایی بوده که از بخشی از سواحل جنوبی کشور به شیراز می‌آمده‌اند؛ در برخی سفرنامه‌ها، از این کاروانسرا اسم برده شده و تصاویری قدیمی از آن را نیز در اختیار داریم. 
محسن عباسپور با بیان اینکه فروردین امسال برای یک کار پژوهشی به این کاروانسرا رفته بود، گفت: طی روزهای گذشته که برای انجام پژوهش خود مجدداً به این کاروانسرا رفتم، متوجه شدم بخشی از در چوبی و قدیمی آن تخریب شده است.
عباسپور با تأیید اینکه این کاروانسرا با چالش‌های متعددی دست و پنجه نرم می‌کند، بیان کرد: تعرض به حریم این اثر ثبت‌شده، فرسایش برخی قسمت‌ها، ریزش برخی سقف‌ها و ناپایداری برخی دیگر از سقف‌ها و دیواره‌ها، فرسایش شدید برخی از عناصر تزئینی آن و ... از جمله برخی از چالش‌هایی است که این کاروانسرای تاریخی را تهدید می‌کند.
این فعال میراث فرهنگی با یادآوری اینکه کاروانسرای چنارراهدار در گام نخست نیاز فوری و اضطراری به استحکام‌بخشی و مرمت دارد، گفت: ویژگی‌های برجسته این بنا و موقعیت قرارگیری آن در محدوده شهر شیراز به گونه‌ای است که پس از انجام عملیات مرمت، می‌تواند به ‌نوان یک بنای برجسته در نوع خود، هم محلی برای مراجعه پژوهشگران باشد و هم به‌عنوان یکی از بناهای تاریخی شاخص شهر شیراز به زنجیره گردشگری کشور اضافه شود.
او ادامه داد: علاوه بر آن، پل تاریخی که در فاصله چند متری این کاروانسرا نیز قرار دارد با شرایط بسیار ناپایداری مواجه است و نیاز به انجام عملیات استحکام‌بخشی و مرمت دارد.
این پل، یکی از پل‌های تاریخی است که به‌عنوان یکی از مبادی اصلی ورود به شهر شیراز در طول قرن‌های متمادی، مورد استفاده بوده و اکنون دچار فرسایش جدی شده است. طی سال‌های اخیر شهرداری شیراز، کار احداث پروژه‌ای تفریحی و گردشگری را در نزدیکی این کاروانسرا و با عنوان «چنارراهدار» که برگرفته از نام همین کاروانسرا و منطقه بوده را آغاز کرده است. اجرای این پروژه و فاصله بسیار نزدیک آن با کاروانسرای مذکور فرصت مناسبی را پیش آورده تا شهرداری شیراز یا اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و یا هر نهاد متولی دیگری بتوانند با مرمت اصولی آن، هم این کاروانسرای ارزشمند را از تخریب بیشتر نجات داده و هم فرصت بازدید از آن را در اختیار علاقه‌مندان و پژوهشگران قرار دهند. لازم به ذکر است که کاروانسرای چنارراهدار به صورت چهار ایوانی و با مصالح سنگ و گچ ساخته شده است؛ این بنا دارای شش برج مراقبتی و فضاهای مختلفی در داخل است که از جمله می‌توان به سالن‌های ستون‌دار آن اشاره کرد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی