[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۵
  • دوره جدید

انگشتانی که بیماری قلبی را نشان می‌دهند، روزنامه شیراز نوین

به گزارش صد آنلاین، عملکرد صحیح آئورت نقش مهمی در سلامت قلب ما دارد و براساس نتایج تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۳ منتشر شد، این شریان اصلی که به قلب متصل است، خون را به بافت‌های بدن منتقل می‌کند با این حال، بدون ورزش کافی همچنین زندگی کم‌تحرک موجب سفت شدن آئورت با افزایش سن می‌شویم و در سنین بالاتر مستعد ابتلا به فشارخون بالا، سکته مغزی یا حمله قلبی خواهیم شد.
عملکرد صحیح آئورت نقش مهمی در سلامت قلب ما دارد و براساس نتایج تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۳ منتشر شد، این شریان اصلی که به قلب متصل است، خون را به بافت‌های بدن منتقل می‌کند با این حال، بدون ورزش کافی همچنین زندگی کم‌تحرک موجب سفت شدن آئورت با افزایش سن می‌شویم و در سنین بالاتر مستعد ابتلا به فشارخون بالا، سکته مغزی یا حمله قلبی خواهیم شد.
به‌ طور سنتی، پزشکان سلامت آئورت بیمار را با اندازه‌گیری نبض شریان کاروتید در گردن یا شریان فمورال در کشاله ران اندازه‌گیری می‌کنند؛ با این حال، این روش می‌تواند چالش‌هایی را به‌ ویژه برای بیماران مبتلا به چاقی به دلیل دشواری در اندازه‌گیری نبض شریان فمورال ایجاد کند. سرخرگ رانی یا شریان فمورال، شریان بزرگی است که در هر طرف از ادامه‌ شریان ایلیاک خارجی(سرخرگ تهی‌گاهی یا زیرشکمی) تشکیل می‌شود و سرخرگ رانی خون اندام تحتانی را تأمین می‌کند. شریان‌های کاروتید نیز در دو طرف گردن قرار دارند و خون غنی از اکسیژن را برای صورت و مغز فراهم می‌کنند.
 اکنون محققان در حال بررسی راه‌های مختلفی هستند که پزشکان می‌توانند بدون تکیه بر این دو شریان، سفتی آئورت را غربال کنند. برخی از نتایج تحقیقات نشان داده‌اند که یک منطقه کاملاً متفاوت ممکن است کلیدی باشد؛ متخصصان ممکن است بتوانند از این مکان در دسترس‌تر و به‌ طور قابل‌توجهی کمتر تهاجمی یعنی نبض موجود در انگشت استفاده کنند.
در مطالعه سال ۲۰۱۳، گری پیرس، استادیار دپارتمان سلامت و فیزیولوژی انسان در دانشگاه آیووا ایالات‌ متحده، روش جدیدی را ایجاد کرد که شامل استفاده از مبدل بر روی انگشت بیمار یا بازو، کمی زیر آرنج(شریان بازویی) بود. همان‌طور که توسط کارشناسان توضیح داده شده است، مبدل وسیله‌ای است که از نیرو به‌عنوان ورودی برای تولید خروجی عددی قابل اندازه‌گیری مانند ضربان قلب استفاده می‌کند. با استفاده از یک مبدل و فاکتورگیری در سن بیمار و شاخص توده بدنی(BMI)، محققان دریافتند که پزشکان می‌توانند تعیین کنند که آیا آئورت سخت شده است یا خیر.
پیرس گفت: این تکنیک از این جهت مؤثرتر است که به راحتی می‌توان تنها یک شکل موج پالس را در انگشت یا شریان بازویی به دست آورد و نسبت به دستیابی به شکل موج فمورال در بیماران نفوذ کمتری دارد. همچنین می‌توان آن را به راحتی در کلینیک در طول معاینات معمول مشابه آزمایش فشارخون استفاده کرد.
 سفت شدن آئورت ممکن است تنها شاخص سلامت قلبی عروقی نباشد که انگشتان ما می‌توانند آن را آشکار کنند. براساس یک مطالعه در سال ۲۰۲۱ که در مجله آمریکایی قلب و عروق توسط محققان ییل منتشر شد، کشش ساده انگشتان ممکن است نشان دهد که آیا ممکن است فرد ناخودآگاه حامل آنوریسم آئورت صعودی باشد یا خیر؛ این آزمایش شامل نگه داشتن دست به صورت عمودی و صاف سپس کشش انگشت شست در عرض کف دست تا حد امکان است. اگر شست فراتر از عرض دست باشد، می‌تواند نشانه آنوریسمی باشد که قبلاً تشخیص داده نشده است.
آنوریسم یا رگ ‌برآمدگی به بزرگ شدن یا بیرون‌زدگی دیواره یک سرخرگ گفته می‌شود که در اثر ضعف دیواره سرخرگ ایجاد شده است. سرخرگ‌ها رگ‌های خونی غنی از اکسیژن را از قلب به سایر نقاط بدن می‌رساند. اگر یک آنوریسم رشد کند، می‌تواند سبب خونریزی خطرناک و یا حتی مرگ شود.
کشش بیش از حد انگشت شست می‌تواند به این معنی باشد که بیمار استخوان‌های بلندتر و مفاصل شل بیشتری دارد که هر دو می‌توانند نشان‌دهنده بیماری بافت همبند در آئورت یا فراتر از آن باشند؛ بیماری بافت همبند، به هرگونه بیماری اطلاق می‌شود که باعث آسیب به بافت همبند در بدن شود.
در این مطالعه، بیش از ۳۰۰ بیمار قلبی آزمایش شست را انجام دادند. در حالی که نتیجه آزمایش اکثر آنان مثبت نشد، اما آنانی که توانستند این کار را انجام دهند شانس بیشتری برای ابتلا به آنوریسم داشتند؛ بنابراین، گروه تحقیق توصیه کرد که آزمایش کف دست در معاینات معمول بیمار به‌عنوان ابزاری برای تشخیص زودهنگام و مداخله بالقوه گنجانده شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی