[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

حمایت از اقتصاد خانوار با سامان‌دهی فرآورده های کشاورزی، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی: گروه گزارش
رئیس سازمان سامان‌دهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی گفت: برنامه محوری، توسعه زیرساخت‌ها، مدیریت چالش‌های پیش رو و مهم‌تر از همه تحول‌گرایی، به‌عنوان چراغ راه فعالیت برای بهبود فرآیندهای خدمت‌رسانی به شهروندان در دستور کار قرار گرفته است.
 توسعه زیرساخت‌ها با برنامه محوری
دکتر پژمان شفیعی با ترسیم چشم‌اندازی از فعالیت‌های دستگاه متبوعش گفت: این سازمان در دو بعد مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی به فعالیت می‌پردازد که رسالت سامان‌دهی آنها را بر عهده دارد. وی افزود: برای انجام فرآیندهای مربوط به سامان‌دهی باید زیرساخت‌های هر یک از حوزه‌ها ایجاد شود و این در حالی است که امروزه با خلأ بزرگی در حوزه چارچوب‌ها روبه‌رو هستیم. به منظور تأمین زیرساخت‌های حوزه سامان‌دهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی طی مدت اخیر بیش از ده لایحه، بخش‌نامه و دستورالعمل به شورای اسلامی شهر شیراز ارسال شده است. وی بیان داشت: در نظر داشته باشیم که چارچوب‌های کسب وکار، گروه مخاطبان هدف، مطالبات مردمی و به طور کلی وضعیت شهر با گذشت ایام در مسیر تغییر قرار گرفته و این در حالی است که بسیاری از قوانین کاری سازمان سامان‌دهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی با این روند تغییر و مقتضیات زمان همراه نشده است. این مقام مسئول با اشاره به تحولات مثبتی که طی سنوات اخیر در سازمان سامان‌دهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی انجام شده است، اظهار داشت: اگر در دهه هفتاد، میدان تره بار شیراز احداث نشده بود، امروزه با شرایط بسیار سخت و دشوارتری برای ایجاد این زیرساخت شهری روبه‌رو بودیم. دکتر شفیعی با انتقاد نسبت به عدم به‌روز رسانی و یا ایجاد زیرساخت‌ها در شرایط کاری آن سازمان طی دو دهه اخیر گفت: با توجه به شرایط موجود در حوزه گسترش زیرساخت‌ها وارد شدیم و در گام اول اساسنامه سازمان سامان‌دهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی را براساس خواسته و مطالبات مردم در دست تغییر قرار دادیم تا روند خدمت‌رسانی به جامعه ، بهبود یابد و ساختارمند شود. وی افزود: امروزه شهرداری شیراز در حدود چهل بازارچه و غرفه در نقاط مختلف شهر دارد که از این تعداد 30 غرفه و بازارچه خویش‌مالک هستند.
 هدف، بهبود خدمت‌رسانی به شهروندان است
رئیس سازمان سامان‌دهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی با تقدیر از نگاه مثبت و مساعدت‌های مدیریت شهری اظهار داشت: با مساعدت شهردار کلان‌شهر شیراز و حمایت‌های شورای اسلامی شهر تعداد چهار زمین مرغوب به وسعت بیش از 4 هزار مترمربع در نقاط مختلف شهر برای احداث بازارچه اختصاص یافته است. روند اجرایی این بازارچه‌ها در مرحله انتخاب مشاور طراح است تا ضوابط و کاربری‌های مؤثر برای طراحی این فضا تهیه و مسیر احداث دنبال شود. او با تأکید بر این موضوع که الگوی جدید و فاخری در روند احداث بازارچه‌ها مورد استقاده قرار خواهد گرفت هم گفت: بهره‌گیری از معماری ایرانی - اسلامی متناسب با فرهنگ اصیل شیراز به‌عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) به همراه طراحی زیرساخت‌های تأسیساتی لازم از نکات اصلی در طراحی بازارچه‌های جدید است. این مدیر ارشد شهرداری شیراز با بیان اینکه روند این زیرساخت‌های شهری با توجه به الگوی برگرفته از کلان‌شهرهای موفق اجرا خواهند شد، اظهار داشت: تمامی آیین‌نامه‌ها و زیرساخت‌های مورد نیاز در این بازارچه‌ها پیش‌بینی شده و حتی امکانات جانبی نظیر دفتر مدیریت و نظارت بازارچه، فضای سبز، مکان بازی کودکان، مجتمع عرضه نان و مواردی از این‌دست هم در کنار کاربری‌های اصلی آن  پیش‌بینی شده است.
 تمرکز بر حمایت از اقتصاد خانوار است
رئیس سازمان سامان‌دهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی با ارائه طرحی برای حمایت از اقتصاد خانوار در بازارچه‌ها بیان داشت: براساس مؤلفه‌های علمی، در حوزه زنجیره تأمین نمی‌توان با تأمین و توزیع حجم کمی از محصول، قیمت پایه را کاهش داد؛ لذا با توسل به راهکارهایی نظیر عرضه گسترده و ایجاد فضای رقابتی می‌توان از اقتصاد خانوار حمایت کرد. برای مثال در تهران بزرگ 25 درصد از حجم خرید میدان مرکزی میوه و تره بار به میادین شهرداری در سطح شهر اختصاص دارد و این امر سبب می‌شود تا محصول با قیمتی نزدیک به عمده‌فروشی به دست فروشنده رسیده و شهروندان نیز بهای کمتری را پرداخت نمایند.به باور دکتر شفیعی یکی دیگر از راهکارهایی که در بازارچه‌ها و غرفه‌های شهرداری شیراز می‌تواند به کاهش قیمت محصولات منجر شود، نحوه تعیین اجاره بهاست. در حال حاضر بازارچه‌ها براساس مزایده واگذار می‌شوند، اما نگاه حمایتی شهردار کلان‌شهر شیراز بر مبنای درآمدزایی از اجاره‌بهای بازارچه‌ها و غرفه‌های سطح شهر نیست. بر همین اساس لایحه‌ای در حال تنظیم است تا بازارچه‌ها و غرفه‌ها براساس ارزیابی کیفی به بهره‌برداران خوش‌نام، متعهد، باسابقه و با ارائه مدارک لازم برای مدت دو سال برای رسیدن به نقطه مطلوبی از عرضه محصولات با قیمت و کیفیت مناسب، واگذار شوند. این مدیر ارشد شهرداری شیراز در ادامه خاطر نشان کرد: آیین‌نامه‌های انضباطی جامعی برای  برای متعهد نمودن بهره‌برداران به مردم‌مداری تهیه شده که موارد تنبیهی و تشویقی براساس قانون و روند استاندارد در آنها دیده شده است. در ضوابط تنبیهی مواردی نظیر معرفی خاطیان به دستگاه قضایی، فسخ قرارداد، ثبت نمره منفی، جریمه‌های مختلف، قرار گرفتن بهره‌بردار در لیست ممنوعه و مواردی از این‌دست و همچنین مسیر تشویق افراد متعهد در نظر گرفته شده است.  او با اشاره به این موضوع که مشارکت شهروندان در پایش بازارچه‌ها و غرفه‌های شهرداری شیراز نقش ارزنده‌ای در بهبود امور دارد، اظهار داشت: نحوه ارتباط شهروندان با مدیریت شهری در بازارچه‌ها در قالب استندهایی، اطلاع‌رسانی شده و علاوه بر آن به صورت حضوری نیز پذیرای انتقادات و پیشنهادات شهروندان هستیم و به صورت مستمر و روزانه نسبت به عملکرد بازارچه‌ها نظارت داریم و در صورت تخلف بهره‌بردار، نسبت به ابلاغ اخطار و حتی پلمپ کاربری اقدام می‌نماییم.
 رشد مؤلفه‌های نظارتی با استقرار کمیته قیمت‌گذاری
دکتر شفیعی در ادامه بیان داشت: برای آنکه محصولات با قیمت مناسب‌تری به دست مصرف‌کننده برسد از آغاز سال جدید کمیته قیمت‌گذاری را در این سازمان مستقر کردیم. در نظر داشته باشیم که مطابق قانون، نظام صنفی میدان میوه و تره بار با شهرداری شیراز نیست و وظیفه نگهداری و مدیریت آن به ما واگذار شده است، با این حال به منظور مدیریت قیمت‌ها، مکانی را برای استقرار شعبه سیار تعزیرات و بسیج اصناف اختصاص دادیم که نقش مؤثری در پیشگیری از گران‌فروشی داشته است. رئیس سازمان سامان‌دهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی با اشاره به این موضوع که یکی از راهکارهای عملیاتی برای مقابله با گران‌فروشی اجرای مدیریت هوشمند است، اظهار داشت: با توجه به گستردگی کلان‌شهر شیراز امکان نظارت میدانی و به صورت پیوسته بر همه بازارچه‌ها و غرفه‌ها وجود ندارد؛ از این رو راهکار هوشمندسازی و قفل قیمت در ترازوها و رصد مکانیزه دستگاه‌های پوز در دستور کار قرار می‌گیرد تا امکان گران‌فروشی و تخلف کاهش یابد. او در بخش دیگری از سخنانش به بحث سامان‌دهی مشاغل کاذب و بی‌کانون اشاره کرد و افزود: مصادیق دستفروشی در سه قالب اغذیه‌فروشان سیار، بارفروشان خودرویی و بساط فروشی‌ها دیده شده و نقش هر یک از دستگاه‌ها در آن گنجانده شده است. البته در این حوزه هم با خلأ چارچوب‌ها مواجه بودیم؛ برای مثال دستورالعمل بازارهای هفتگی به تازگی به نگارش درآمده و با تدوین آیین‌نامه دستفروشی نسبت به راه‌اندازی کمیته‌هایی با مشارکت افراد متخصص اقدام شده است تا بتوانیم در ادامه سامان‌دهی این گروه از مشاغل را در دستور کار قرار دهیم.
 سرآغازی برای سامان‌دهی پدیده دستفروشی
وی با اشاره به این موضوع که برای برخی از بساط فروشان شب‌بازارها در سطح شهر روند تشکیل پرونده به سرانجام رسیده است، اظهار داشت: پدیده دستفروشی اگر به حال خود رها شود، تبدیل به معضل اساسی خواهد شد و برای مقابله با این موضوع نیازمند تبیین راهکارهای زیرساختی و قانونمند هستیم. به طور کلی بازارهای روز و شب قابلیت تبدیل شدن به یک جاذبه مرکز گردشگری را دارا هستند و در پرتو آن اقتصاد و معیشت فعالان این عرصه تأمین می‌گردد. دکتر شفیعی ادامه داد: در حوزه عملیات سامان‌دهی وانت‌بارها، عملیات اجرایی مناسب‌سازی زمین‌هایی در مناطق 2، 5 و 7 شهرداری شیراز برای استقرار آنها آغاز شد و لیکن بارفروشان راغب به جابه‌جایی و سامان‌دهی در این مکان‌ها نبوده‌اند.
او در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر این موضوع که نقش فرهنگی و مطبوعاتی کیوسک‌ها باید احیا شود، اظهار داشت: برای سامان‌دهی کیوسک‌های سطح شهر نیز دستورالعمل جامعی از سوی این سازمان به نگارش درآمده تا در قالب چارچوب خاصی به فعالیت بپردازند. رئیس سازمان سامان‌دهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی در ادامه افزود: در حوزه سامان‌دهی مشاغل آلاینده و مزاحم قوانین واضح و روشنی تبیین شده که بر مبنای آن 25 شغل مزاحم براساس مصوبه هیئت وزیران معرفی گردیده که باید به خارج از شهر انتقال یابند. برای سامان‌دهی این مشاغل کمیسیون بند 20 ماده 55 در سازمان سامان‌دهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی مستقر بوده و سه عضو شورای اسلامی شهر و نماینده دادگستری در آن عضویت دارند و به صورت هفتگی پرونده‌های متعددی را مورد بررسی قرار می‌دهند.
 مشاغل مزاحم در ایستگاه انتقال به سایت‌ها
این مقام مسئول با اشاره به این موضوع که برای سامان‌دهی بهینه مشاغل مزاحم آنها به دو دسته کارگاه‌های کوچک و کارخانه‌های بزرگ تقسیم‌بندی شدند، گفت: در حوزه مشاغل مزاحم کوچک نظیر ضایعات‌فروشی‌ها، عملیات احداث سایت مجهز 28 هکتاری در مجاورت شهرک صنعتی در دستور کار قرار گرفته و برای تعمیرگاه ماشین‌آلات سنگین و مجتمع سنگ از پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری بهره می‌بریم که قرارداد آماده‌سازی سایت مورد نظر نیز با سرمایه‌گذار مربوطه منعقد شده است. او با اشاره به این موضوع که شهرداری شیراز فضاهای گسترده‌ای را برای سامان‌دهی مشاغل مزاحم در نظر گرفته هم گفت: مطالعات برای احداث شهرک صنفی به مساحت بیش از 300 هکتار برای کارگاه‌ها و صنایع مختلف در دست انجام است تا با نگاه مدیریت‌پروژه و به صورت زمان‌بندی، اقدامات فنی و تخصصی لازم صورت پذیرد. دکتر شفیعی با تأکید بر این موضوع که امینت و آرامش شهروندان در اولویت است، بیان داشت: کارخانه‌ها و صنایع بزرگ آلاینده نیز موظف شده‌اند براساس برنامه زمان‌بندی‌شده نسبت به خروج از شهر اقدام کنند. در این زمینه با چالش‌هایی نظیر تداوم تولید و حفظ اشتغال روبه‌رو هستیم و باید راهکارهای مدون را اتخاذ کرد تا بدون ایجاد حاشیه و ایجاد ضرر از شهر خارج شوند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی