[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

فارس قطب گردشگری سلامت جنوب کشور، روزنامه شیراز نوین

فارس بیشترین تعداد اماکن تاریخی، فرهنگی و مذهبی را در سطح کشور به خود اختصاص داده و بیش از یک‌سوم اماکن تاریخی، فرهنگی و مذهبی متعلق به این استان پهناور است‌.
به گزارش شیرازنوین به نقل از ایرنا، ظرفیت‌‌های گردشگری فارس بستری برای رشد و شکوفایی اقتصاد این استان است و اکنون با تقویت زیرساخت‌های اقامتی و برنامه‌ریزی برای سامانمندی این حوزه شاهد افزایش گام به گام سهم این صنعت پاک در رشد اقتصادی هستیم. صنعت گردشگری در فارس جایگاهی متفاوت و برجسته دارد؛ چراکه هم‌زمان و توأمان از قابلیت‌های شگرف چندین شاخه گردشگری برخوردار است و تعدد جاذبه‌ها همواره این استان را از استان‌های گردشگرپذیر ایران کرده است. به‌عنوان نمونه، بر اساس آخرین آمار اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس، در خردادماه گذشته حدود ۱۰هزار گردشگر خارجی به این استان سفر کرده‌اند.
فارس بیشترین تعداد اماکن تاریخی، فرهنگی و مذهبی را در سطح کشور به خود اختصاص داده و بیش از یک‌سوم اماکن تاریخی، فرهنگی و مذهبی متعلق به این استان پهناور است‌.
فارس ۱۱ اثر تاریخی ثبت شده در فهرست جهانی دارد. جایگاه این استان به واسطه میزبانی از میراث دوره‌های تاریخی متعدد و شاعران و هنرمندان خوش‌آوازه در گردشگری تاریخی و فرهنگی بی‌نظیر است. فارس قطب گردشگری سلامت جنوب کشور به شمار می‌رود و با میزبانی از حرم مطهر حضرت احمد بن موسی شاهچراغ(ع) پایگاه سومین استان گردشگرپذیر مذهبی است و گستردگی آن سبب شده تا استانی چهار فصل باشد.
زیرساخت‌های گردشگری، لازمه تحرک اقتصاد فارس
اما همه اینها نیازمند زیرساخت‌های اقامتی و برنامه‌ریزی‌های نرم‌افزاری است تا بتواند چنان‌که شایسته است، به عنوان نیروی محرکه‌ای برای شکوفایی صنعت گردشگری عمل کند.
یکی از مهم‌ترین عواملی که از نظر عضو هیئت علمی مدیریت جهانگردی دانشگاه شیراز مانع از این می‌شود تا «بال‌های گردشگری این استان به پرواز درآید»، کمبود سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های این حوزه است. به گفته مسلم باقری، صنعت گردشگری در فارس اشتغال بسیار بالایی دارد اما با این وجود هنوز تا شکوفایی فاصله دارد و «نمی‌توان گفت واحدهای گردشگری این استان اکنون قدرتمند هستند». از نظر او، برخی از کمبودها از جمله ضعف در هتلینگ، نبود خط پرواز مستقیم از شیراز به کشورهای همسایه، نداشتن جاذبه‌های مکمل همچون پارک‌های گردشگری مانند پارک خوراک، مشاهیر و مفاخر، ورزشی و هنری، سبب شده تا ماندگاری گردشگران خارجی در این استان به ۱.۵ تا ۲ روز برسد؛ در حالی که با توجه به تعدد جاذبه‌های این استان می‌توانست تا چهار روز برسد. توسعه اقتصاد فارس با محوریت گردشگری همواره مورد تأکید کارشناسان و مسئولان کشوری و استانی قرار گرفته و از مطالبه‌های این استان بوده است.
ایجاد بیش از چهارهزار و ۶۰۰ اشتغال مستقیم و ۱۵هزار شغل غیرمستقیم در ۲ سال
اکنون آماری که مسئولان میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس از مجوزهای تأسیس و بهره‌برداری از مراکز گردشگری این استان در ۲ سال گذشته ارائه می‌کنند، نشانگر تحرکی در شکوفایی صنعت توریسم استان است. بنا به اعلام مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس در ۲ سال گذشته یعنی از ۱۴۰۰ تاکنون با صدور ۱۱۵ پروانه جدید تأسیسات و مراکز گردشگری یک‌هزار و ۵۸۹ تخت به تخت‌های اقامتی استان افزوده ‌شده و ظرفیت اقامتی آن به بیش از ۲۳هزار و ۷۴۲ تخت رسیده است.
به‌گفته سیدمؤید محسن‌نژاد، در پی افزایش زیرساخت‌های گردشگری فارس در ۲ سال گذشته بیش از چهارهزار و ۶۰۰ شغل مستقیم و ۱۵هزار شغل غیرمستقیم در صنعت گردشگری فارس ایجاد شده است. او در خبری که دیروز به رسانه‌ها داد، یکی از برنامه‌های توسعه گردشگری فارس را توزیع مکانی و افزایش مدت ماندگاری مسافر در این استان عنوان کرد و گفت: بر این مبنا راه‌اندازی اقامتگاه‌های بوم‌گردی به‌ویژه در مناطق کمتر شناخته‌شده هدف‌گذاری شده است. به گفته محسن‌نژاد، به این منظور و در جهت توسعه گردشگری عشایری و روستایی، در ۲ سال گذشته ۲۶ اقامتگاه بوم‌گردی در نقاط مختلف فارس راه‌اندازی شده است. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس اضافه کرد: با توجه به ‌ضرورت معرفی هرچه بیش‌تر جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و گردشگری استان به‌ویژه در بازارهای هدف گردشگری، میزبان گروه‌های مختلفی از آژانس‌های مطرح، تور اپراتورها، مستندسازان، شبکه‌های تلویزیونی و اینفلوئنسرها و وبلاگ‌نویسان از کشورهایی مانند چین، روسیه، پاکستان، عراق و کشورهای حوزه خلیج ‌فارس بوده‌ایم.
او گفت: این فعالان حوزه جهانگردی، با حمایت معاونت گردشگری کشور در قالب تورهای آشناسازی به فارس آمدند و آن‌طور که بررسی‌ها نشان می‌دهد، حضور این گروه‌ها تأثیر بسزایی در معرفی ظرفیت‌ها و افزایش ورود گردشگر از این کشورها به این استان داشته است.
تداوم توسعه زیرساخت‌های اقامتی فارس
آن‌طور که از آمارها برمی‌آید، این پیشرفت‌ها در زیرساخت‌های گردشگری فارس تداوم خواهد داشت؛ چراکه به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۱۲هزار میلیارد ریال برای ۳۲ پروژه گردشگری این استان سرمایه‌گذاری شده است.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی