[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۳
  • دوره جدید

باکتریی که پلاستیک را قابل بازیافت می‌کند، روزنامه شیراز نوین

به گزارش مهر، به‌نقل از نیواطلس، پلاستیک یکی از مهم‌ترین مواد در دنیای مدرن به حساب می‌آید اما متأسفانه به محیط زیست آسیب زیادی می‌رساند.
به طور کلی برنامه‌های بازیافت پلاستیک با هدف کمک به حفظ محیط زیست انجام می‌شوند، اما بیشتر محصولات آنها سوزانده می‌شوند یا سر از زمین‌های دفن زباله در می‌آورند. در سال ۲۰۱۹ میلادی برکلی لب از نوع جدیدی پلاستیک به نام PDK رونمایی کرد که در آن پیوندهای بین مولکول‌ها را می‌توان به راحتی و برحسب نیاز شکست و به این ترتیب می‌توان آن را بدون کاهش کیفیت به ماده جدیدی تبدیل کرد.
پژوهشگران در تحقیقات پیشین PDK را از همان محصولات پتروشیمیایی ساختند که در پلاستیک معمولی به کار می‌رود، اما برای تحقیق جدید آنها به طور موفقیت‌آمیز ماده اولیه را تغییر دادند. آنها باکتری E.coli را طوری مهندسی کردند که بتواند شکر را از گیاه به مولکول‌هایی به نام TAL تبدیل کند، در مرحله بعد می‌توان این مولکول‌ها را با مواد شیمیایی دیگر ترکیب کرد و PDK ساخت. نتیجه نهایی این فرایند یک ماده پلاستیکی است که می‌توان به طور انتخابی و برحسب کاربرد، آن را انعطاف‌پذیر، سخت یا حتی چسبناک تولید کرد. PDK جدید نه تنها حافظ محیط زیست است، بلکه محققان متوجه شدند در مقایسه با نسخه‌های پیشین در دمای داغ‌تر تا ۶۰ درجه سانتی‌گراد قابل کنترل است. با توجه به آنچه گفته شد می‌توان ماده را برای طیف وسیعی از مصارف به کار برد.
PDK در حالت فعلی از ۸۰ درصد محتوای زیستی ساخته شده، اما به گفته محققان نسخه‌های آینده آن از ۱۰۰ درصد چنین موادی ساخته می‌شوند. محققان سعی دارند در تحقیقات آینده روی یافتن راه‌هایی برای جذب باکتری‌ها برای تبدیل طیف وسیع‌تری از قندها و ترکیبات گیاهی به مواد خام و سرعت بخشیدن به فرایند تبدیل، تمرکز کند.
این تحقیق در ژورنال«Nature Sustainability» منتشر شده است.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی