[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

رسانه، کلید حکمرانی و توسعه ، روزنامه شیراز نوین

خبر، نماد آگاهی‌بخشی، شفافیت و صداقتی است که با زبان قلم خبرنگاران در جامعه ساری و جاری می‌شود. خبرنگاران در جبهه مقدس اطلاع‌رسانی با انعکاس حقایق و واقعیت‌های هر رخداد، راه دانایی و شناخت مخاطبان و جامعه را روشن‌تر می‌کنند و در سایه این روشنایی، راستی‌‌ها و کژی‌ها بیشتر و بهتر در دید و قضاوت آنها قرار می‌گیرد.
رسانه، صدای امید و اعتماد
امیدآفرینی و تزریق حس اعتماد در میان مردم، رسالتی سنگین و مهم است که خبرنگاران آن را با عشق و تلاش و تعهد بر دوش گرفته‌اند. راه پرفرازونشیب خبر از نقطه آغاز تا مقصد پایان، راهیست که باید با انصاف و عدالت و وجدانی بیدار طی شود تا آنچه مردم از خبر و خبرنگاران انتظار دارند، به حقیقت بپیوندد. برای رسیدن به گوهر گران‌بهای دانستن و آگاهی‌بخشی، باید یک خبرنگار بود و همچون نبضی پویا، زندگی را در بطن جامعه جاری ساخت.
رسانه، زمینه‌ساز پیشرفت و توسعه
جامعه‌ای می‌تواند مدعی پیشرفت و توسعه در همه ابعاد باشد که مطبوعات و رسانه‌هایش نسبت به شرایط روز کشور بینا، منتقد و آگاهی‌بخش باشند. امروزه با بررسی وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشورهای توسعه یافته به این موضوع می‌رسیم که با فعالیت رسانه‌های قوی و پویا و مستقل، به دلیل نظارت رسانه‌ای و آزادی عمل خبرنگاران در پوشش و انعکاس ناکارآمدی، فسادها، رانت‌ها و رابطه‌ها در همه ارکان و ساختار دولت‌ها، شاهد اقتصادی پویاتر، مردمانی شاداب‌تر و قانونمند و با اعتماد بالا به حکمرانان است که این مزیت به وحدت ملی و همدلی سازنده این جوامع با وجود دیدگاه‌های مختلف سیاسی، قومیتی و نژادی است. 
در واقع رسانه به فیلتری تبدیل شده است که راه خروج مدیریت از مدار قانون و انتخاب مدیران و دولت‌مردان کم‌تجربه را با نقد منصفانه و بیان نقاط ضعف و دلایل ناکارآمدی گرفته و به شایسته‌سالاری حاکمیتی و درنهایت رشد و توسعه جامعه کمک شایانی می‌کند.
رسانه، زبان مردم، ابزار حاکمیتی 
رسانه زبان گویای مردم است؛ زیرا که همه مردم امکان داشتن رسانه را ندارند و شرایط بیان دیدگاه‌های همه نیز وجود ندارد. این رسانه است که زبان مردم می‌شود و یکی از ارکان اساسی مردم‌سالاری می‌شود که با خواست مردم شکل گرفته است. رسانه در جهان امروز، از یک سو به یک ابزار مفید و تأثیرگذار در حاکمیت بخردانه و یک اهرم فشار و جنگ روانی در حاکمیت سلطه و استعمار تبدیل شده است. این اهمیت نهاد رسانه را نشان می‌دهد که در ترکیب با فضای مجازی فراگیر و بدون مرز، باید به جایگاه خبر و خبرنگار در این شرایط غبارآلود بیشتر و بیشتر توجه و تأمل کرد. رسانه آگاه و منصف، رسانه متعهد و مردمی، کلید تحول اقتصاد، سیاست و فرهنگ یک ملت و کشور است و از سوی دیگر رسانه‌ها و خبرنگاران غیرمتعهد و غیرمتخصص آفت دنیای اطلاع‌رسانی و زمینه‌ساز تشویر اذهان عمومی و سلب اعتماد مردم‌اند. 
اهمیت سواد و تخصص رسانه‌ای
با نگاهی دیگر، دنیای امروز دنیای رسانه‌های شخصی و یک‌نفره شده است. هر شخصی از جامعه انسانی چه شهری و غیرشهری، با برخورداری از تکنولوژی همچون تلفن همراه و آشنایی با نرم‌افزارهای تولید و پردازش محتوا، می‌تواند بالقوه یک رسانه باشد. وقتی این ظرفیت بدون داشتن تخصص، شناخت لازم و کافی از ابزار و سواد رسانه‌ای و باید‌ها و نباید‌های جامعه به فعل تبدیل می‌شود، مشکلات و ناهنجاری‌های خبری که آرامش جامعه را بر هم می‌زند ایجاد می‌شود. راه جلوگیری از این اتفاق نامیمون، بها دادن به رسانه‌ها و خبرنگاران رسمی و متخصص امر رسانه است. اگر منبع دریافت اطلاعات و اخبار در جامعه، روزنامه‌ها، سایت‌های خبری و شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی مورد اعتماد مردم باشد، مطمئناً شاهد چنین اتفاقاتی نخواهیم بود. 
جریان آزاد اطلاعات
جریان آزاد اطلاعات از طریق رسانه‌ها بر فکر، اندیشه و در نهایت زندگی مردم تأثیر می‌گذارد و ناخودآگاه مردم را برای مشارکت در توسعه ملی و فعالیت در عرصه‌های علمی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی توانمند و خودباور می‌کند.
گردش آزاد اطلاعات، جامعه را از تک‌صدایی و تک‌گویی نجات می‌دهد و این یعنی مردم‌سالار بودن آن جامعه. مردم برای مردم یا دمکراسی، اصولی دارد که یکی از ارکان مهم آن، رسانه‌ها و مطبوعات هستند. این حق مردم است که بدانند تا قدرت تصمیم‌گیری، شناخت، تجزیه و تحلیل و انتخاب داشته باشند. طلایه‌داران این رسالت خطیر، خبرنگاران و فعالان حوزه رسانه هستند که در رشد جامعه‌ای آگاه نقش اساسی ایفا می‌کنند؛ چه این خادمان عرصه خبر در مطبوعات و رسانه‌های برخط قلم بزنند و چه در فضای مجازی. در هر صفحه‌ای و سایت و کانالی که خبری تولید شود و اصل آن بر واقعیت و شفافیت و راستی باشد، مقدس است و ارزشمند.
خبرنگاران به عنوان بخش پویای یک جامعه مردم‌سالار، سفیرانی هستند که با تلاش و تعهد، فرصت دانستن را برای مردم به ارمغان می‌آورند. مقصد مقدس خبر و خبرنگار، از وادی حقیقت و دریای صداقت می‌گذرد و برای رسیدن به آن، گوهر گران‌بهای ازخودگذشتگی می‌طلبد.
روز خبرنگار
خبر، چون آب حیات در رگ‌های جامعه در حرکت است و اکسیژن دانایی را به همه سلول‌های جسم و جان می‌رساند. اگرچه هر روز، روز خبرنگار است و خبر در لحظه متولد می‌شود و بلوغ پیدا می‌کند، اما مردادماه تقویم‌ها، افتخار میزبانی از روز خبرنگار را دارند. هفدهمین روز مردادماه، برگ طلایی تقویم خبرنگاری به خون شهید خبرنگارمان (صارمی) ثبت شده است تا یادمانی ماندگار با خون سرخ خبرنگاری از جنس آیینه، هرساله آبیاری شود. خبرنگاری، شغلی است که پایداری در آن همتی مردانه می‌خواهد و صبری مادرانه. 
مصائب خبر و خبرنگاران
دغدغه‌های خبرنگاران از جنس دردهای مردم است. از جنس همه مردمانی که هر روز برای رساندن خبر تازه‌ترین رخدادها تلاش می‌کنند. به‌راستی چقدر از آن‌سوی تولید یک خبر، خبر داریم؟! چقدر خبر داریم که خبرنگاران با چه مصائب و مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند. همچون نانوایی که در سپیده‌دم، آتش شراره تنور دستش را می‌سوزاند تا به مشتریان نان گرم و دلچسب سوغات دهد، کار خبرنگاران هم با آتش و با سردی همراه است تا محصول خون جگر خوردن‌ها، به دل بنشیند.
هر رخدادی بدون تبدیل شدن به خبر هویت ندارد و این تبدیل شدن است که برای آن رخداد، شناسنامه می‌شود. این خبرنگاران هستند که با انعکاس جریانات مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به آن شخصیت می‌دهند و شناسنامه برایش صادر می‌کنند. در هر زمان و مکانی، هر رویدادی که شکل گیرد با تبدیل به خبر شدن و خبردار شدن از آن است که در تاریخ اطلاع‌رسانی ماندگار شود. روز خبرنگار شاید روزی است که مدیران یاد خبرنگاران می‌افتند و درب اتاق‌هایشان را برای چند ساعت هم که شده برای یک کنفرانس خبری همراه با تقدیر و... باز می‌کنند. روز خبرنگار شاید روزی است که مدیران جلوی دوربین‌ها و میکروفون‌ها از مشکلات و مصائب، از بیمه و مسکن و حقوق و... خبرنگاران سخن می‌گویند و خیلی زود از یادشان می‌رود. اما روز خبرنگار، روزیست که با دوربین و قلم و کاغذ در به ‌در نگارش خبر است؛ روزی است که جامعه را لبریز آگاهی، اعتماد و امنیت می‌کند و آن روز هر روز تقویم است. باید دید، باید چشم‌ها را بازتر کرد و نگاه‌ها را شست تا قدر و منزلت خبرنگار در جامعه را بهتر شناخت. بازتاب یک خبر گاهی ریشه بسیاری از معضلات را ریشه‌کن می‌کند و این بزرگ‌ترین خدمت به مردم است. کار خبرنگاری و مطبوعات و رسانه‌ها، آگاه کردن مردم از همه حقوقی است که به عنوان یک شهروند از آن برخوردار هستند. این است که از یک خبرنگار مقامی می‌سازد که قانون و جامعه به آنها احترام می‌گذارند. به امید شناخت جایگاه فعالان عرصه خبر و رسانه و قدرشناسی از تلاش منادیان صداقت و عدالت در همه روزهایی که اخبار را دنبال می‌کنیم.  

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی